משרד החינוך פרסם נתוני הזכאות לבגרות: עלייה קלה בחמ"ד

משרד החינוך פרסם היום את התמונה החינוכית, לפיה שיעור הזכאים לתעודת בגרות עבר שינוי מזערי ועומד על 69.7% בשנת תשע"ט. שר החינוך גלנט הוסיף כי הוא מתכנן להעביר יותר סמכויות למנהלי בתי הספר ולהפחית ברגולוציה

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/08/20 19:10 ד באלול התשפ

משרד החינוך פרסם נתוני הזכאות לבגרות: עלייה קלה בחמ"ד
שר החינוך יואב גלנט. יעביר יותר סמכויות למנהלים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משרד החינוך פרסם היום (ב') את נתוני הזכאות לבגרות בקרב בוגרי כיתות י"ב משנת הלימודים תשע"ט. הנתונים משקפים יציבות יחסית עם שינוי מזערי בשיעור הזכאים עם 69.7 אחוזים בתשע"ט לעומת 69.9 שנה קודם, בתשע"ח. במוסדות החינוך הממלכתי-דתי (חמ"ד) נרשמה יציבות עם עלייה קל, כשבשנת הלימודים תשע"ט שיעור הזכאים עמד על 82.7 אחוזים לעומת שיעור הזכאים בתשע"ח, בה נרשמו 82.1 אחוזים. 

בהמשך הראו הנתונים כי שיעור הזכאים שומר על יציבות כאשר במגזר יהודי (כולל החרדי): תשע"ט 73.1%, לעומת תשע"ח - 72.7%. המגזר הבדואי בנגב רשם ירידה של 4%, ואילו המגזר החרדי רשם עליה של 1.9% (מתוך המוסדות המגישים לבגרות). לאורך שלוש השנים האחרונות (תשע"ז-תשע"ט) מראה "התמונה החינוכית", כי באופן מצטבר חלה עליה קטנה בשיעור של 1.5% בשיעור הזכאים.

שר החינוך, יואב גלנט אמר אחרי פרסום הנתונים כי: "איכות ההון האנושי הוא מנוע הצמיחה של הכלכלה והטכנולוגיה הישראלית, ולכן מדינת ישראל חייבת להבטיח שרוב מכריע מתלמידיה יהיה זכאי לתעודת בגרות. נתוני השנים האחרונות מצביעים שעדיין שיעור גדול של תלמידים אינו זכאי לתעודת בגרות, והדבר מחזק את הצורך בשינוי התפיסה".

יותר עצמאות למנהלים - פחות רגולציה

שר החינוך גלנט הכריז כי הוא מתכוון לעשות רפורמה במשרד החינוך ולתת יותר כוח למנהלי בית הספר. לדברי גלנט, מערכת החינוך צריכה גמישות ניהולית ופדגוגית. "המנהלים וצוותי החינוך הם מנהיגי העשייה החינוכית של בית הספר, והם אשר ייקבעו את איכות החינוך. לאור זאת, במהלך השנים הקרובות נפחית את הרגולציה, ונעביר להם יותר סמכויות ויותר משאבים. הם, יותר מכולם, מכירים את הצרכים של התלמידים שלהם ואת מאפייני בית הספר. אנחנו מאמינים שהפחתת הרגולציה, לצד חיזוק מעמד המורה יחד עם הטמעה ארוכת טווח של חומרי למידה חדשניים, יובילו לשיפור איכות ההוראה וההישגים של התלמידים במהלך השנים הקרובות".

מנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי: "תעודת הבגרות מהווה שער כניסה לאקדמיה ולעולם התעסוקה, ולכן מוטלת עלינו החובה להרחיב באופן ניכר את שיעור הזכאים לתעודה. זו לא רק חובה חינוכית אלא גם ערכית שלנו כלפי כל בוגרת ובוגר. יש לנו אחריות גם כלפי עובדי ההוראה. נתוני התמונה החינוכית מצביעים על ירידה גבוהה במדד של קליטה וליווי של עובדי הוראה ובעלי תפקידים אחרים בבית הספר. המורים מהווים את ליבת העשייה של החינוך, ולכן הדבר דורש התייחסות מקצועית מעמיקה. אני מודה למנהלים ולמורים שפועלים במסירות ובמחויבות כדי לבצע את מלאכתם החינוכית".

זכאות לפי מגזרים

  • מגזר יהודי (כולל חרדי) נרשמה יציבות: תשע"ט 73.1% לעומת תשע"ח 72.7%
  • ממלכתי נרשמה יציבות: תשע"ט 80.8% לעומת תשע"ח 80.2%
  • ממלכתי דתי נרשמה יציבות: תשע"ט 82.7 לעומת תשע"ח 82.1%
  • חרדי נרשמה עליה: תשע"ט 23.2% לעומת תשע"ח 21.3%
  • דרוזי נרשמה יציבות: תשע"ט 82.5% לעומת תשע"ח 82.2%
  • בדואי בנגב נרשמה ירידה: תשע"ט 48.1% לעומת תשע"ח 52.1%

זכאות לפי מגדר 

  • בנות נרשמה יציבות: תשע"ט 71.8% לעומת תשע"ח 71.9%
  • בנים נרשמה יציבות: תשע"ט 67.2% לעומת תשע"ח 67.6%