סגור

מכתב למנכל משרד החינוך הנכנס: הגיע הזמן לנסות משהו אחר

אנחנו כבר יודעים היטב מה לא עובד במערכת החינוך. ניסינו עשרות שנים, והמערכת לא נהיית טובה יותר: הילדים לא הופכים סקרנים יותר, המורים לא נהנים יותר מהמקצוע שלהם

יערה ישורון
ז בתמוז התשפ
,
29 ביוני, 2020 11:48
יערה ישורון

יערה ישורוןצילום: אבישג שאר ישוב

לכבוד מנכל משרד החינוך הנכנס שלום.

היה זה אלברט איינשטיין שאמר שמאוד לא הגיוני לעשות את אותו הדבר ולצפות לתגובה אחרת. ובכן, אנחנו כבר יודעים היטב מה לא עובד במערכת החינוך. ניסינו עשרות שנים, והמערכת לא נהיית טובה יותר: הילדים לא הופכים סקרנים יותר, המורים לא נהנים יותר מהמקצוע שלהם ותנאיהם נשארים לא מספיק אטרקטיביים בשלבים הכי קריטיים במקצוע, הסכסוכים הפנימיים והחיצוניים רק הולכים וגוברים, והמערכת כולה - כמו שראינו כולנו בחודשי הקורונה - מורכבת ומסוכסכת בעצמה.

לכן, מר מנכל, החלטנו להכין לך כאן רשימה קצרה, עם רעיונות קצת שונים מאלה שהיו נהוגים עד היום:

לימודי הוראה. כדי ללמוד מקצוע מכובד – צריך לכבד אותו. סינון התלמידים ללימודי הוראה צריך להיות קפדני ולאפשר רק למי שהדבר בליבו, ורק למי שיש כישורים מתאימים – להצטרף לצוותי ההוראה. נכון, אולי פחות אנשים יתקבלו למערך הלימודים וייצאו מורים. מצד שני – המערכת לא זקוקה למורים. המערכת זקוקה למורים מעולים, כאלה שמתאמצים להתקבל ללימודים, משקיעים בהם ורוצים אותם. בדיוק כמו ברפואה.

משרת הוראה. המשרה צריכה להיות משרה מלאה. מהיום הראשון של המורה במערכת. אף עובד לא רוצה להתחיל לעבוד במקום עבודה כשבשנה הראשונה הוא עובד רק ב 30% משרה. מורה שעובד בחלקיות משרה לא יצליח ללמד כמו שצריך כשהוא כל כך מוטרד מהפן הכלכלי של חלקיות המשרה ובטח לא כשהוא מוטרד ממה שהחלקיות הזו משדרת לו – אתה כאן על תנאי. מורה חדש צריך להתקבל לתוך המערכת בחיבוק ענק ומועך. משרה מלאה היא סוג של חיבוק.

אמון. תאמין במורים. הם פוגשים את התלמידים יום יום. הם מכירים את הכיתות הכי טוב. הם יודעים מה לעשות שם. תן להם חופש בתוך הכיתות, תסמוך עליהם שהם יודעים איך לגשת אליהם, איך לגרום להם ללמוד, איך להפוך אותם לאנשים סקרנים וחקרנים. תסמוך עליהם שהם יודעים לפתור את הבעיות בתוך הכיתה, ותבהיר להם בכל דרך אפשרית שרק הם יוכלו להביא אותם גם להישגים.
תאמין במנהלים. תן להם לנהל. תסמוך עליהם שהם יודעים איך. שהם מכירים את הצוות שלהם הכי טוב. שהם מכירים את המארג הצפוף של בית הספר באופן שאף פעם לא תוכל להכיר. תן להם לנהל לא רק את הפעילויות החברתיות בבית הספר או את הציוד הפיזי, אלא את האנשים, את מספר האנשים, את המקצועות שלהם וגם את היכולת להיפרד ממורים שלא מתאימים לבית הספר. אף אחד לא יוכל לעשות זאת טוב מהם.

חופש. לא חופש גדול, חופש ענק. לא של ימי לימודים אלא של היכולת לפעול. כולם זקוקים לחופש הזה בתוך המערכת. לכבול זה קל, לשחרר זה אולי הדבר הכי קשה שיש. אבל זו הדרך היחידה, בדיוק כמו שכשאתה רוצה שהילד שלך יתחיל ללכת – אתה לא מדבר איתו על הליכה, אלא פשוט עוזב את הידיים שלך ממנו, ונותן לו ללכת. הוא ייפול בהתחלה, אבל אחר כך הוא ילך לגמרי לבד, לתמיד. אל תדבר על אוטונומיה אלא תעניק אותה. באהבה וברוחב יד.

