תורה היא כמו דייט

רק כשגדלתי וביקרתי בשולחנות שבת נוספים, גיליתי שזכיתי לגדול בבית לא נורמאלי. שהנורמאלי בעולם הוא שדבר התורה בסעודת שבת הוא כמו גל שצריך להוריד לקראתו את הראש עד שהוא יעבור, כדי שהוא לא יציף בשעמום

חדשות כיפה יואל פרנקנבורג 03/09/15 11:36 יט באלול התשעה

תורה היא כמו דייט
יחצ, צילום: יחצ

רק בגיל די מבוגר גיליתי שגדלתי בבית לא נורמאלי.

בבית שלי, בסעודת שבת, אמא שלי נוהגת לשאול שאלות מפרשת השבוע. לא פלפולים ודרשות, אלא שאלות שממש מטרידות אותה. וזה תמיד עניין אותי, ותמיד זה היה מפתח דיון ער ומשמעותי.

רק כשגדלתי וביקרתי בשולחנות שבת נוספים, גיליתי שזכיתי לגדול בבית לא נורמאלי. שהנורמאלי בעולם הוא שדבר התורה בסעודת שבת הוא כמו גל שצריך להוריד לקראתו את הראש עד שהוא יעבור, כדי שהוא לא יציף בשעמום. גיליתי שדבר תורה עלול להיות החלק הכי משמים בסעודה. הרגע שמסמנים עליו 'וי' ועוברים מהר הלאה, חוזרים לשיחות היום-יום.

בשנים האחרונות שמתי לעצמי למטרה ללמוד וללמד תורה שלא נפגשת בשעמום הזה. כלומר, ודאי שאני פוגש גם תורה 'משעממת', ותורה היא וללמוד אני צריך. אבל לחפש את הצמא לתורה- את זה אני רואה כמשימה. ללמוד תורה מתוך השתוקקות אני רוצה.

אז לצורך העניין, אני רוצה להציע ארבעה כלים ללימוד תורה, שבעיניי הם קריטיים על מנת שנצליח להתחבר לתורה, לאהוב אותה ולהאהיב אותה על הלומדים.

  1. תורה היא כמו דייט- צריך לחפש תורה שעושה טוב על הלב. לא לוותר על החיפוש. לא פגשתם עדיין את 'תורת חייכם'? נו, זה קצת כמו שרווק יגיד שהוא עוד לא פגש את 'אהבת חייו'. לכל סיר יש מכסה. לצערנו, חלקנו מוצאים בקלות ולחלקנו זה בא מתוך קושי. אבל תורה זה ממש כמו דייט. צריך לחפש את הזיווג הנכון.
  2. במקום לחפש סימני קריאה- יש לחפש בתורה דווקא את סימני הקריעה. את השאלות הקשות. רובנו חושבים שהתורה מלאה סימני קריאה. אבל לא כן הדבר. נסו ללמוד תורה עם סימני שאלה, כאלו החודרים עמוק ללב. לימדו קטע- ונסו לשאול עליו שאלות, תמיד תשאלו מה הקטע הזה אומר לכם.
  3. בום וגמרנו? תורה של זרקורים, זה נחמד. אבל תורה, כמו כל מקצוע, דורשת עמל רב. תהליכיות, שיטתיות ועמל. זה לא בא בקלות. אבל זה קצת כמו מרתון. אף אחד לא מתחיל מ42.2 ק"מ. אף אחד. רוצים להגיע לתוצאה טובה? תתאמנו, והרבה.
  4. תורה היא סולם- שראשו בשמיים ורגליו בארץ. אל תלמדו רק באוויר. לימוד שהוא בשמיים, הוא נעים ולא מחייב, אבל לאורך זמן הוא מתסכל. חברו את התורה לשטח החיים. בין אם זה לימוד הלכתי, ובין אם זה חיבור לשאלות חיים קיומיות. בכל מקרה- אל תנתקו את התורה מן הקרקע.

זכרו תמיד שהשאלה הגדולה היא לא מה אתם לומדים, אלא איך אתם לומדים. תמיד היו גדולי ישראל שהתחברו למקצועות שונים בתורה, העיקר היה שהם למדו בהתלהבות גדולה.

כאשר ראיתי את אמא שלי מתלהבת, זה הבעיר בי אש. והיום, שנים אחרי, אני לא זוכר מה אמא שלי שאלה, אבל אני בהחלט זוכר איך היא שאלה.

הכותב הוא מייסד ומנהל מרכז שלבים, עוסק במתן כלים תהליכיים לחינוך משמעותי.