משרד האוצר בעד ביטול הלימודים בימי שישי

בבנק ישראל ובמשרד האוצר ממליצים לקצר את ימי הלימודים בבתי הספר לחמישה. הטענה היא שרוב ההורים גם כך אינם עובדים בימי שישי וכך יהיה סנכרון בין הילדים להורים, כתחלופה ימי שישי יהפכו לימי העשרה למי שירצה

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/02/20 15:41 ט בשבט התשפ

משרד האוצר בעד ביטול הלימודים בימי שישי
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בדו"ח הממונה על השכר שפורסם היום (ג') משרד האוצר מציג את היתרונות של קיצור שבוע הלימודים משישה ימים לחמישה. הדו"ח מגיע בעקבות מחקר מקיף של בנק ישראל בנושא, מחודש נובמבר האחרון, שקרא לבטל את הלימודים בימי שישי בבתי הספר ובגנים, ובמקום תוקם מסגרת העשרה לתלמידים ביום זה שתהיה רשות.

הסיבה לשינוי היא הפער בין חופשות התלמידים לחופשות ההורים, "בעוד שמרבית ההורים מועסקים במשק חמישה ימי עבודה בשבוע ולא מועסקים בימי שישי, התלמידים נמצאים בבית הספר בימי שישי". עוד נכתב בדו"ח: "מנגד, הם נעדרים מבתי הספר בימים רבים בהם ימי עבודה רגילים במשק: ימי 'אסרו חג', חנוכה, השבוע שלפני חג הפסח, ימי חול המועד וכיוצא בזה. אי התאמה זו מביאה למצב שבו הורים נדרשים להיעדר ממקום עבודתם במועדים קבועים לצורך שמירה על ילדיהם עד כדי פגיעה של ממש בפעילות הכלכלית במשק במועדים קבועים אלו".

"התאמת הימים שבהם התלמידים לא נמצאים בבית הספר לימים שבהם ההורים לא נמצאים במקום העבודה תעלה את הכדאיות של ההורים להשתתף בשוק העבודה, תגביר את הפעילות הכלכלית במשק ואף תייעל את מבנה שבוע העבודה של עובדי ההוראה" קובע הדו"ח. משרד האוצר העריך שכל יום שאינו מסוכרן בין התלמידים להורים גורם לכך שהורים לוקחים יום חופש בשביל הילדים והנזק למשק מוערך ב-250 מיליון שקלים.

משרד האוצר הציע שבימי שישי יופעלו "שישונים" שישמשו כימי העשרה למעוניינים, ולא ימי חובה. מסגרת זו תצטרף למסגר "בית ספר של החגים" בהם תלמידים יבאו ללמוד חוגי העשרה בחופשות חנוכה ועשרת ימי חופשת הפסח הנוספים מעבר לחג עצמו. בשל חוסר הקמת ממשלה יציבה עדיין לא אושרו תקציבים כדי לקיים את הפרוייקטים הללו.

עו"ד אחז אגם, יו"ר ועד הגנים הארצי בהנהגת ההורים הארצית, מתנגד נחרצות לרעיון "מדובר ברעיון שיגדיל עוד יותר את הפער בין ימי החופשה במשק לבין ימי החופשה של הילדים. בגני הילדים זה יוצר את אותה בעיה. יש הורים שעובדים גם בימי שישי והשינוי עלול ליצור דווקא מצב של הגדלת הפערים מול ההורים בפריפריה, שלעיתים מתקשים עוד יותר למצוא סידור לילדיהם".