האם למצב כלכלי קשה יש השלכות על הזוגיות

חדשות כיפה פעמונים 23/03/05 06:46 יב באדר ב'

השאלה נשאלה במקור בפורום משפחה פה באתר.

שאלה חשובה - האם למצב כלכלי קשה יש השלכות על הזוגיות, והאם מצב כזה מחזק את הזוגיות (התמודדות עם קשיים) או גורם למתחים וקשיים.

השאלה הזו התעוררה אצלי כי אני נשואה כבר כמה שנים, כשהתחתנו אז בעלי עוד היה אברך בישיבה ואני למדתי. חשבנו שזה מצב זמני ונסתדר ושהכסף הוא לא העיקר ולא חשוב בחיים.

עשיתי הרבה ויתורים, הלכתי לגור ביישוב של הישיבה שלו, גרנו בקרוון לוהט בקיץ וקפוא בחורף, בעוד שהוא אכל בישיבה שלוש ארוחות מסודרות אני הסתפקתי במינימום שלא לדבר על בילויים ובגדים שבכלל לא ידעתי מה זה. אבל הקרבתי כי האמנתי באידיאל, באהבה ובעתיד הוורוד.

בנתיים נולדו ילדים (שלושה)אני סיימתי ללמוד והוא עזב את הישיבה.

אבל - כשניסינו להתחיל חיים "חדשים" זה לא ממש הלך. אני מובטלת, עובדת כממלאת מקום פה ושם - ביננו מי צריך ממש מורות לגיל הרך, ואם אין פרוטקציה אין עבודה, הוא הלך ללמוד עבודה סוציאלית, ולפי המשכורת שהוא מרוויח אנחנו יכולים להיות קליינטים שלו...

העניין הוא שאני לא רואה אופק אחר. התקווה שלי היא למצוא עבודה קבועה, אבל גם אז אני יודעת שלא ארוויח הרבה.

ובנתיים אנחנו חיים סופר בצמצום, שכר דירה מעיק, אין אפשרות לקנות בגדים חדשים, לשלוח את הילדים לחוגים או שיעורים פרטיים, פעם אחרונה שהיינו בחופש

זה לפני שנים.

ולי נמאס, נמאס לי שאנחנו לא יכולים לגגיע לחתונות בגלל המתנות - שאי אפשר לקנות ריהוט חדש לבית, שכל הזמןצריך לקבל בגדים ישנים מהמשפחה.

וזהו שאין תקווה ממש. ואנחנו לא משפחת סעד במובן המלא, אנחנו עובדים, אבל האפשרויות הכלכליות מעטות.

ואני רואה חברות שלי מהאולפנה שחלקן עוד רווקות והן מרוויחות טוב, כי הן למדו מחשבים או משפטים או ראית חשבון וכאלה, ואם לא הן אז הבעל שלהן מרוויח טוב. וכל פעם שנפגשים אפילו ברחוב, "מה את עושה" וכאלה גורם לי למבוככה. ושוב אף פעם אני לא יכולה ללכת איתן לשבתות, טיולים וכאלה.

ואז יש מריבות בבית כי אין מספיק, ולבעל שלי זה לא כל כך אכפת כי הוא עובד ולא רואה את הבעיות בבית ולא עושה את הקניות וצריך להרגיש את המאבק על כל גרוש, ואת הפרצוף של הילדים שרק רוצים ארטיק או קרמבו ופשוט אין לי.

ואני מדברת איתו והוא אומר זה מה יש מה את רוצה? ובעצם אין לי פתרון.

ואז בא לי לברוח, לברוח ממנו מהמשפחה למקום רחוק, ללמוד משהו מעניין להרוויח טוב, לחיות טוב. אז תגידו שאני חומרנית, לא אכפת לי אם רק הייתי יודעת שיש עתיד לי ולבעלי אבל אין. וזה מרגיז ומבאס.

סליחה על האריכות אבל הייתי חייבת להשתפך קצת כי אני פשוט לא יודעת מה לעשות. ואיך לפתור את המתחים והתסכול.



תשובה

מובן שיש השפעה על המצב בבית על מצב הזוגיות.

חז"ל מלמדים אותנו כלל חשוב "לעולם יהיה אדם זהיר בעסקי תבואה שאין מריבה מצויה בבית אלא על עסקי תבואה..."

הציאות שאת מתארת באמת מציאות לא פשוטה ואף אני חושב שקטונתי מלייעץ בה.

העולם שבו אנו נמצאים הוא עולם חומרי שבו אנשים נמדדים על פי הכסף שלהם,ברור שבמבחן זה לא קבלתם ציון גבוה.

אך דעי לך שיש הרבה משפחות שיש להם כמעט את כל הכסף שהם רוצים והם ממש לא מאושרים.....

אני מציע לכם לבדוק במדויק את כל הוצאות הבית שלכם על פי סעיפי הוצאה מפורטים ולהגדיל את המאמץ במציאת העבודה ,אני יודע שיגידו מה אמרתי? איזה עצה ! מי לא יודע ורוצה לעשות זאת,

אך מנסיון כאשר משפחה מגדירה במדויק את מצבה ואת הכסף שחסר לה ,היא יודעת מה לחפש ולמצוא.

כמובן שצריך גם לבדוק האם ההוצאות של הבית נעשות בצורה מתאימה ,אפשר לחפש ולמצא תחליף יותר זול למגורים עם שכירות גבוהה כפי שכתבת וכד'

בהצלחה

ותזכי לשמחה בחודש השמחה

"איזהו עשיר השמח בחלקו"