3 עובדות מעניינות על הוראה דיפרנציאלית

מהי הוראה דיפרנציאלית, מהם עקרונות המפתח שלה ואיך מקיימים אותה בכיתה הטרוגנית? אם השאלות הללו מעניינות אתכם, כדאי שתקראו את הכתבה הבא

חדשות כיפה תוכן שיווקי 28/06/21 22:07 יח בתמוז התשפא

3 עובדות מעניינות על הוראה דיפרנציאלית
הוראה דיפרנציאלית, צילום: ללא

ממצאים של מבחני פיזה (PISA) מצביעים בשנים האחרונות על רמת הישגים נמוכה של מערכת החינוך הישראלית, בעיקר בהשוואה למערכות חינוך במדינות רבות אחרות. ספציפית, ההישגים הנמוכים שכיחים באוכלוסיות מוחלשות שלרוב אינן רוכשות כישורי ליבה.

בין היתר, החסמים הנובעים מקושי של המערכת להשתנות ולעבוד לפי סטנדרטים מעודכנים של המאה ה-21 כוללים נטייה לסטנדרטיזציה והתמקדות בבחינות מוגדרות, היעדר שליטה של המנהלים והמורים באופן מספק בכישורי מחשב ודרישות קבלה לאקדמיה שאינן משקפות את הכישורים הנחוצים מהתלמידים.

החדשות הטובות הן שיש שינוי שמגיע מהשטח ואפשר לראות אותו למשל בתהליך שאותו מורים לעתיד עוברים כדי לקבל תעודת הוראה שמוכרת על ידי משרד החינוך. אחד השינויים הללו שם דגש על הוראה דיפרנציאלית ולכן הגיע הזמן להכיר את המאפיינים שלה:

 

1. הוראה דיפרנציאלית היא הוראה מבדלת

ההגדרה העדכנית של הוראה דיפרנציאלית קובעת שיש להתחשב בהעדפות הלמידה ובמתן הבחירה לתלמידים. בעברית קוראים לזה "הוראה מבדלת", כי הדגש הוא גם על דרך הלמידה של כל ילד בנפרד וגם על הדרך שבה התלמידים השונים יציגו מידע שונה.

הוראה דיפרנציאלית מאפשרת למורה לצפות את הצרכים של התלמידים ולהגיב כדי לתת להם מענה. כך למשל מורים יכולים ליישם הוראה דיפרנציאלית באמצעות התאמת התוכן, התהליך והתוצר. בפועל, עליהם לקבוע לא רק מה לומדים לפי הדרישות שמגיעות מהתלמידים ועל פי תחומי העניין שלהם – אלא גם להביא בחשבון איך לומדים ואיך מציגים את ההבנה.

 

2. עקרונות המפתח של הוראה דיפרנציאלית הם הערכה, זיהוי צרכים, עבודה בקבוצות ואוטונומיה

ברמה היום יומית, ניתן לזהות כמה עקרונות מפתח של הוראה דיפרנציאלית. קודם כל, היא מבוססת על הערכה מעצבת מתמדת של ביצועי ההבנה ותחומי העניין. במקום לקבוע סטנדרט אחיד שיהיה תקף לכל התלמידים ועלול לפגוע בהתקדמות האינדיבידואלית שלהם, מנסים להבין מה כל ילד צריך ואיך חשוב לדרוש ממנו ליישם את ההבנה.

זיהוי צרכים ייחודיים מאפשר למורים שנוקטים בגישה של הוראה דיפרנציאלית ללמד אוכלוסיות שונות בדרך החקר. במקביל, זו שיטת הוראה שאחד מעקרונות המפתח שלה הוא עבודה בקבוצות. בנוסף, חשוב שהמורה ישאיר כמה שיותר בחירה אצל התלמידים ויעניק להם אוטונומיה. לפי מחקרים שונים, כך מגבירים באופן אפקטיבי מוטיבציה, מתמקדים בפעילויות של פתרון בעיות ומעבירים את החשיבה לסוגיות עקרוניות.

 

3. אפשר לקיים הוראה דיפרנציאלית גם בכיתה הטרוגנית

על פניו, קל לקיים הוראה דיפרנציאלית בכיתה הומוגנית שבה לכל התלמידים יש את אותם תחומי עניין, מיומנויות וכישורים. אבל בפועל, האתגר האמיתי הוא להמשיך לאמץ את עקרונות המפתח של הגישה גם בכיתה הטרוגנית. אם יוצאים לשטח כדי לבדוק איך דבר כזה מתבצע, מגלים שקיימים כלים שאותם כל המורים יכולים ליישם.

כדי לקיים עקרונות של הוראה דיפרנציאלית בכיתה הטרוגנית נדרש ארגון של זמן, תכנית לימודים אישית וחלוקה לקבוצות על פי רמות, מטלות ונושאים. כמו כן, יש לארגן את הצוות סביב עקרונות של הוראה דיפרנציאלית ולשבץ מורים לפי צרכי התלמידים. בהמשך, חשוב לשתף את המורים בהכנת החומרים ולארגן סביבה לימודים שתכלול את הכיתה כמקום נעים ומזמין, פינות העשרה, פינת התרגעות וכמה שיותר הנגשה.

לסיכום, יישום העקרונות של הוראה דיפרנציאלית מאפשר לכל אחד מהתלמידים לתרום לבניית הידע ולהשגת התוצר. בעתיד, אלו עקרונות שמשפרות מיומנויות ומכינות את התלמידים למאה ה-21.