שר החינוך מקדם קיצוץ של מאות מיליונים מהחמ"ד

גורמים טוענים כי מאות מיליונים יקוצצו מהחינוך הדתי לטובת שיפור החינוך הערבי. חשש מפני קיצוץ משמעותי בלימודי הקודש והחול

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 20/05/14 08:59 כ באייר התשעד

שר החינוך מקדם קיצוץ של מאות מיליונים מהחמ"ד
נטעאל בנדל, צילום: נטעאל בנדל

בשנים האחרונות עולות שוב ושוב טענות כי רמת הלימוד בציונות הדתית במקצועות שאינם קודש ירודה ושוב ושוב מתקבלות תוצאות מחפירות בלימודי אנגלית, ביולוגיה ועוד.

בעוד מצב זה ממשיך, גורמים טוענים כי שר החינוך הרב שי פירון מקדם בימים אלו שר החינוך קיצוץ של מאות מיליונים לטובת מערכת החינוך הערבית. החינוך הדתי לאומי יספוג את הקיצוץ הגדול ביותר מבין המוסדות במדינה.

מדובר בניסיון לתת תקציבי חינוך עודפים לקבוצות החלשות, כשמשרד האוצר צפוי להוסיף עוד כחצי מיליארד שקלים לתהליך. על פי ההערכות התקציב הדיפרנציאלי לבתי הספר היסודיים ולחטיבות הביניים יגדל לכ-1.5 מיליארד שקלים מכ-600 מיליון כיום, כך מובא בדה מרקר הבוקר (ג').

בעוד שמשרד החינוך טוענים כי מדובר בהסטת כספים ממערכת החינוך שמקבלת את התקציב הגדול ביותר - החמ"ד, בפועל מדובר בקיצוץ נוסף בחינוך הממלכתי דתי שגם היום לא נהנה מיוקרה ככל שמדובר בלימודי החול.

כיום מקבל תלמיד חטיבת ביניים בחינוך הממלכתי דתי הקצאה של 48 שעות לימוד לעומת כ-40 שעות בחינוך הממלכתי הרגיל ו-35 שעות שמקבל תלמיד ערבי. מטרת התכנית היא לטפל בפערים החינוכיים במשרד החינוך כשבמבחן הפיז"ה האחרון דורגה ישראל במקום השני בעולם. עם זאת, יש לציין כי גם החינוך הממלכתי דתי לא קיבל תוצאות מזהירות בנושא זה.

בעוד שמטרת התכנית של שר החינוך טובה, שכן יש לטפל בבעיית החינוך הכושל במגזר הערבי, בציונות הדתית חוששים מהקיצוץ הרחב בתקציב, שגדול שבל פיזור האוכלוסייה, בשל ההפרדה בין הבנים לבנות ובשל תקציבים נוספים ללימודי קודש ותפילות. בעקבות הקיצוץ הצפוי ייפגעו לימודי הקודש בציונות הדתית וכן תחומי לימוד שונים אשר אינם משביעים את הדעת גם כיום עלולים לקבל מכה נוספת.

יחד עם זאת, על מנת לרכך את המכה וההתנגדות הצפויה מצד החינוך הממלכתי דתי יתקבלו גם הטבות. כך חלק מהתקציבים המיוחדים שמקבל החמ"ד צפויים להיכנס לבסיס התקציב, ובנוסף משרד החינוך יממן את הפרדת הכיתות לבנים ולבנות בכיתות ה-ו בתנאי שבתי הספר יחדלו להפריד בין המינים בכיתות הנמוכות יותר. בנוסף המשרד ייזום סגירה של בתי ספר קטנים ומימון הסעות לבתי ספר גדולים ומרוחקים יותר, כך על פי דה מרקר.