תכירו: הישיבות והאולפנות היקרות בישראל

חינוך שווה כל סכום? הורים בציונות הדתית משלמים אלפי שקלים בשנה למוסדות החינוך של ילדיהם, ולמרות הוראת משרד החינוך להפחית בתשלומים חגיגת הגביה המוגזמת ממשיכה. מהם מוסדות הלימוד היקרים ביותר במגזר?

חדשות כיפה יוסף ארנפלד, כיפה 01/09/14 20:56 ו באלול התשעד

תכירו: הישיבות והאולפנות היקרות בישראל
כיפה, צילום: כיפה

"טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף" - שר כל דרדק בהתלהבות רבה ולא חושב על המשמעות המחייבת של הפסוק, אליה יצטרך לתת את דעתו ביום מן הימים. בשנים האחרונות נחשפו לפניות רבות של הורים שלא מצליחים לעמוד בגובה התשלומים וחלקם חיים בעוני ממשי עקב כך. פניות למערכת הפוליטית לא הועילו במיוחד, כאשר חלק מהמוסדות ממשיכים לגבות סכומים גבוהים, המגיעים לעשרות אלפי שקלים בשנה.

פניות למשרד החינוך הובילו לכך שלפני כשנה (לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע"ד) הוציא משרד החינוך, חוזר מנכ"ל המגביל את הסכומים המותרים לגבייה, זאת במגמה להפחית את העול הכלכלי הכבד המוטל על הורי התלמידים בחינוך הממלכתי דתי. על פי החוזר, המחיר המרבי שניתן יהיה לגבות מהורי תלמידי כיתות י'-י"ב יהיה 5,580 שקלים לשנה, כאשר בכיתות י"ב ניתן יהיה לגבות בנוסף 1,053 שקלים על טיולים, תרבות וארגון ההורים. רוב המוסדות אכן הפחיתו את תשלומי ההורים במידה מסוימת, אך הם עדיין חורגים בהרבה מהמותר לגביה ע"י משרד החינוך.

לרגל שנת הלימודים החדשה בדקנו מהם מוסדות הלימוד הדתיים היקרים ביותר כיום בישראל על פי נתונים שהועברו ממשרד החינוך. כיוון שרוב הישיבות והאולפנות סירבו לחשוף את הסכומים הנכונים לשנה זו, נאלצנו להסתפק בדיווחי משרד החינוך המתייחסים לשנה שעברה והינם התשלומים המלאים שמשלמים ההורים, כולל אוכל, טיולים, פנימייה וכדומה.

ישיבות תיכוניות עם פנימייה

1. ישיבת נווה שמואל
מיקום: היישוב אפרת בגוש עציון
על קצה המזלג: "בישיבה כ-280 תלמידים בכתות ט'-י"ב. תלמידי הישיבה מגיעים מכל רחבי הארץ, ובפרט מאזור ירושלים. אנו נושאים שלושה דגלים לאורו, וברוח דבריו, של מרן הראי"ה קוק זצ"ל".
כמה: 18,100 ₪ בשנת תשע"ד (20,346 ₪ בתשע"ג)

2. ישיבת בני חיל - שומרון
מיקום: קדומים
על קצה המזלג: "הישיבה מהווה בית חם וקרקע פורייה לצמיחה ועשייה עבור קהל תלמידים בכיתות ט' - יב' אשר יכולתם האינטלקטואלית גבוהה (ולעיתים קרובות אף גבוהה מהרגיל) הנמצאים בקשת רחבה של קריטריונים: קשיי קשב וריכוז והיפראקטיביות, בעלי לקויות למידה ובעלי לקויות למידה הנובעים מהפרעות רגשיות. חלק ניכר מן התלמידים חוו סידרה של כישלונות, ולא פעם עברו על פני מספר בתי ספר אשר התקשו למצוא את הנתיב אל לב התלמיד, גם תלמידנו התקשו למצוא בבתי הספר השונים את הדרך והביטחון לחשוף את יכולותיהם שהם עצמם חדלו להאמין בקיומם".
כמה: 18,000 ₪ בשנת תשע"ד (19500 ₪ בתשע"ג)

