סטודנט שנה א? הטיפים האלו הם בשבילך אני כבר סיימתי

ה10.10 הגיע ואתו גם הרבה סטודנטים של שנה א' שמשחזרים ברגעים אלו את אותה התרגשות מפעם, כשהתחילו את כיתה א'. אז בשביל להוריד את מפלס הלחץ, וכדי להתחיל את לימודי התואר בכיף אספנו עבורכם כמה טיפים. בהצלחה!

חדשות כיפה מיכל סופר 10/10/21 11:23 ד בחשון התשפב

סטודנט שנה א? הטיפים האלו הם בשבילך אני כבר סיימתי
סטודנטים, צילום: פלאש 90

סטודנטים שנה א'? כנראה שזאת הפעם הראשונה שאתם באמת נכנסים למשהו שהכרתם רק מהסיפורים. כמו תמיד זה מגיע בהפתעה והופ אתם כבר סטודנטים שהגיעו לרגע האמת. אתם בטח תוהים לעצמכם איך כדאי ונכון לצלוח את שנות הלימוד הסטודנטיאליות על הצד הטוב ביותר. אז כדי שיהיה לכם פשוט ריכזנו עבורכם כמה טיפים. שנתחיל? 

חברים

אומרים שעם חברים השמחה מוכפלת והקושי מתחלק, אומרים גם שצרת רבים חצי נחמה, וכנראה זה שיש עוד משפטים שמדגישים את חשיבות העניין מעידים על כך שהוא באמת חשוב. חברים בתואר הם קודם כל לכיף, לתחושת הנוחות, לשייכות ולשיחות חולין בין שיעור לשיעור. אבל מעבר לזה, הם גם עזרה עצומה בלימודי התואר עצמו. אם בעבודות קבוצתיות, בהשלמה של שיעור חסר, בשיתוף סיכומים או בלמידה משותפת למבחן. זה הזמן שלכם להתגבר על הבושה, להציג את עצמכם וליצור היכרות מינימלית ובסיסית עם מי שתראו לנכון. לאחר מכן, בעזרת שבירת קרח זו תוכלו לייצר בהמשך חברות טובה ויציבה. מה שכן, נסו לזכור את השמות, הזמן בו לגיטימי לשאול "איך קוראים לך? אינו ארוך...

השבוע הראשון

השיעורים הראשונים בכל קורס שתיקחו עשויים להיות חשובים מאוד. יהיו מרצים שיפתחו את השיעור בהצגה אישית מעמיקה, בהרחבה על כל נושאי הקורס הנלמד, ובקצת מריחת זמן, אולם חשוב לשמוע על דרישות הקורס והסנקציות למי שלא יעמוד בהן – כמו נוכחות, עבודות ועוד. לעומת זאת, יהיו מרצים שיסתפקו בשלום נימוסי ובסיסי ויעברו ישירות להעברת החומר. חשוב להתכונן לכך כדי לא להיבהל, אוניברסיטה שונה מתיכון בעניין זה, ורוב המרצים לא יחפשו קשר אישי או היכרות הדדית עם הסטודנטים, ויסתפקו בסיבה לשמה כולכם התכנסתם – חומר הלימוד. חשוב לשמור על קשב גבוה לפחות בשיעורים הראשונים על מנת להימנע מיצירת פערים בשלב זה, שיוביל למעגל קסמים של לחץ, חוסר הבנה נוסף של החומר, וייאוש המוכר לסטודנטים, וממנו אנו רוצים להימנע.

סדר העבודה

המעבר מהתיכון לאוניברסיטה מתבטא לרוב גם במעבר מעפרונות ודפים למחשב נייד. אם נוח לכם לסכם באופן ידני, זה בסדר גמור. רק היו ערוכים לכך שייתכן שתהיו במיעוט בכיתה, ואולי כדאי לשקול מעבר למחשב נייד. באוניברסיטה מלאכת הסיכום יכולה להיות מורכבת וקצב הלימוד מהיר. המרצה לא מלמד בקצב הכתבה ולרוב לא יהיה נעים לבקש ממנו לחזור על משפט שלם שלא הספקתם לכתוב. לכן הקלדה במחשב יכולה לאפשר השלמה קלה יחסית של חומר שפספסנו (ואיזה מזל שיש חברים). כדאי מראש להתארגן ולחשוב כיצד תלמדו כל קורס. פעמים רבות יש אפשרות להשיג סיכומים של שנים קודמות, לעבוד עם סיכום כזה יוכל להקל עליכם, כל שתצטרכו הוא לעקוב אחרי הסיכום, להוסיף ולתקן בהתאם לנאמר בכיתה השנה. כדאי לפתוח תיקייה מסודרת ללימודים ובתוכה תיקיות לפי נושאי הקורסים השונים – וזהו אתם מוכנים לעבודה.

קצת כיף

הטיפ האחרון ואולי החשוב ביותר לעת עתה, הוא לזכור שמותר ליהנות. לימודי תואר הם ריצה למרחקים ארוכים, ותמיד יהיה מה עוד ללמוד, מה לקרוא להעשרה, לחזור על החומר, להתכונן להרצאה או להתעקש על תרגיל מעצבן עד השעות הקטנות של הלילה. חשוב מאוד להשקיע, ללמוד, בשביל זה הגעתם והמטרה הזו היא מעל הכל בעניין זה. אולם חשוב גם לא לשכוח לאפשר לעצמכם לעבור את התקופה הזו בטוב, עם כמה שיותר רגעים משמחים וכיפיים, שלא יפגעו בלימוד אלא רק יתנו לכם קצת, אוויר ומוטיבציה ללמוד טוב יותר. תמיד תעדיפו למידה איכותית ולא כמותית, הזמן שלכם יקר וכדאי לנצל אותו בצורה הטובה ביותר.

אז תתרגשו, תחייכו, תנשמו אוויר. תזכרו שרבים עברו זאת לפניכם ורבים אחריכם, כבר בחרתם מה ללמוד, נרשמתם, חששתם והנה זה קורה, עכשיו זה הזמן שלכם!  שיהיה המון בהצלחה, ובלי שתשימו לב גם זה יעבור, ניפגש בטיפים ליום הראשון בעבודה.