רפורמה בלימודי התנ"ך בחמ"ד: בקיאות ביסודי, עיון בתיכון

פרסום ראשון: המנהל לחינוך דתי גיבש תוכנית לימודים אחידה ללימוד התנ"ך בכלל מוסדות החינוך הדתיים, תוך חלוקה בין לימוד עיון ובקיאות ושינוי דראסטי בחומר הבחינות לבגרות. כל הפרטים

חדשות כיפה אורי פולק 08/04/12 10:12 טז בניסן התשעב

רפורמה בלימודי התנ"ך בחמ"ד: בקיאות ביסודי, עיון בתיכון
אילוסטרציה hoyasmeg-cc-by, צילום: אילוסטרציה hoyasmeg-cc-by

הפיקוח על לימודי התנ"ך במנהל לחינוך הדתי יוצא לרפורמה מקיפה בתכני לימוד התנ"ך הנלמד בכיתות ז'-יב', החל משנת הלימודים הבאה. התוכנית מסדירה באופן כולל ואחיד את לימודי התנ"ך בחמ"ד והיא מונחית על פי חלוקה עקרונית בין לימוד בקיאות בתנ"ך בכיתות בית הספר היסודי לבין לימוד עיוני של התנ"ך בכיתות החטיבה והתיכון.

על פי התוכנית, שהוצגה במפגש שהתקיים החודש בו נכחו כלל מורי התנ"ך בחמ"ד, תלמידי כיתות ז' ילמדו את ספר בראשית בבקיאות, זאת מתוך הנחה כי בפעם הראשונה שבו למדו את הספר בכיתות א'-ב', עדיין היו בשלב רכישת מיומנות הקריאה וטרם למדו אותו לעומקו.

בהמשך, בכיתה ח' יעסקו התלמידים בלימוד עיוני בספר ויקרא, בכיתה ט' בלימוד עיוני בספר שמות, בכיתה י' בלימוד ספר במדבר בעיון, בכיתה יא' בלימוד עיוני בספר בראשית ובכיתה יב' - עיון מעמיק בספר דברים.

התוכנית החדשה שמה דגש על בניית ציר זמן והבנת ההקשר של הספר וזמנו כאשר ההנהגה, הנבואה, בית המקדש וישיבת העם בארצו מהווים את מרכזו של ציר הרצף. התקופה שמן הכניסה לארץ ועד לימי המלוכה (נביאים ראשונים) תלמד בכיתות ז'-י', תקופת המלוכה והמקדש עד חורבן שומרון ונביאי התקופה יילמדו בכיתות יא', וסוף תקופת המלוכה, החורבן, שיבת ציון ונביאי התקופה, יילמדו בכיתות יב'. "לאורך הלימוד יושם דגש ע החיבור בין הספרים המתווים את ציר הזמן של התנ"ך (מלכים, עזרא ונחמיה) ובין ספרי הנבואה (ישעיהו, ירמיהו יחזקאל, חגי זכריה)", הסבירו בחמ"ד.

מבחינת חומרי הבחינה, הוחלט בחמ"ד כי בסוף כיתה י' ייבחנו התלמידים מבחן משולב של בקיאות ועיון, שיחליף את מבחן הבקיאות הקיים. המבחן יהיה בנוי על עיון בספר במדבר, בקיאות בנביאים ראשונים ועיון בנביאים ראשונים. מדובר עם מבחן משותף לתלמידי שלוש יחידות וחמש יחידות, מתוך מטרה לאפשר ניידות ובחירת לימודים מוגברים בתנ"ך עד תחילת כיתה יא'.

רק בסוף כיתה יא' ייבחנו כל התלמידים על תכני הלימוד של כיתה יא' בתורה ובנביא במסגרת היחידה השנייה לבגרות. ההבדל בין בחינת הבגרות של תלמידי שלוש יחידות לימוד וחמש יחידות לימוד יבוא לידי ביטוי בדרישות השונות מן התלמידים מבחינת עומק הלימוד והקשרו, אך לא בהיקף התכנים.

בחמ"ד מסבירים כי התוכנית החדשה תביא את התלמידים "לשמוע את דבר ה', להיות מחויבים לערכי התורה, להיות מזוהים עם עם ישראל וארץ ישראל ולדעת ולאהוב ללמוד תורה כחלק ממסורת הדורות".