ספינר אאוט: מחפשים מתנות לילדים לקראת החגים? מה חדש על המדף בתערוכות הצעצועים השנה

חברות הצעצועים לא הפסיקו לחדש הקיץ: מיקי מאוס עם עיניים ענקיות, רובוטים חיתיים, ערכות לפיתוח רגשות וחדרי בריחה בתוך קופסה

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 27/08/17 13:57 ה באלול התשעז

ספינר אאוט: מחפשים מתנות לילדים לקראת החגים? מה חדש על המדף בתערוכות הצעצועים השנה
צעצועים, צילום: shutterstock

ניסיון חיינו כהורים ותובנות ההתבוננות בילדים קטנים מלמדים שחומרי גלם שעולים פרוטות או שמצויים כבר בבית, יכולים למלא בצורה אופטימלית ומהנה את תפקיד הצעצועים בחיי צאצאינו. למשל קופסאות בגדלים שונים, מכסי סירים, בקבוקי פלסטיק עם ובלי מים, מקלות, קרטונים, צבעי אצבעות, פלסטלינה וכו'. אבל זה לא משנה, כי כל שנה מחדש, כשמתקרבים החגים, אנחנו נדבקים בחיידק ההצטעצעות: טרפת הצעצועים היקרים ועתירי הטכנולוגיה. אנחנו מדחיקים את זה שמדובר בצעצועים שבעלי אינטרסים מקדמים באמצעות מודעות בעיתון, תשדירי טלוויזיה, רשתות חברתיות, סרטים, סדרות, וסיסמת הקסם הגורמת לשליפת כרטיס האשראי: "לכולם יש".  

ביקוריי בשבע תערוכות משחקים שנערכו באחרונה בארץ, לימדו אותי שגם לקראת חגי תשרי תשע"ח, המגמה לא השתנתה. רוב ממציאי המשחקים ויצרני הצעצועים, בארץ ובעולם, ממשיכים לסנוור אותנו ואת ילדינו בזיקוקי דינור של מכוניות שלט, רמקולי קריוקי, כלבלבים ממוחשבים, רף יופי בלתי אפשרי של בובות דיסני וכדורים מתרוצצים. וגם פאזלים והרכבות הדורשים מיומנויות המתסכלות ילדים שהם פחות ממחוננים והורים שגם להרכיב שידה של איקאה קשה להם. ועוד ראיתי בתערוכות האלה משחקי קוביות, קלפים וקופסה שמבטיחים לפתח מוטוריקה, זחילה, הליכה, ריצה, קשר יד-עין, הבעה, תקשורת, חיי חברה וכמעט BA וגם טרנדים כמו בובות אימוג'י ו"חדרי בריחה". 

חייבים להודות: בסופו של דבר, גם אני נכנעתי לפיתוי ונפלתי בשבי החדשנות. שלפתי ממאות החידושים כמה שקסמו לי במיוחד.

בתערוכה של גטר קונסיומר, לצד בובות של נסיכות דיסני לדורותיהם, וגיבורות וגיבורי על מכל הסרטים והסדרות, רמקולי קריוקי עוצמתיים שניתן לתפעל בטאבלט, מחשב,  MP3 וטלוויזיה - מככבות כ-120 ערכות Engino שהן בעיני מה שראוי להשקיע בו. מדובר בחלקי הרכבה למכוניות, מסוקים, מבנים מפורסמים, רובוטים וכו', שדורשים חשיבה, מוטוריקה עדינה וחשיפה לעקרונות פיזיקליים. מתאימים החל מגיל 6 ועד בגרות. חלקם כוללים גם מנוע חשמלי, פאנל סולארי או שלט רחוק. 

גטר קונסיומר

גטר קונסיומר צילום: נעמי גוטקינד גולן

בתערוכה של דיאמנט צעצועים, כבשו את הלב אוגרים רובוטיים בשם זוזו פטס, שזזים, רצים ומסתובבים וגם משמיעים דיבורי ג'יבריש. הזוזו האלה גם יופיעו בסדרת טלוויזיה שתשודר בערוץ זום. דיאמנט צעצועים מייבאת גם בובות של דגים, צבים ובתולות ים, השוחים במים באמצעות חיישנים (ROBO ALIVE), וכלבלב משפריץ מתרוצץ סביב לוח המתיז עליו מים ואז מתנער כדי להתייבש ו"משקה" את הילדים המשחקים בו. אם צעצועים הומוריסטים מדברים אליכם, החברה מייבאת גם את "השפם המעוך", שילוב של קלפים ושפמי פלסטיק מחוברים למקלות, ואת בום-בום בלון שהילדים צריכים לדחוף לתוכו לפי תור מקלות דקים. המפסיד הוא זה שבתורו מתפוצץ הבלון. "השיחוק" הגדול ביותר של דיאמנט צעצועים, הם ההצ'ימלים – ביצים שהושקע בהם פטנט סודי, שהילדים צריכים ללטף בעדינות וכעבור זמן מה מתבקע מתוכן אפרוח. הקסם ברור אבל עצוב לי שבאמצעי המשחקי המלאכותי הזה ילדינו העירוניים אמורים להתחבר אל בעלי חיים כמו כלבים, דגים ואפרוחים ממוחשבים. יש הצ'ימלים בגדלים שונים,  חלקם עם נצנצים, והם עוברים התפתחות של הליכה, ריקוד, ושירה. טווח המחירים נע בין כמאה לכ-400 שקלים.