רגולציה. כמה שפחות. לא צריך פיקוח צמוד, צריך כלים מקצועיים להתפתחות. לא צריך הנחתה של מערכי לימוד, של מספר שעות שצריך ללמד כל מקצוע. לא צריך חוזר מנכל כל שנה. צריך להקטין את המטה במקום להגדיל אותו. צריך כמה עקרונות בודדים ואת כל השאר לתת לאנשים המעולים שיש במערכת – ליצור בעצמם. בהמשך תגלה שככל שתוריד את הידיים מהמערכת, יקטן החיכוך בין המטה לשטח, יגבר האמון, ועוד יותר תגבר היכולת של אנשי השטח לבצע את המשימה – לחנך וללמד את הילדים של כולנו.

בהצלחה מר מנכל. נכון, זו משימה נורא מורכבת. וגם להחליף שיטה זה נורא מורכב. אבל את מה שלא עובד אנחנו כבר יודעים. עכשיו הגיע הזמן לנסות משהו אחר. מקסימום תצליח.

את מה שלא הצלחנו – כבר ניסינו שוב ושוב. את ה"לא" כבר יש לנו. אולי ננסה הפעם לקבל "כן"?

 

29.06.2020

1. הצעה מספר 1 לא רלוונטית. הסינון לא מוכיח עצמו ברפואה, והוא קיים בגלל הביקוש העצום יחסית להיצע (זה ממש לא המצב בהוראה)

דווח על תגובה לא ראויה
29.06.2020

2. חחח תסנן ותגיע למאה סטודנטים בשנה .... (הדס)

בטח בגלל הסינון אלפי סטודנטים ירצו להיות מורים חחח

תשאר עם מאות כיתות בלי מורה
מה תעשה אז ?

תזכור שבכיתה אנחנו דבר ראשון ביבי סיטר בשביל שההורים ילכו לעבוד ....

דווח על תגובה לא ראויה
29.06.2020

3. היקף משרה - הערה מאוד נכונה ! ! ! (הדס)

עובד היום מעל 100 אחוז משרה
אבל יש לי חבר דוקטור שרצו לתת לו 80 אחוז
ומה הוא יביא לילדים לאכול ?

דווח על תגובה לא ראויה
29.06.2020

4. קשקשנית בגרוש .. (אמיר)

מילים יפות. העתק הדבק מכל הצעה לשיפור ב20 שנה האחרונות.

דווח על תגובה לא ראויה
29.06.2020

5. רוצים שינוי - תתחילו לתת יחס רציני למורים! (מורה לשעבר)

עברתי במעל 80% משרה ועדיין מודאג כלכלית בלי אופק ראוי. בלי ותק של 20-30 שנה + תואר שני + גמולי השתלמות, אי אפשר לצפות למשכורת סבירה.

מתייחסים אלינו כאל בייביסיטר ולא יותר. היה כבר מי שחישב והמסקנה היתה שאם היינו מתוגמלים כמו בייביסיטר, המשכורת היתה 32000 לחודש...

הורים מגבים תלמידים מול מורים, הורים מפעילים לחץ על הנהלה, הורים עושים כל דבר עבור הילדים שלהם - חוץ ממה שטוב לילדים שלהם! לא דורשים מהילדים, מוותרים להם על הכל ויוצרים את הרושם כאילו המורים הם סמרטוט שניתן לדרוך עליו. אם תלמידה מרמה במבחן צריך ל"החטיף לה סטירה" (מטאפורית, כמובן) ולא להגיד "נו, אז רימתה באיזה מבחן בבית ספר, אפשר לחשוב..."

מורים צריכים לקבל הערכה והכרה על שעות העבודה מחוץ למסגרת הרשמית. מעבר לעבודה האינסופית בבחינת מבחנים (לדוגמא) לא יתכן שאמא תתעקש שהמורה תהיה זמינה גם בשעה 21:00 בשביל משהו דחוף כמו "למה הילד שלי קיבל 99 ולא 100"

צריך להפסיק אם מירוץ העכברושים הארור הזה של ציונים ומבחנים. צריך להתמקד בלמידה. הבעיה היא שהדבר היחיד שמעניין תלמידים זה הציון כי זה מה אנחנו כחברה מרגילים: הישגים=ציונים=חשיבות. לא נותנים ערך לעצם הלמידה.

