פיספוס זיווג מן השמיים

חדשות כיפה כולנו שדכנים 03/02/05 15:50 כד בשבט התשסה

פיספוס זיווג מן השמיים

האם אפשר "לפספס" בעניין בחירת בת זוג? הרי לכל אחד יש בת זוג מן השמים, ולכל אחת בן זוג מן השמים, כמו שכתוב "בת פלוני לפלוני"

אם כן, האם יכול להיות שאני יחליט להפסיק להיפגש ולחתוך פגישה עם בחורה, ובזה אני יפספס את "זיווגו מן השמים", ויצטער על כך כל חיי, או להפך, שאני יחליט להתחתן, וזאת תהיה טעות מרה, כי לא נועדנו לזה מן השמים?



תשובה

בחיים המעשיים שלנו איננו הולכים על פי עניינים מיסטיים של נשמות, אלא על פי השכל, על פי השכל האנושי הפשוט והבריא שמעליו השכל העליון של תורה.

לא התורה ולא חז"ל הדריכונו לעשות מחקרים על סודות הנשמות כדי להחליט עם מי להתחתן, אלא הטילו עלינו לברר את העניין על-פי בחינות מוסריות והלכתיות:

מידות טובות ויראת שמים, וכמה שאפשר תלמיד חכם או בת תלמיד חכם, והתאמה רגשית כדי שתוכל אהבה להתפתח.

כל הנתונים המיסטיים מסביב אינם עוזרים כלל להחליט, אדרבה, הם גורמים ערבוב דעת ורפיון. יתר על כן, הם מהווים בריחה מההכרעה האמיצה הנדרשת לפני הנישואין* או גרוע מזה, הם עלולים אח"כ להביא למחשבה רשעית של בריחה מאחריות על הצלחת הנישואין: במקום להכיר שהוא בעצמו אשם בהתנהגותו על כך שזיווגו נעשה קשה כקריעת ים סוף, נוח יותר להאשים את אי-הזיווג מן השמים.

איננו אומרים שדבר זה אינו קיים ושאין סודות נשמתיים. בוודאי שהם קיימים, והם מציאות פנימית יותר ואמיתית יותר מכל מה שנראה לעין האנושית המסכנה שלנו. אנו רק אומרים שאנו פועלים על פי הדרכת התורה הנגלית, ובדרך זו אנו נפגשים בסוד האלוהי הכמוס. וכך הוא בכל מצוות התורה ובכל ענייני החיים.

משל למה הדבר דומה? איננו פוסקים על כשרות של מאכל או כשרות של עסקה ממונית עפ"י בירור סדרי האורות בעולמות העליונים אלא על פי ההלכה. ובזה אנו מובטחים לכוון את מעשינו כך שהם יעשו תיקונים נוראים בעולמות העליונים, ולא הריסה חס ושלום.

בוודאי שד' הוא מסבב את כל הסיבות ומזווג כל הזיווגים, אבל הוא עושה זאת על ידינו ומתוכנו, וכשאנו בוחרים בן זוג או בת זוג בדרך ישרה וטהורה, מתברר למפרע שאכן היה זה זיווג מן השמים. "אעפ"י שאש יורדת מן השמים, מצווה להביא מן ההדיוט". באמת הכל שמימי, אבל הוא מופיע דרך השתדלות בני אדם. הכל נראה אנושי, אבל באמת הוא מכוון על ידי ריבונו של עולם.

יתר על כן, לו יצויר שעל-ידי רוח הקודש יתגלה לאדם שאישה מסוימת היא בת זוגו, אבל הבחינה השכלית, המוסרית וההלכתית, תטה את הכף לצד השני - מסתבר שהיא המכרעת. וזה קצת דומה למעשה המלך חזקיהו שסירב להתחתן, כי הוא ראה ברוח קודשו שלא יצאו ממנו בנים מעולין, אמר לו ישעיה הנביא: "בהדי כבשי דרחמנא למה לך? מאי דמפקדת אבעי לך למעבד", למה לך בסתרי הקדוש ברוך הוא? עליך לעשות מה שאתה מצווה.

על כן אם אנו מחליטים בישרות ואמיתיות על-פי הדרכת חז"ל שאכן זהו זה, יש כאן בירור למפרע שזהו הזיווג מן השמים. וכן אחרי הנישואין כשאנו מתנהגים במחשבה דיבור ומעשה על-פי דרך האמת הטהורה, מתגלה בפועל שאכן יש כאן זיווג מן השמים.