זוזו פטס דיאמנט

זוזו פטס דיאמנט צילום: נעמי גוטקינד גולן

כלב משפריץ דיאמנט

כלב משפריץ דיאמנט צילום: נעמי גוטקינד גולן

דיאמנט האצ

דיאמנט האצ'ימל צילום: נעמי גוטקינד גולן

בתערוכה של  "טופ פליי ישראל" שמייבאת עשרות דגמים זעירים של מכוניות יוקרה מסוג בוגאטי, שברולט ושות', וגם את אלה המככבות בסרט "מהיר ועצבני 8" ובסרט "מכוניות 3". המכוניות מגיעות עם שלט המאפשר לכמה מהן לנוע במקביל, כך שקבוצת ילדים יכולה לערוך מרוץ תחרותי כמו שרואים בסרטים (129-590 שקלים). 

לקידום חינוך לסיוע בניקיון ראיתי בטופ פליי עגלת מוצרי ניקיון המתאימה לילדים מגיל 3 עם מטאטא, יעה, דלי, מגב, מטלית, חובט שטיחים וכו' – מנותק מהמציאות, לא הייתם אומרים? איזה פעוט רואה היום ניקוי שטיחים עם מחבט?  

ענף בפני עצמו בעולם הצעצועים שייך לאלה האמורים לתרגל מיומנויות פיזיות, חשיבה, אוצר מילים ויכולת הבעה. כאן בולטת ישראטויס שבתערוכה שלה ראיתי ערכות לפיתוח רגשות, משחקים לחיזוק הזיכרון, לזיהוי צבעים ולזיהוי צורות גיאומטריות. כ-40 שקלים לכל משחק. הלהיט של ישראטויס תהיה כנראה קופסה שבתוכה 3 פאזלים, עם אותה תמונה בדיוק ב-3 דרגות קושי. כך יכולים הפעוטות, הילדים היותר גדולים וההורים, להתמודד ביחד זה לצד זה עם אותה תמונה (מפת העולם, משפחה, זהירות בדרכים) ולהרגיש שווים זה לזה. 

תחום חדשני בתעשיית המשחקים והצעצועים הן ערכות "חדרי בריחה". על הפופולריות של הטרנד תעיד העובדה שאפילו במוזיאון ישראל מקבלים בקיץ הזה המבקרים מפת חידות בסגנון חדרי בריחה. בתערוכה של חברת פוקסמיינד במתחם הגן בשפיים, סיפרו לי שזהו הלהיט העולמי האולטימטיבי שזכה בפרסי "משחק השנה" בהולנד, נורבגיה וארצות הברית. במשחק ה"אסקייפ רום" של פוקסמיינד, כמו בחדרי הבריחה האמתיים, נדרשת עבודת צוות כדי לפתור חידות ואתגרים ובתוך שעה למצוא את הדרך החוצה מבית כלא או להינצל מווירוס קטלני. משחק חדרי בריחה בשם אקזיט (EXIT), מככב גם בתערוכה של חברת הקובייה (HAKUBIA). יש שלושה כאלה: בריחה מקבר הפרעונים, מבקתה נטושה או ממעבדה סודית. 

הקוביה - חדרי בריחה

הקוביה - חדרי בריחהצילום: נעמי גוטקינד גולן

לרשימת הלהיטים בעולם הצעצועים חשוב להוסיף את בובות הריצ'רץ' מרשת סטימצקי. בובות רכות עם תא מרוכסן במיקום הפה, לתוכו ילדים יכולים להכניס פתקים בהם רושמים פחדים, דאגות וחלומות. קל להתכרבל איתן והן מסייעות בתקופת לחוצות כמו לפני הכניסה לגן או לבית הספר. מחירן נוח (החל מכ-20 שקלים). מתאימות מגיל 3. 

בחברת הצעצועים סקאל טויס, יבואנית המותג MATTEL, (ברבי, תומס הקטר, פישר פרייס ועוד), הלהיט הוא משחק הרכבה בשם אינטרסטאר. חלקי פלסטיק עם זיזים המתחברים זה לתוך זה ליצירת דמויות וחפצים החל מגיל שנתיים. טווח המחירים מתחיל בכ-40 שקלים.

בובות ריצ

בובות ריצ'רץ' סטימצקיצילום: יח"צ

ובתערוכה של חברת "המשחקים שלי" נדהמתי לראות עשרות ואולי מאות משחקים ומוצרים של ספורטאי כורסה, כולל נעלי צעד ראשון צהובות לתינוקות שזה עתה למדו ללכת, עם סמל מכבי או אדומות עם סמל הפועל. לא רוצה לחשוב איך ירגישו הורים שחינכו את ילדיהם מבטן אמם לאהוד קבוצה אחת, ויגלו שהילדים הפכו למעריצי הקבוצה השנייה דווקא. עוד נראה שם מגוון בלתי נגמר של צעצועי דיסני, ובתוכם חידוש: החברה העולמית הענקית הזו נכנעה לטרנד השולט של בובות עם עיניים גדולות ועכשיו היא מייצרת את מיקי ומיני מאוס עם עיניים ענקיות.

המשחקים שלי - מכבי בייבי

המשחקים שלי - מכבי בייבי צילום: נעמי גוטקינד גולן

 

המשחקים שלי

המשחקים שלי צילום: נעמי גוטקינד גולן

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן