סגור
חדשות כיפה

אתם בוחרים: שגרה והרגלים או שינויים וחידושים

לוח זמנים שבועי, מודלינג, עצמאות, תרגול וגמישות אלו חמשת הטיפים החשובים לכם ולילדכם לקביעת שגרה טובה שמחה ומלאה בהנאה, בגבולות ובהצלחות

צילום: shutterstock

השנה התחילה שנת הלימודים בא' אלול מה שאומר שזכינו לחודש לימודים מלא לפני חגי תשרי, זה הזמן לקחת את החודש הזה ולעבוד עם הילדים על שגרת החיים החדשה  - ישנה כך שיהיה בה כל מה שחשוב להם ולנו. 

"אנחנו מה שאנחנו מורגלים לעשות" אמר אריסטו ואני מצאת שהמשפט החכם הזה, פוגש כל אדם בדיוק במקום בו הוא מרוצה או לא מרוצה ממרבית ההרגלים שלו. במשפט הזה טמון גם כל הפוטנציאל, הבחירה והאחריות האישית שלנו, להרגלים של עצמנו, ובהיותנו הורים, גם לאלו של ילדנו, שהרי בכל רגע נתון, אנחנו יכולים לבחור לשנות את ההרגלים שלנו. 
אגב, מחקרים מראים שכדי לשנות הרגל, אנו זקוקים למשהו שבין 20 ל-60 פעמים, בהם נתרגל את ההרגל החדש. ובמוח שלנו, במקביל לתרגול היומיומי, מחווטים מחדש הדרכים וההרגלים מוטבעים והופכים טבעיים ואוטומטית בשבילנו.

ועוד נזכור, שכל הפרדיגמות והמחשבות המעכבות שלנו על הרגלים, במיוחד אלו מאתנו שמחזיקים בהרגל רע (כמו עישון למשל): ילדנו לא מחזיקים בהם. הם רכים וגמישים, בגוף ובנפש ויכולים להתרגל למשהו חדש, בקלות רבה יותר מאתנו, ובואו לא נעביר להם את המחשבות המעכבות שלנו. 

צילום: shutterstock

הנה 5 טיפים שיעזרו לכם ולהם ליצור משהו טוב ובהנאה:

הפכו את השגרה לויזואלית והכינו איתם לוח שבועי
הכינו עם הילדים לוח שבועי. שבצו יחד איתם, במחצית הראשונה של היום את מערכת השעות של בית הספר ובמחצית השנייה של היום את פעילויות אחר הצהריים, כללו את החוגים וגם את זמן האיכות שלהם יחד, סמנו את שבת כיום משפחה וכיף. קשטו, ציירו ושאלו את עצמכם- האם השגרה שיצרנו מאוזנת? האם היא כוללת רק מחויבות או גם כיף והנאה? אולי יש בה מקום גם להתנדבות ולתרומה לקהילה? 

עודדו אותם לעצמאות
בין אם ילדכם עלה לכיתה א' ובין אם הוא מתבגר בתיכון, תמיד יש אפשרות לעשות צעד נוסף לכיוון עצמאות. לאט ובהדרגה למדו את ילדכם שבכל ערב מסתכלים בלוח השבועי, מכינים את התיק ליום המחר, את בגדי החוג ובית הספר, מוציאים מהתיק מה שאינו שייך ליום החדש. תכנון מגביר את ההתכנות, והרגלים טובים הם אבני דרך להצלחה בחיים. את בני הנוער שלכם עודדו להתעדכן מראש במועדי הבחינות והעבודות ולשלב גם אותם בלוח הפעילות שלהם. 

תרגול, תרגול ועוד תרגול
זוכרים שלוקח לנו להטמיע הרגל חדש בין 20 ל – 60 תרגולים. עודדו את ילדכם על עצם התרגול ולאו דווקא על התוצאה. כשאתם מעודדים אותם לתרגל, אתם עוזרים להם בדרך, בתהליך, שהוא תמיד חשוב יותר מהתוצאה. אם הם יתמידו, התוצאה תבוא מאליה.

צילום: shutterstock

מודלינג = כוח
פגשתי פעם אמא נפלאה שהתלוננה על הרגלי האכילה של ילדיה. בכל בוקר היא נכנסת מוקדם למטבח ומכינה להם כריכי בריאות, חותכת ירקות ופירות ומציידת אותם באגוזים ושקדים והם – מעקמים פרצוף ולרוב מחזירים הביתה בצהריים את קופסת האוכל מלאה.

שאלתי אותה – "מה את אוכלת בבוקר?" בתשובתה טמון כבר הפתרון. לעצמה היא לא מכינה כלום, עוברת על הדרך במאפייה, חוטפת קפה ומאפה בדרך לעבודה. מילים הן טובות ונפלאות ובוודאי אם אלו מילות עידוד. אבל גם המילים המעצימות ביותר נשארות קטנות ליד מעשים.

אני ממליצה לנו, המבוגרים לקחת גם על עצמנו הרגל חדש. שקפו בפתיחות לילדים שלכם שגם לכם זה מאתגר והראו להם, שאתם עושים מאמץ, תרגלו יחד. ילדכם יעריכו את המאמץ שאתם עושים וכך תהיו שותפים לדרך.

שגרה היא לא חומת בטון
שאלו את עצמכם ואת ילדכם מפעם לפעם, מה חסר להם בשגרה? מה עובד לנו? ומה פחות? והיו פתוחים לשינויים. זכרו שהפתיחות לשינויים היא הקרקע הפורייה לשינויים ובלי שוברי שגרה, לא יודעים להעריך את השגרה, גם הנפלאה ביותר שיש.

והעיקר שתהיה שגרה שמחה וטובה, עוד רגע החגים והכל יתבלבל שוב:)

הכתבת בשיתוף דנית דברה - מנכ"לית עמותת שניר.

בואו לבחור את אנשי השנה שלכם
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

סופרים קולות  צילום: David Cohen/Flash90

תוצאות האמת: המספרים אחרי ספירה של 63% מהקולות

קרא עוד