3. ישיבת ירושלים לצעירים, או בעברית: ישלצ
מיקום: ירושלים
על קצה המזלג: "תכנית הלימודים בישיבה מתבססת על תוכנית לימוד שהתווה הרב קוק, המשלבת לימודי אמונה ולימודי חול נצרכים. הישיבה נחשבת לאחת הישיבות התיכוניות המובילות, הן ברמתה התורנית והן ברמתה הלימודית. תלמידיה, שבאים ברובם מחוגי מרכז הרב, ממשיכים לרוב לישיבות גבוהות וישיבות הסדר".
כמה: 17,940 ₪ בשנת תשע"ד (19,200 ₪ בתשע"ג)

4. ישיבת בני צבי
מיקום: בית א-ל
על קצה המזלג: "מטרת הישיבה לגדל תלמידי חכמים צעירים הרואים את עתידם בעולמה של תורה, ולכן רוב שעות היום מוקדשות ללימודים תורניים ברמה הגבוהה ביותר, ומיעוטם למקצועות כלליים, כדי להקנות להם ידע כללי כהשלמה. בגמרא לומדים עיון ובקיאות עם דגש חזק על חזרות מרובות לימוד אמונה בצורה מעמיקה ושיטתית , עבודה על המידות, עבודת ה' וביסוס הקשר לארץ ישראל. בנוסף מוקדשות מספר שעות שבועיות לרכישת השכלה כללית ולהצלחה בבחינות הבגרות".
כמה: 17,370 ₪ בשנת תשע"ד (19,300 ₪ בתשע"ג)

5. ישיבת כינור דוד
מיקום: עטרת
על קצה המזלג: "ישיבה מוזיקאלית, במטרה לשלב לימודי תורה ומוסיקה, כך שתיווצר הפריה הדדית בין עולם היצירה התורנית לעולם היצירה המוסיקלית, בשאיפה לבנות בית מדרש יוצר בתחום המוסיקה. בית מדרש שבו נוצרת מוסיקה איכותית ממקור של קדושה וטהרה, בידי תלמידי חכמים, אנשי אשכולות בעלי השכלה מוסיקלית מקיפה. העיסוק במוסיקה מעדן את הנפש ומחנך להקשבה. משום כך, ובזכות המסירות של אנשי הצוות ו'דיבוק החברים' שבין התלמידים, שוררת בישיבה אווירה ייחודית של משפחתיות ואחווה".
כמה: 16,600 ₪ בשנת תשע"ד (18,600 ₪ בתשע"ג)

אולפנות עם פנימייה

1. אולפנת בהר"ן
מיקום: כפר אליהו, גדרה
על קצה המזלג: "אולפנת הרב בהר"ן היא אולפנה פנימייתית ארבע-שנתית תורנית לבנות הממוקמת בגדרה. האולפנה מונה כ-470 בנות בכיתות ט‘ עד י"ב. כל שכבה מחולקת לארבע כיתות, ולכל שכבה יש שתי מחנכות וארבע בנות שירות לאומי המשמשות כמדריכות. בשנת תשס"ח התווספה לאולפנה כיתה של 25 תלמידות שעלו מאתיופיה".
כמה: 16,200 ₪ בשנת תשע"ד (18,000 ₪ בתשע"ג)

2. אולפנת כפר פינס
מיקום: כפר פינס
על קצה המזלג: "באולפנה נקבעו דפוסי חינוך מיוחדים ותוכנית חברתית עשירה ומגוונת. האולפנא שמה לה למטרה לפתח דמות של בת תורה, המעורה בחיי החברה והמדינה. אישיות עצמית, בעלת הכרה דתית עמוקה וידע נרחב במקצועות תורניים. יחד עם זאת, האולפנא מציבה לבנותיה רף גבוה בלימודים הכללים בכל מגוון המקצועות אותם לומדים בבתי הספר הרגילים".
כמה: 15,750 ₪ בשנת תשע"ד (17,500 ₪ בתשע"ג)

3. אולפנת אמנה
מיקום: כפר סבא
על קצה המזלג: "האולפנה היא השניה בין מוסדות החינוך לבנות שהוקמו ע"י מרכז ישיבות בני עקיבא. בנות האולפנא מגיעות להישגים לימודיים גבוהים, ובכך נפתחות בפניהן הדלתות למימוש עצמי, וליכולת לתרום תרומה משמעותית לחברה בישראל. הדגש הוא על אוירה תורנית איכותית ברמת לימודים גבוהה ובשנים האחרונות האולפנא היא אולפנא ניסויית לתוכניות למידה מתקדמות בלימודי ארץ ישראל".
כמה: 15,750 ₪ בשנת תשע"ד (17,500 ₪ בתשע"ג)

