מתמטיקה בצל קורונה - כך תעזרו לילדיכם לעבור את הבגרות בשלום

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר - זה בכלל לא פשוט. הורים, כך תעזרו לילדים שלכם לעזור לעצמם

חדשות כיפה רוני לנגרמן־זיו 28/06/20 13:43 ו בתמוז התשפ

מתמטיקה בצל קורונה - כך תעזרו לילדיכם לעבור את הבגרות בשלום
צילום: shutterstock

הורים יקרים, רגע לפני שאתם ניגשים למתבגרים שלכם, בין אם בנושא הבחינה במתמטיקה ובין אם בכל אתגר אחר, נסו להיזכר בעצמכם בגילם. תקופת הבגרויות מלחיצה ביותר, וזה לא נעשה קל עם השנים, להפך. נסו להיזכר למה הייתם זקוקים, איך רציתם שיתייחסו אליכם, ונסו להיות ההורים שרציתם שיהיו לכם.

סמכו עליהם - הם לא קמים בוקר אחד לבחינת הבגרות. הם התכוננו לרגע הזה שתים עשרה שנה, ובתקופה האחרונה במיוחד. יש להם בסיס טוב. אם תסמכו עליהם, תוכלו לשדר להם שהם יכולים לסמוך על עצמם.

עודדו אותם - גם אם אני תותח במתמטיקה אני זקוק למילה טובה מהוריי, על אחת כמה שהביטחון שלי לא בשמיים. הם לא צריכים שאלות ביקורתיות כמו "אתה בטוח שלמדת מספיק?!", אלא משפטי עידוד כמו "אני יודע/ת שעשית את המקסימום שלך!".

הכילו אותם - הם נמצאים בימים מלחיצים מאוד. תהיו מוכנים להכיל בהבנה את התפרצויות הבכי, הזעם או חוסר הסבלנות שלהם בימים אלה. אל תוסיפו שמן למדורה. 

עזרו להם להירגע - נסו להשרות אווירה רגועה בבית בימים שלפני הבחינה. פחות צעקות, פחות ריבים (גם עם האחים שלהם). אפשרו להם סביבה רגועה ללמידה וגם לאתנחתות מהלמידה. פנקו אותם בארוחת בוקר טובה, בנישנושים ברצף הלמידה.

אפשרו להם להתאוורר - הם מבקשים להיפגש עם חברים או לצאת לריצה? הם זקוקים לזה. אפשרו זאת, גם הגוף וגם הנפש זקוקים לחידוש כוחות.

אל תעמיסו עליהם בדרישות נוספות - עשו להם הפסקה ממטלות הבית הקבועות או מלשמור על האחים הקטנים. תנו להם לנהל את הזמן שלהם ללא הפרעות.

שאלו אותם למה הם זקוקים - גם אם עשינו בדיוק מה שחשבנו שהם צריכים, לא תמיד אנחנו יכולים לחשוב על הכול. לכל אחד יש דברים מסוימים מאוד שעוזרים לו להירגע. פשוט נשאל: איך אני יכול/ה לעזור לך? להקל עלייך?

ציידו אותם לדרך - בבוקר הבחינה הראש שלהם במקום אחר. עזרו להם להכין תיק עם כל הציוד שצריך למבחן, ציידו אותם בנשנוש מתוק ובריא, ולא לשכוח מסכה ואישור בריאות, וחיבוק להצלחה. 

וזכרו: הילדים שלנו לא נמדדים בשום אופן לפי הציון שלהם במתמטיקה, או כל ציון אחר. הציון שלהם לא אומר דבר על כמה שהם מקסימים, נפלאים ונהדרים. הזכירו להם זאת גם כשהם חוזרים הביתה, מבולבלים או מבואסים.

 

ואתם תלמידים יקרים, כנה כמה טיפים שיסייעו לכם:

סמכו על עצמכם - זו תקופה לא קלה ממילא, גם הבגרות וגם ימי הקורונה. בכל ערב לפני השינה, במקום הלקאה עצמית (כמה לא הספקתי) אמרו לעצמכם "היום עשיתי את מיטב יכולתי" ומחר יום חדש.

תכננו את הזמן: בימים שלפני הבחינה עשו תכנון איזה חומר תלמדו בכל יום. התחילו עם המאתגר עבורכם ביותר, כדי שיהיה לכם מספיק זמן שהחומר יחלחל ויישב טוב.

בקשו עזרה: לא מצליחים להתמודד לבד? בקשו עזרה מאח גדול, חבר, הורה או מורה פרטי. לא להתבייש לשאול גם ברגע האחרון, גם על שאלה שנראית לכם הכי טיפשית. שתהיו רגועים שאתם מבינים.

קחו הפסקות: מדי שעה-שעתיים עשו הפסקות להתרעננות. צאו לסיבוב בחוץ, דברו עם חבר/ה טוב/ה בטלפון, האזינו לשירים אהובים. כל מה שלא קשור למתמטיקה ויעשה לכם לרגע "ריסט" למוח.

שתו מים: העצה הכי פשוטה שהכי קל לשכוח. בימי הלימודים לבחינה לעיתים אנחנו מסתגרים בחדר ושוכחים לאכול ולשתות. לפני שאתם נכנסים ללמוד הצטיידו בבקבוק מים ומשהו לאכול. מלאו את הבקבוק בכל פעם שנגמר.

שננו לעצמכם מנטרה: לכל אחד מאיתנו מרים את מצב הרוח משפט אחר, זה יכול להיות ציטוט משיר או משהו שאמר לנו אדם אהוב. כתבו את המנטרה שלכם במקום בולט ושננו אותה ברגעי נפילה.

תיאום ציפיות עם ההורים: זקוקים למשהו מיוחד מהם בתקופה הזו? (שיורידו מכם מטלות, שיכינו לכם כריך בבוקר, שיבינו את העצבים שלכם) – בקשו. דברו על זה. הם לא תמיד יכולים לנחש. 

בבוקר המבחן: תסמכו על עצמכם שלמדתם הכי טוב שאתם יכולים. אכלו ארוחת בוקר קלה. קחו נשימה עמוקה, עשו מה שמרגיע אתכם, קחו שתייה ואוכל איתכם, דברו עם חברים תומכים ולא עם המלחיצנים. 

אחרי המבחן: אמרו לעצמכם שעשיתם את הכי טוב שאתם יכולים. אל תדושו בזה יותר מדי, תשמחו שאתם אחרי! וזכרו: מתמטיקה זה חשוב, אבל זה לא הכול בחיים.

 

 

הכותבת: רוני לנגרמן־זיו –מדריכת הורים למתבגרים ומאמנת אישית למתבגרים, מכון אדלר.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן