רם זהבי: אל תשגעו את הילד

מפקח בתי הספר העל יסודיים בחמ"ד מתייחס לכתבה בנושא מבחני הכניסה לישיבות. "אני אומר חד משמעית - להורים אין סיבה ואין צורך בהכנה בשום מכון"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 07/01/16 08:08 כו בטבת התשעו

רם זהבי: אל תשגעו את הילד
Shutterstock, אילוסטרציה, צילום: Shutterstock, אילוסטרציה

"למיטב היכרותי המבחנים פסיכוטכניים לקבלה לישיבות ואולפנות הם תופעה נדירה. כיום מתקיים הליך רישום ארצי למאות מוסדות, ובטוחני כי גם אם יש מי שבוחן הדבר אינו מגיע לכדי 10 בתי ספר בכל הארץ. זה אומר שהתופעה המרכזית היא שאין בחינות", אומר ל'כיפה', רם זהבי, המפקח הארצי של בתי הספר העל יסודיים בחמ"ד בתגובה לכתבה על הבחינות הפסיכוטכניות בישיבות התיכוניות.

זהבי מציין כי מוסדות ייחודיים בהם קיימת מגמת לימוד למחוננים ומצטיינים ו/או מסלולי לימוד בשיתוף מוסדות אקדמיים או צבאיים פועלים באישור מינהל החמ"ד בקיום בחינה בהתאם לדרישות הסף הלימודיות הנדרשות מהתלמיד במסלולים אלה, אך הוא מדגיש כי מסלולים אלה הם לכיתות ט' בלבד ולא לכיתות ז'.

בין המוסדות האלו הוא מציין את הישיבה שליד מכון לב בירושלים וכן הישיבה התיכונית בשיתוף צה"ל באור עציון (שבינתיים מסלולה הצבאי ניסגר).

לשאלה מה דעתו על הכנות מקצועיות למבחנים ולראיונות עונה זהבי כי הוא מתנגד מבחינה חינוכית להכנות מסוג זה, "באופן אישי אני אומר חד משמעית להורים, אל תשגעו את הילד אין סיבה ואין צורך בהכנה בשום מכון. הילד צריך לבוא עם היכולות שלו והכי נכון שישובץ במקום שהכי מתאים לו".

זהבי טוען כי ההליכה למכוני הכנה לבחינות נכונה אולי לאנשים בוגרים אך לא לילדים. "ילדים, כך אנחנו מאמינים הם עדיין בתהליך, ולכן בהחלט לא רק הפוטנציאל זה הדבר אותו מנסים לזהות, אלא מנסים להכיר מי התלמיד מה שאיפותיו מה רצונו, וכו'. נדמה לי שמכונים ויועצים למיניהם לא יכולים לעצב רצון פנימי או מוטיבציה או תחומי חוזק", אומר זהבי.

"בגיל ילדות שעתידו של הילד לפניו, מותר וצריך שהמוסד החינוכי יהווה בשבילו תחנה ושלב בעיצוב העצמי, לכן הכי נכון ללכת להירשם בטבעיות. ללכת להיפגש עם מנהל וצוות חינוכי כמו שאתה בעצמך, לבוא בנינוחות, בביטחון ולהביא את עצמך. במקום להשקיע בלהתכונן "מה ישאלו אותי ומה אענה", עדיף להכין את עצמך דווקא לשאלה ההפוכה מה אני רוצה לברר על המוסד ואיזה שאלות אני כהורה וכתלמיד נרצה לברר במפגש ההרשמה", אומר זהבי.

"כדאי לחשוב שהבחירה במוסד חינוכי זה הילד וההורה בוחרים מה נכון להם, ולא ציפייה שמנהל כלשהו יבחר בילד. אם בחרת נכון, זה גם יהיה השיבוץ שלך בסוף", מסיים המפקח זהבי.