4. אולפנת איל ברמה
מיקום: נוב, רמת הגולן
על קצה המזלג: "האולפנא מאמינה שלכל בת יש יכולת להצטיין ולהגיע להישגים בתחומים אישיים שונים. האולפנא מסייעת בידי הבנות לגלות את הכשרונות הטמונים בהן ולפתח אותן. הדרך להשגת מטרות אלה היא על ידי הסרת ביקורת ושיפוט (אין באולפנא מבחנים וציונים), על ידי קשר אישי חם וקרוב עם כל אנשי הצוות, כיתות לימוד קטנות, אפשרות לבחירה חופשית בתחומים שונים, וכן מסגרות לימוד אלטר".
כמה: 14,670 ₪ בשנת תשע"ד (16,300 ₪ בתשע"ג)

5. אולפנת לבונה
מיקום: מעלה לבונה
על קצה המזלג: "האולפנה שמה לדגש את הצורך בחידוש הרוח היהודית המקורית בלימוד מדע חינוך ויצירה. חידוש זה נעשה ע"י לימוד ויניקה רצופים מתורתו של מר"ן הרב קוק זצ"ל ותורת החסידות לגווניה. האורינטציה הבית ספרית היא להיות כלי של נתינה לעם ישראל וארץ ישראל מתוך אמונה אישית- פנימית".
כמה: 14,400 ₪ בשנת תשע"ד (סכום דומה גם בתשע"ג)

ישיבות ללא פנימייה

1. ישיבת אמי"ת כפר גנים
מיקום: פתח תקוה
על קצה המזלג: "התפיסה החינוכית של הישיבה היא האמונה באלוקים והאמונה באדם ובכוחו מהווים בסיס להיווצרותה של הישיבה. לפיכך תודעת החרות והאחריות הינם גורם מרכזי בתוכנית הלימודים בישיבה. בכל אדם ההארה האלוקית המייחדת רק אותו, השיח האישי מהווה בסיס לחשיפת כוחות הנפש. הכמיהה למצוינות מביאה לידי ביטוי את ערך האדם ומימוש ייעודו".
כמה: 9895 ₪ בשנת תשע"ד (11,000 ₪ בתשע"ג)

2. ישיבת אור תורה סטון בנים
מיקום: ירושלים
על קצה המזלג: "הקריה לחינוך תורני חברתי הוקמה בשכונת רמות א' בצפון ירושלים לפני 13 שנים. יוזמי ההקמה היו הורים בשכונת רמות שחיפשו מענה תורני שיתאים לתושבי השכונה. כיום מגיעים לבית הספר תלמידים מרחבי ירושלים והסביבה".
כמה: 8731 ₪ בשנת תשע"ד (9599 ₪ בתשע"ג)

3. ישיבת צביה אילת
מיקום: אילת
על קצה המזלג: "הישיבה מטפחת את הגוון המיוחד של כל תלמיד ותלמיד מתוך כבוד לייחודיות שבו. הישיבה מדרבנת את התלמידים לבנות את רצונותיהם, לגדול בתורה מתוך רצון פנימי ושמחה, לבנות את אישיותם מתוך אהבת ה' וחיבור לעם, לחזק את הקשר שלהם עם הוריהם מתוך קרבה וזיקה ולהצליח בבגרות מתוך בגרות ומצויינות אישית. תכנית הלימודים מדגישה לימוד חוויתי של מקצועות הקודש ומשלבת לימודים סביבתיים הכוללים חיבור לטבע המדברי, צלילה בים ורישיון השטת סירה מהירה".
כמה: המחיר ללא פנימייה בשנת תשע"ד 7269 ₪ (7650 בתשע"ג)

4. דרך אבות - תיכון תורני לבנים
מיקום: היישוב אפרת בגוש עציון
על קצה המזלג: "פתיחות וקשב, אמונה בתלמיד, העצמה אישית וחברתית, מסירות וחתירה למצוינות רוחנית ולימודית אמיתית, כל אלה הם מסימני ההיכר של דרך אבות. השאיפה היא לקדם כל תלמיד ממקום שהוא, אל מקום של יראת שמים, מידות והשכלה מקום המתאים לרוחו וליכולתו הלימודית".
כמה: 7226 ₪ בשנת תשע"ד (7920 ₪ בתשע"ג)

5. ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
מיקום: גבעת שמואל
על קצה המזלג: "הישיבה החלה את דרכה 'כמכינה' לישיבות בני עקיבא בראשותו של הרב צוקרמן, וכיום היא ישיבה עצמאית בראשות ראש הישיבה הרב פרוכטר. בישיבה לומדים נערים ממספר רב של מקומות ברחבי הארץ מהדרום והצפון".
כמה: 7048 ₪ בשנת תשע"ד (14,500 ₪ בתשע"ג)

אולפנות לבנות ללא פנימייה

1. אולפנת צביה
מיקום: ירושלים
על קצה המזלג: "האולפנה שמה לה למטרה לגדל דור של יוצרות דתיות, הלומדות אמנות באווירה של תורה ואמונה, בדרכו של הרב קוק זצ"ל ובנו ממשיך דרכו, הרב צבי יהודה זצ"ל. לימודי הקודש מהווים את מרכז החיים של האולפנא. שאיפתנו היא להנחיל תורת חיים - תורה המחברת את נפש הבת, חייה ומאוויה לאמונה וליראת שמים".
כמה: 8180 ₪ בשנת תשע"ד (8845 ₪ בתשע"ג)

2. אולפנת בית שולמית
מיקום: ירושלים
על קצה המזלג: "תיכון חרדי לאומי לבנות שהוקם על מנת לעצב בנות יראות שמים, בעלות מידות טובות ומשכילות. אופיו של בית הספר מאפשר התייחסות לצרכיה ולנטיות ליבה של כל תלמידה. סגל המורות מקצועי, מסור ואיכותי כשלצדו ארבעה רבנים השותפים להדרכה הרוחנית של התלמידות. החינוך החברתי בבית שולמית משרת אף הוא את החינוך לערכים ונותן לו משקל רב הבא לידי ביטוי בפעילויות רבות ומגוונות".
כמה: 7800 ₪ בשנת תשע"ד (כך גם בתשע"ג)

3. אור תורה סטון
מיקום: רמות, ירושלים
על קצה המזלג: "המגוון האנושי הרחב פותח בפני הבנות הכרות עם עולמות ותפיסות ומעשיר אותן מבחינה חברתית, רעיונית ואישית. ובמקביל, מחייב אותן להתמודד עם אתגרים וסוגיות מורכבות העולות מן החיים בצוותא".
כמה: 7724 ₪ בשנת תשע"ד (7950 ₪ בתשע"ג)

4. אולפנת שעלבים
מיקום: נוף איילון, שעלבים
על קצה המזלג: "היעד הלימודי של האולפנא הוא שכל תלמידה תהיה זכאית לתעודת בגרות מלאה ברמה גבוהה. ניתן מענה לבנות מתקשות, ועידוד ותמריץ לבנות בעלות יכולות גבוהות וכישורים מיוחדים, כשהמטרה היא להוביל כל בת למיצוי הפוטנציאל האישי שלה".
כמה: 7138 ₪ בשנת תשע"ד (7825 ₪ בתשע"ג)

5. אולפנת נווה רוחמה
מיקום: קריית יובל, ירושלים
על קצה המזלג: "באולפנה נקלטות בנות המעונינות במסגרת דתית-תורנית המטפחת את האישיות, מחזקת את הביטחון העצמי ומחנכת לנתינה ולקשר עם העם. המסגרת מחנכת לערכים ולמימוש עצמי יחד עם הגשה לבגרות מלאה.צוות מיומן עוזר לתלמידות להגיע לבחינות הבגרות. שיעורי עזר והוראה מתקנת ניתנים לתלמידות עפ"י הצורך. שיטות הלמידה באות לפתח את דרכי החשיבה במטרה להפוך את התלמידה ללומדת עצמאית".
כמה: 7048 ₪ בשנת תשע"ד (7300 ₪ בתשע"ג)

תגובת דובר אמי"ת: בכל מוסדות אמי"ת יש עמידה בהוראות משרד החינוך לעניין שכר הלימוד. שכר הלימוד בישיבת אמי"ת כפר גנים הוא כיום 6300 ש"ח ולא כפי שפורסם.