דווח על תגובה לא ראויה
29.06.2020

6. למגיב 5 (בן יהודה)

אתה צודק 100%
הכל מתחיל מהיחס למורים ולחינוך. תפקיד המורים הוא לחנך, וחינוך לא נמדד בציונים. אבל בתרבות שאנחנו נמצאים הכל צריך למדוד במספרים. איך מודדים במספרים אם ילד הפנים ערך הישרות והמאמץ או לא?? איך אפשר להעריך מספרית תרומת המורה לביניין האישיות של התלמיד??
בחברה מתוקנת, המורים היו צריכים להיות השפיץ, מעצבי הדור העתיד. וממילא האנשים הכי איכותיים היו מגיעים למקצוע קודש הזה.
שניזכה.

דווח על תגובה לא ראויה
29.06.2020

7. משכורת (מיקה)

בגדול את צודקת, אבל כדי שיגיעו אנשים איכותיים צריך לשלם משכורות גבוהות.

דווח על תגובה לא ראויה
29.06.2020

8. מעניין (תמורת כמה ?)

כסף , אתר "כיפה" נותן במה לנציגיי כת נגע סדום ועמורה משמידנו

דווח על תגובה לא ראויה
29.06.2020

9. צריך להתקדם!! (טל)

כל מילה בסלע. צודקת ב100%יש הרבה כשלים ולא לומדים כלום. לדוגמא: מורים שנכשלים בתפקידם, לא עוברים בדיקה וחיזוק או לחילופין פיטורים אלא מעבירים אותם למוסד אחר.ללא ליווי וללא עזרה...וכך הם ממשיכים להכשל וכולם סובלים. למה?

דווח על תגובה לא ראויה
29.06.2020

10. בתור מורה חלק מההצעות שלך לא רלוונטיות (מורה)

דווח על תגובה לא ראויה
29.06.2020

11. צודקת (בנימין)

בתור תלמיד כל כך חסר לי החוסר אמון במורים. יש מורים שהיו מלמדים הרבה יותר טוב אם היו נותנים להם את המרחב ללמד כמו שהם מבינים. כל תלמיד מקבל את החומר בצורה שונה ורק המורה יודע מה טוב לתלמיד שלו. לא שר החינור ולא שום מפקח.

דווח על תגובה לא ראויה
29.06.2020

12. מפקחים החוצה (מרב)

קודם כל להעיף את כל המפקחים.

דווח על תגובה לא ראויה
30.06.2020

13. צריך לצמצם את החופש הגדול. ממש לא חופש ענק (אורה)

.

דווח על תגובה לא ראויה
30.06.2020

14. הבעיה לא קשורה למורים (תלמידת תיכון)

הבעיה קשורה למדיניות הקמצנית.תקציבים נמוכים,כיתות עם 40 ילד,מבנים מכוערים,חוסר תשתיות,ורצון רק לחסוך לחסוך על גב המורים מהתלמידים.

דווח על תגובה לא ראויה
30.06.2020

15. המורים חיים ע"ח משלמי המיסים מספיק עם ההפקרות הזאת (אלינוי)

בחנוכה וערבי חג ללמוד עד השעה 12:45 לבטל חודש אחד מהחופש הגדול לא לתת למורים משכורת על החופש הגדול וימי חג ומועד ללמוד בכל ימי חנוכה לא לתת למורים שנות שבתון זה עולה המון כסף והמורים חוגגים על חשבוננו וזה לא דוגמא טובה וחינוכית בכלל .יד משום מה הרגשה שהמורים הכי עובדים אז לא כולם עובדים וצריכים שילדיהם ילמדו במסגרות ולא יסתובבו ברחובת וח"ח יגיעו לפשיעה אז קדימה להוריד ימי חופשה למורים שחיים על חשבוננו

דווח על תגובה לא ראויה
30.06.2020

16. מחנכים ולא עובדי הוראה (דני)

אני רוצה שיהיו מורים מחכנים ולא מורים שהם עובדי הוראה. כי חינוך לפעמים יותר חשוב מהוראה.

דווח על תגובה לא ראויה
30.06.2020

17. יש לי הצעה יותר מהפכנית: להשתמש במחשב ובסמארטפון (שי)

מה יעיל יותר, שיעור אנגלית עם המורה נחמה שבו במשך שנה שלמה לומדים את אותיות האל"ף בי"ת, או יישום כגון "דואולינגו" שבעזרתו כל ילד יכול לרכוש אוצר מילים בסיסי באנגלית, ואף מעבר לזה? צריך לצמצם את צוות ההוראה, להכניס טכנולוגיה לכיתות, לשנות את שיטת ההוראה הפרונטלית מן היסוד.

