איך לעבור את הבגרות במתמטיקה בשלום?

לקראת בחינת הבגרות במתמטיקה מחר, עצות ממורים שיודעים איך זה נראה ומרגיש. ושיהיה לכם בהצלחה!

חדשות כיפה מיכאל שמייצר ויובל יהודה פישמן 31/01/21 16:09 יח בשבט התשפא

איך לעבור את הבגרות במתמטיקה בשלום?
בגרות במתמטיקה, צילום: shutterstock

רבים ורבות יעידו כי הבגרות במתמטיקה הינה אירוע מלחיץ ביותר, והיא נכנסת בקלות למקום מכובד ברשימת האירועים המלחיצים שיש לאדם בחייו, והשאלה המתבקשת היא: איך לעבור אותה בשלום, ורצוי במקסימום הצלחה.

אז במיוחד לטובת תלמידי ישראל היקרים, הניגשים מחר לבחינה החשובה, הכינו יובל יהודה פישמן ומיכאל שמייצר – מורים פרטיים למתמטיקה (העובדים כחוק אל תדאגו), עצות מניסיונם, שיקלו קצת כבר היום על הלחץ של מחר.
   
- ביום הבחינה עדיף לא ללמוד. מה שלמדתם עד עכשיו במשך חודשים רבים זה מספיק, והלמידה הקדחתנית ביום הבחינה רק מכניסה עוד יותר ללחץ. תנסו דווקא ביום הזה לעשות דברים שמרגיעים אתכם, כל אחד ומה שעובד לו, הליכה/ריצה בחוץ, לשמוע מוזיקה שאוהבים, לשחק עם בעל החיים בבית..

 - קחו איתכם לבחינה שני מחשבונים למקרה שהחבר המעופף ישכח, ואולי דווקא אתם תצטרכו, כי אחד מהם יחליט לשבוק חיים פתאום (מרפי זוכרים?) 

- ואם כבר במחשבון עסקינן, וודאו כי המחשבון מוגדר על מעלות ולא על רדיאנים (המבין יבין). 

 - מים ואוכל. לא שוקולדים לא ממתקים ולא ממתיקים, פשוט מים. סוכר אכן ממריץ, אך הוא לא יחזיק אתכם מפוקסים במשך כל הבחינה.  קחו איתכם אוכל; פרי, סנדוויץ' וכו'. אל תרעיבו את עצמכם, במיוחד כשמדובר בבחינות ארוכות, קרקורים בבטן זה גם לא מומלץ. וכמובן! הסירו את העטיפות המרשרשות בבית, כדי לא להפריע לחברים. 

 - תכינו חלוקת זמן הגיונית למבחן הבגרות. בסופו של דבר הכל מסתכם בניהול זמנים נכון. תחלקו את סך כל זמן הבגרות למספר השאלות ומספר הסעיפים (כמובן תוך כדי התחשבות בניקוד של כל סעיף, שהרי לא נרצה לבזבז הרבה זמן על סעיף של 2-5 נקודות) . תרשמו את הזמן שהקציתם ליד השאלה וכך תוודאו שאתם לא חורגים

-  בהמשך לסעיף הקודם: קחו שעון! טלפונים אסורים, שעונים מותר. חשוב לוודא שאתם עומדים בתכנון הזמנים שקבעתם.

-  ועכשיו לשאלות עצמן:
תתחילו מהתרגילים שהכי קלים לכם. בזכות הקורונה, יש יותר בחירה, והבחירה היא לא מתוך כל פרק אלא מהמבחן כולו. זה יכול לבלבל, ומי שינסה לפתור הכל עלול למצוא את עצמו עם מבחן לא פתור עד הסוף והזמן כבר אזל. "תפסת מרובה לא תפסת" לכן, כדי לא להתפזר, תתחילו מהתרגילים שקלים לכם, תצברו ביטחון, ואת ההחלטות הקשות תשאירו לסוף המבחן כשהרוב מאחוריכם 

-  מה משותף לשטח מעויין, נפח מנסרה ולאינטגרל? אם לא תרשמו אחרי התשובה יחידת מידה, תאבדו נקודות יקרות. הקפידו להוסיף יחידת מידה מתאימה אחרי התשובה (ס"מ, סמ"ר, סמ"ק, יח"ש (יחידות שטח).

-  נתקעתם בגיאומטריה בסעיף ב'? בשאלות רבות, בעיקר בהוכחות, סעיף ב' נבנה בקשר ישיר לסעיף א'. לכן, כדאי לכם להתייחס לסעיף א' כנתון בפני עצמו, ולשאול "כיצד מה שהוכחתי בסעיף הקודם יכול לעזור לי בפתרון הסעיף הנוכחי?"
- עדיין לא מצליחים עם השאלה? בדקו האם יש נתון שלא השתמשתם בו. כנראה, שהנתון הזה הוא המפתח שלכם לפתרון השאלה. ניתן לראות את זה כמו בחדרי הבריחה- אם לא תשתמשו בכל הרמזים שנתנו לכם (נתונים, במקרה שלנו), לא תצליחו לצאת!

-  הצלחתם! איזה כיף. רק לא לשכוח תשובות סופיות! שימו לב שבכל שאלה וסעיף אתם עונים תשובה סופית, מלאה וברורה. כתבו תשובה מילולית איפה שניתן, הקיפו בעיגול את התשובה ואפילו מרקרו. מה שיקל על הבוחן יעזור לציון שלכם.

 - סיימתם את המבחן? אנחנו יודעים שהדבר שאתם הכי רוצים הוא להגיש אותו ולצאת  הוא תעברו על המבחן ותעשו בדיקה נוספת. תנסו להכנס לנעליים של הבוחן הכי ביקורתי ולא המקל.

בהצלחה מחר לנבחנים!