תסכול הבעל במהלך ההריון

חדשות כיפה יעל זיוון 03/04/14 22:39 ג בניסן התשעד

תסכול הבעל במהלך ההריון

יעל שלום,

(נא לא לפרסם שם ואימייל)

אני נמצאת כעת בחודש השני להיריון ראשון. לקחתי את ההריון (לדעתי) קשה מידי. אני מרגישה כמעט את כל התופעות שיש בחודשים הראשונים כולל: עייפות בלתי נתפסת, כאבי בטן, בחילות והמון הקאות.

אחרי כל הקאה בד"כ באופן אוטומטי יוצאות לי דמעות מכאב ההקאה ובעלי מאוד נלחץ מהבכי הזה וגם מבכיות בכלל בזמן שיש לי כאבים.

הוא לא מבין למה צריך לבכות.. הסברתי לו שזה יותר הרגשה מנטלית-שאין לי אפשרות לעזור לעצמי ותסכול מהמצב שהגוף שלי לא בשליטה ופחות מכאב פיזי. בכל אופן הוא מצידו מאוד מאוד מנסה להיות עימי, לעזור לי כשאני צריכה ולתמוך. רק שלפעמים אני מרגישה שעוד רגע והוא נשבר מהמצב -אין לו כח יותר (לראות את אשתו כך, עייפה ומותשת מ'כלום' או בוכה ונשברת ולהשאר חזק) . טבעי גם שאני עושה פחות דברים בבית (אם כי הוא תמיד נקי ותמיד יש אוכל מוכן), כך שהוא עושה חלק מהדברים בבית שלא הורגל בהם קודם.

מה עלי לעשות כשאני כאובה ושומעת אותו מהצד מתוסכל??



תשובה

שלום לך

ראשית מזל טוב ומאחלת לך שהתקופה הזאת תעבור בקלות.

אכן, לא תמיד קלה דרכנו... כשם שהגוף מסתגל למצבו החדש ומגיב לזה, כך גם הזוגיות שלכם כעת מתמודדת עם מצב חדש. מעבר לכך שאתם לקראת מעבר מזוג- לזוג פלוס ילד, שזה שינוי גדול ומשמעותי, אתם מתמודדים עם אתגרים שלא חוויתם יחד עד כה.

לא פשוט לסבול ולא קל לראות אותך סובלת. כפי שהסברת לו לגביך 'הסברתי לו שזה יותר הרגשה מנטלית-שאין לי אפשרות לעזור לעצמי', כך גם הוא חש.אין לו אפשרות ממשית לעזור לך.

ראשית כשאת כאובה עדיף שתתמקדי בעצמך והניחי לבעלך להתמודד עם תיסכולו בעצמו.אל תעמיסי על עצמך מעבר למה שאת מתמודדת.

שנית, ברגעים שאת מרגישה יותר טוב חשבי עם עצמך מה יכול להועיל לך ולשפר את הרגשתך- האם זה נוכחותו לידך, האם את מעדיפה כשאת מקיאה להיות עם עצמך, האם יעזור לך כוס מים או חיבוק לאחר מכן. איזו תמיכה את צריכה? מה יכול להקל עליך?

כשתדעי מה יכול לעזור לך תפני אליו ותבקשי ממני שיסייע לך באופן הספציפי שטוב לך. כל עוד אין באפשרותו לעזור, לחילופין נסיונות העזרה שלו לא ממש מקלים עליך התסכול שלו גובר. אם תוכלי לתת לו 'משימה' /הכוונה ממקדת מה לעשות עבורך זה יאפשר לו לחוש יעיל יותר ופחות להרגיש תסכול ואיבוד שליטה וגם להקל עליך בסופו של דבר.

אך אני חוזרת ומדגישה, זו הזדמנות עבורכם ללמוד ולתרגל מספר דברים חשובים בזוגיות-

1.להגדיר במדוייק מה אני צריכה/רוצה מבן הזוג שלי ולא לקוות שידע לקרוא את מחשבותיי אחרת זה יכול להוביל לתסכול או אכזבות למיניהם.

2.למרות שזה קשה לעשות בתוכנו הפרדה לא כל רגש לא נעים שבן הזוג מרגיש (כאן מדובר בתסכול) עלינו לקחת אחריות על זה 'להוציא אותו ולשחרר אותו' מתחושות אלו. בדיוק כשם שהוא לא יכול 'לקחת' לך את הבחילות אלא רק לנסות לעזור לך.

3.למדי לשמור את כוחותיך לעצמך במובן הזה שאם את זקוקה לכל האנרגיות שלך כדי לעבור בשלום את תחילת ההריון זה בסדר לומר לו ולעצמך שהיית רוצה לעזור לו אך כרגע את צריכה להתרכז בעצמך כדי לעזור לעצמך.

4. ודבר אחרון חביב... גם תקופות לא נעימות חולפות:)

מקווה שזה יעבור לך מהר ובקלות.

בהצלחה...

יעל זיוון M.A.

מטפלת משפחתית וזגית מוסמכת

054-3979882