עוברים דירה? גם הילדים רוצים להשתתף

מעבר דירה הוא אתגר אבל גם חוויה. מיכל כרמי מסבירה איך מחליטים לאן לעבור, איך משתפים את הילדים ובמה הם יכולים לסייע, ומה הקשר בין מעבר דירה ליותר חיבוקים בבית

חדשות כיפה מיכל כרמי 09/11/17 14:19 כ בחשון התשעח

עוברים דירה? גם הילדים רוצים להשתתף
עוברים דירה, צילום: shutterstock

לפני כמה שנים, הכרתי מישהי שלאחר זמן החלה לשתף ולהתייעץ איתי.  מכל הדברים שהיא סיפרה אני זוכרת אחד שגרם לי לעצור, לתהות ובעיקר לרצות להזהיר אחרים. היא שיתפה שכשהיא ובעלה החליטו על מעבר דירה לאזור המסוים בו הם גרים כיום, הם בחרו בשכונה יוקרתית כדי למצוא לילדים חברים מ"בתים טובים". אבל, היא סיפרה בעצב, התקוות התבדו לאחר שהם לא הצליחו לעמוד בתשלומים הגבוהים ונקלעו למצב כלכלי בעייתי ובעקבותיו למשבר בזוגיות. כמו כן, היא גילתה שגם בשכונה הזו האנשים הם "אנשים רגילים", המתמודדים עם דברים דומים והמסקנה העצובה שלה הייתה שהם לא מרגישים שייכים למקום. 

שאלתי אותה אם יש אפשרות לשנות וניסיתי להראות לה דוגמאות רבות על ילדים שחיו באזורים בינוניים ורגילים ובכל זאת גדלו לאנשים מדהימים וערכיים. אני אישית מכירה כמה כאלו. אני לא יודעת מה היא בחרה לעשות, אך אני יודעת שאני יכולה לנסות ולעזור לכם במעבר הדירה.

חשיבה מוקדמת של ההורים:

שבו יחד, כתבו את כל הצרכים והחלומות שלכם על דף (קרבה לעבודה, איכות חיים, חינוך, מקומות בילוי, מספר חדרים, אופי השכונה ועוד) וסמנו אותם על פי מידת החשיבות שלהם. יכול להיות שלא תמצאו מקום המתאים לכל אלו, אך לפחות תוכלו לדעת מראש מהם הדברים החשובים ביותר לכם ולבני הזוג שלכם. 

לאחר שמיפיתם את האפשרויות והתמקדתם בשתי אופציות מובילות, כתבו את היתרונות והחסרונות לכל אחת מהן. זה הזמן להתייעץ עם מתווכים מהאזור ואם אפשר כדאי ללכת להתרשם בשעות שונות, כדי לראות את התחבורה, אופי השכונה, האנשים ועוד. בדקו עלויות והאם זה מתאים לכם לאורך זמן. אל תיכנסו מראש למשהו שלא תוכלו לעמוד בו, המשפחה הוא הדבר החשוב ביותר! אם בחירה בשכונה מסוימת יפגע בה, כל שאר המדדים יהפכו להיות חשובים פחות.

לאחר שהחלטתם- שתפו את הילדים:

נקודת המוצא היא שילדים ישתפו פעולה עם החלטות הוריהם. גם אם השכונה שבחרתם פחות מתאימה לילדיכם, שכנעו את עצמכם (באמת) שזו טובת המשפחה ולכן זו טובת הילדים ושילדיכם רק רוצים לשתף פעולה והם בעלי כוחות מדהימים ויכולת להסתדר ולהתמודד. 

שווקו להם את השכונה כמו ששיווקתם אותה לעצמכם: הדביקו אותם בניצוץ, בהרפתקה, בתחושת ההתחדשות. האמת היא שלילד מספיק אוהל ביער אם הוא יחד עם ההורים והאחים שלו. 

כשיעלו תהיות, שאלות ובעיות, שבו איתם (אפילו בנפרד אם אפשרי) והעלו יחד אופציות להתמודדות. מצאו כלים שיוכלו לסייע לכם להיות שלמים ובטוחים עם החלטתכם, וגם לילדיכם (אירוח חברים מהשכונה הקודמת, יצירת מפגש עם החדשים, מציאת חוג בסביבה או מתנ"ס, תנועת נוער וכד'). 

הביטו על המעבר כהרפתקה משפחתית כיפית ומאתגרת. לא תמיד הכל בשליטתכם – אבל ביכולתכם לבחור איך לראות את הדברים. 

במה הילדים יכולים לעזור? 

לכל ילד, בכל גיל, יש אפשרות לסייע למעבר:

תינוק- יכול לשתף פעולה, לאכול ולישון כמו שצריך כדי לאפשר לאמו לארוז. מותר ואפשרי לצפות ולדעת שהוא יכול ורוצה לעשות זאת. ניתן גם למצוא עזרה לרגעי הלחץ (אח גדול יותר שינדנד את העגלה, סרט , ילדה צעירה שתשמור עליו בתשלום ועוד).

פעוט-  יכול לנגב צעצועים עם מגבון לפני הכנסה לקופסה ולזחול במטרה למצוא חלקים קטנים. 

ילדים בבית ספר יסודי- יכולים להיות אחראיים על הספרים, המדפים והצעצועים שלהם. סכמו איתם מראש זמנים ובעיקר החליטו מראש עם עצמכם, מה התוצאות אם הם לא אורזים. האם הדברים יושלכו או יימסרו, או שהאחריות נשארת עליכם ואז משלב כלשהו אתם אורזים גם את זה. כדאי לתלות טבלת ימים עד המעבר ולציין בכל יום מה המשימות האפשריות ליום זה. יחד עם הילדים סמנו בערב וי ליד כל משימה והגדילו את הפרגון אחד לשני, את השמחה וההתרגשות. (למדתי, מחברים חדשים שהגיעו ליישוב שלי, שנחמד לארוז יחד הפתעות קטנות שכל ילד יוכל לחלק לשכנים שבגילו ולהמתיק את ההכרות איתם).

נוער- יכולים לסייע באריזה, ובפריקה והרכבה בבית החדש. תסמכו עליהם שהם מעוניינים לסייע ותנו להם לבחור משימות שמתאימות להם. מותר לכם לדרוש אך כשאתם מרגישים שאתם נכנסים למאבק, עצרו וחישבו - מה אחריותי בתחום הזה? האם אני מעוניין להיות אחראי גם במקומו? אחריות לא מתחלקת לשניים: אם לקחתם אותה אין סיבה שהוא יתנדב גם. חישבו לדוגמה מה יקרה אם הוא לא יארוז את מערכת ההגברה שלו? אולי היא תישבר- אבל הוא לא מעוניין בכך ולכן בטוח שיארוז. ואם לא- תצטערו בשבילו או תשמחו שבכל זאת היא הגיעה בשלום, אל תנקמו ואל תיעזרו בזה להוכיח ולדבר ללא סוף. הנוער כבר יודע את זה.

"משנה מקום משנה מזל": 

היעזרו בשינוי המקום הפיזי לשינוי המקום הרוחני וההתנהלות בבית. חישבו מחדש, יחד, כאנשים וכהורים, מה הייתם רוצים שיהיה בביתכם. יותר שמחה? תשמחו. יותר חיבוקים? תחבקו. סדר בסלון? תגדירו כללים חדשים בבית. קיבעו כללים הגיוניים שאפשרי לעמוד בהם ותראו שילדיכם יסתכלו על המעבר כמשמח, מאתגר ומקרב. 

בהצלחה!

מיכל כרמי היא אשת חינוך, אמא לשבעה, מורה בתיכון, מנחת הורים בגישת "שפר", מעבירה שיעורים על החיים דרך פרשת שבוע, מרצה למבוגרים ונוער בנושאים של: העצמה, הגעה למטרות, עין טובה ועוד. מנהלת את דף הפייסבוק "שפר באהבה- מיכל כרמי"

לטורים הקודמים

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן