זוכרים את הנופלים במכללת תלפיות

''אמץ חלל'', פרוייקט ייחודי מתקיים במכללה האקדמית לחינוך בחולון, ביוזמת ראש המכללה, בנימין בהגון, אביו של לוחם צה''ל שנפל ברצועת עזה. הסטודנטיות מבקרות בקברים אנונימיים בבתי העלמין ומכינות אלבומים של הנופלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/05/19 18:22 ב באייר התשעט

זוכרים את הנופלים במכללת תלפיות
זוכרים את הנופלים במכללת תלפיות, צילום: מקסים גולבנוב, דוברות מכללת תלפיות

חינוך לזיכרון. ראש מכללת תלפיות, בנימין בהגון, הינו אב שכול. בנו, נועם בהגון ז''ל, לוחם שריון נפל בפעילות מבצעית סמוך לדוגית שבחבל עזה, כשהטנק שלו עלה על מטען רב-עוצמה בשנת 2003. מאז ועד היום עוסק בהגון האב בהנצחת בנו ובחינוך לשימור זכר הנופלים.

במסגרת זו מפעילה מכללת תלפיות לחינוך בחולון מערך פעילות מגוון לקראת יום הזיכרון תחת השם ''אמץ חלל'. הסטודנטיות במכללה דואגות לפקוד את בתי העלמין הצבאיים בדגש על נופלים אשר נלחמו ונהרגו למען הקמת המדינה אך אין מידע על צאצאים או בני משפחה כלשהי שבאים לפקוד את קבריהם, או שהוריהם מבוגרים מדי ואינם יכולים לעשות זאת. הסטודנטיות לומדות את סיפור נפילתם של החללים מגיעות לקברים, מדליקות נרות נשמה, מניחות פרחים על המצבות ודואגות לספר את סיפור גבורתם ונפילתם של מי שנתנו את חייהם עבור הקמת המדינה אך נותרו ללא איש שיזכיר את פועלם.

במסגרת הפרוייקט ''אמץ חלל'' בהובלת ד''ר ענת אבן זהר נפגשות הסטודנטיות עם משפחות הנופלים, אוספות מידע על חייהם ופועלם ומכינות אלבומי הנצחה המביעים את פועלם ומספרים את סיפורי הקרבות. בטקס מרגש שנערך הערב (ב') במכללה לקראת יום הזיכרון נפגשו הסטודנטיות עם בני המשפחות והעניקו להם את הספרים המנציחים את יקיריהן. במסגרת הטקס הופיעה גם ''מקהלת השכול והתקווה'' המורכבת מקרובי משפחה של חללי צה''ל.

ראש המכללה, בנימין בהגון

ראש המכללה, בנימין בהגון, נואם במפגשצילום: מקסים גולבנוב, דוברות מכללת תלפיות

מרגש במיוחד סיפורו של סמ"ר יעקב (ג'קי) קליש  מגדוד הסיור 87 שהותיר אחריו אחות אחת בלבד. במלחמת יום-הכיפורים לחם יעקב כאיש צוות טנק בחטיבת שריון, שהשתתפה בקרבות הבלימה נגד המצרים בחזית תעלת סואץ. הוא נפגע ונהרג במהלך קרב שריון שהתחולל ליד איסמעיליה. לאור הכמות הקטנה של בני המשפחה התקשו במכללה להשיג אנשים שהכירו אותו אך סטודנטית עיקשת בשם אודיה איתרה חברים ששנים נותקו מהמשפחה החברים חידשו את הקשר ומאז הם מלווים את המשפחה ואף יגיעו לטקס במכללת תלפיות.

הערב התקיים מפגש מרגש עם משפחות הנופלים, להן הוענקו אלבומי הנצחה על יקיריהן, שהכינו 23 סטודנטיות לתואר ראשון במכללה. השנה, הוענק אלבום מרגש במיוחד לבני משפחתו של סמ"ר יעקב (ג'קי) קליש, לאחר שסטודנטית במכללה הצליחה לאתר חברים ולחברם לבני המשפחה. נשאה דברים חגית ריין, אמו של רב סרן בניה ריין ז"ל מפקד ''כוח בניה'' שזכה לצל''ש על גבורתו.

בשם הנופלים נשאה דברים חגית ריין אמו של רב סרן בניה ריין ז"ל מפקד ''כוח בניה'' שזכה לצל''ש על גבורתו. ריין הי''ד היה קצין בקבע בגדוד 46 של השריון. שלפני גיוסו למד במשך שנה אחת בישיבה ובמהלך שירות הקבע הצבאי סיים תואר ראשון. הוא נהרג במלחמת לבנון השנייה לאחר שזכה בצל''ש על עוז רוחו כמפקד ''כוח בניה'' שהוביל חילוץ פצועים תחת קרב.
חגית סיפרה כי לבניה היה ברור שהוא יוצא למלחמת מצווה. "הקורבן שאני מקריבה הוא קורבן תודה. הקב"ה נתן לי מתנה שקוראים לה בניה, בן השם. השם נתן והשם לקח", כתבה בכאב.

ערב המפגש עם המשפחות השכולות

ערב המפגש עם המשפחות השכולותצילום: מקסים גולבנוב, דוברות מכללת תלפיות

ראש המכללה, בנימין בהגון: "היוזמה התחילה מתוך רעיון חינוכי להכשרת מורים. אני מאמין שמורה שעבר חוויה חינוכית ילמד אותה הרבה יותר טוב מאשר מורה שלא חווה את האירוע בעצמו, במיוחד כאשר מדובר בהנצחת חללי צה"ל".

''הפרויקט מעבר לצד הערכי והציוני שבו מהווה הכנה מקצועית לגיבוש תפישת עולם יותר עמוקה ורגשית של הסטודנטיות כלפי נושא יום הזיכרון שאותם הן אמורות ללמד בכיתות לאחר הסמכתן כמורות''הוסיף בהגון.

מרכזת הפרויקט, ד''ר ענת אבן זהר הוסיפה:'' המסע המשותף לווה, מטבע הדברים, ברגעי עצב,  אך גם ברגעים של חיבור אנושי אמיתיאנחנו מודים מקרב לב לכל אחת ואחת מהמשפחות המופלאות על שיתוף הפעולה עם הסטודנטיות, ומקווים שמצאתם בתהליך שעברנו יחד נחמה, ולו קטנה''.  

משתתפי הערב המרגש

משתתפי הערב המרגשצילום: מקסים גולבנוב, דוברות מכללת תלפיות