דווח על תגובה לא ראויה
30.06.2020

18. רק השקעת כסף נקודה! (יעקב מורה למתמטיקה)

אם רוצים מורים טובים צריך לתת למורה משכורת של הייטקיסט נקודה . כל ההמשך יבוא מאליו קרי הפנייה להוראה תהיה מצד סטודנטים מוכשרים ,הביקוש להוראה יגבר וממילא היכול. לסנן את הטובים ביותר ועדיין למלא את המכסות הנצרכות בלי התפשרות על איכות . כל השאר לא יעזור !! ברכה והצלחה..

דווח על תגובה לא ראויה
30.06.2020

19. צודקת בגדול (ישראל)

חופש ותחרות הם מה שמשפר כל מערכת.
תחשבו אם אתם רוצים לחפש עבודה דרך שירות התעסוקה או דרך חברת השמה פרטית.

דווח על תגובה לא ראויה
30.06.2020

20. צמצום כמות הילדים בכיתות (מירי)

הזכרת נושאים חשובים אך את נושא כמות התלמידים בכיתות שזה עקב אכילס של החינוך לא הזכרת . חובה לחשוב לכיון הזה זה תנאי ראשון להצלחת התלמידים והמורים גם יחד !

דווח על תגובה לא ראויה
30.06.2020

21. צודקת המאת האחוזים (אני)

אך קשה להגיע לשלמות כזאת ,בעיקר בבית הספר למדעים ואמנויות בנהריה.פה המצב מבחינת המוטיבציה של הקודקוקים ממש מתחת לכל בקורת.

דווח על תגובה לא ראויה
30.06.2020

22. ל-15: מורים עובדים על "חשבונך". אם היתה להם משכורת הוגנת אולי היה מקום לטענות, אבל מורים מקבלים משכורת על חצי מהעבודה (נראה לך שלמורים יש חופש, כאשר הם כל הזמן צריכים להתכונן לשנה)

דווח על תגובה לא ראויה
30.06.2020

23. לדני (16) ברמה הטכנית, מחנכים הם עובדי הוראה. זה שם כללי לכל מי שעובד במערכת החינוך. ( )

דווח על תגובה לא ראויה
30.06.2020

24. לא מסכימה עם הכתבה (מורה לשעבר)

1. המשכורות של במורים גבוהות. הרווחתי טוב מאוד כמורה בתיכון. 2.

חובה לקבוע תוכניות עבודה, פיקוח....ישנם מורים שחודרים עם התלמידים ומנסים רק לרצות אותם.
3. גם בדעותיי הראשונות עבדתי משרה מלאה, ואפילו יותר.
4. יש לחזור לשיטה הפרונטלית. למידה משמעותית עם כל חידושו הטכנולוגיה גורמת לתלמידים לחשוב שהם בשיעור חופשי. לא הבנתי איך מעודדים את המורה להשתמש באמצעים יצירתיים ובמחשב בכיתות וכעת עם הקרונה הם לא יודעים מה לעשות
5. ברוך שפטרנו ממקצוע ההוראה לאחר יותר מעשרים שנה.

דווח על תגובה לא ראויה
01.07.2020

25. בגללך ובגלל הקמפיין שלך נגד המורים והחופש הגדול - נוצרו אופק חדש ועוז לתמורה שפוגעות קשה במורים (חצופה שכמותך)

זכויות המורים נפגעו. הפכו לעבדים .
ומי שנפגע הכי הרבה אלו הצעירים !!!!!
ככה שיש יוהרה ,זילזול וחברים בתקשורת !!!!

פגעת בציבור המחנכים עובדי החינוך קשות!!!
הובל דה לגיטימציה נגד המורים - ושבוע העבודה עלה ל 40 שעות "רפורמות" עלק, פגעו בתנאי התעסוקה והשכר !
ולצעירים אין מה לעשות בהוראה הפנסיה שלהם נפגעת קשה ... אין מספיק שעות , אין משרה מלאה ועוד...
"תודה רבה לך"
לא רוצים לשמוע ממך לא טוב ולא רע עד שיחזרו התנאים הקודמים למשרת מורה
בייייי

דווח על תגובה לא ראויה
01.07.2020

26. משכורת של 10 חודשים מחולקת ל 12 תשלומים (מממ)

כפי שקראתי היכן שהוא זו העובדה ההיסטורית כי מורים שנשלחו לחופשה ללא תשלום לחודשיים לא חזרו להוראה
אז הוחלט לפרוס את המשכורת ל 12 תשלומים

בדיוק כמו ששבתון אינו על חשבון הציבור אלא זה חסכון שמורה שומר לעצמו

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

בלבול קורונה: רק 17% מבינים את ההנחיות

קרא עוד