רוב הציבור תומך בהפרדה בין בתי ספר דתיים לממלכתיים

על פי מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, 64% מהציבור תומך בהפרדה הקיימת. אולם, 57% תומכים באפשרות של כיתות מעורבות תלמידים דתיים וחילונים

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 05/06/13 12:19 כז בסיון התשעג

רוב הציבור תומך בהפרדה בין בתי ספר דתיים לממלכתיים
shutterstock, צילום: shutterstock

מאז שנותיה הראשונות של מדינת ישראל, מערכת החינוך היהודית מחולקת לחינוך ממלכתי ולחינוך ממלכתי-דתי. בשנים האחרונות צצות יותר ויותר יוזמות חינוכיות המבקשות לשלב את השניים וליצור בתי ספר של דתיים וחילוניים גם יחד. סקר חדש שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה מגלה כי רוב הציבור בישראל דווקא תומך בהפרדה הדתית הנהוגה כיום, אולם נתון מעניין נוסף הוא שבמקרה בו ימוזגו בתי ספר חילונים עם דתיים ותינתן האופציה לכיתות משולבות וכיתות נפרדות, רוב הציבור הישראלי ירשום ילדיו בכיתות המשולבות דתיים וחילוניים גם יחד.

במחקר החדש של המכון הישראלי לדומוקרטיה, בדק ד"ר נתנאל ליבוביץ' את מידת התמיכה להפרדה הנהוגה כיום בין הזרם הממלכתי לבין הזרם הממלכתי-דתי בבתי הספר היסודיים. הנתונים מראים כי רוב הציבור 64% תומך בהפרדה הקיימת לעומת 16% מתנגדים ו-8% ללא דעה. עוד מתברר כי התמיכה בהפרדה בין דתיים לחילונים במערכת החינוך גוברת ככל שעולה מידת הדתיות: 83.0% מהדתיים, 73.8% מהמסורתיים-דתיים, 57.5% מהמסורתיים הלא דתיים ו-60.1% מהחילונים.

במהלך המחקר הציגו ד"ר נתנאל לכל הנשאלים בסקר מצב אידיאלי בו ימוזגו בתי הספר החילונים והדתיים, אולם ישמרו בתוכם אופצייה להפרדה. במקרה הזה התקבלו נתונים מעניינים: 57% תומכים בכיתות מעורבות של דתיים וחילונים ולא אלה הנפרדות ויותר מכך, 79% תומכים בעמדה כי בכיתות אלה יוכלו ללמד הן מורים דתיים והן מורים חילוניים, כך גם 75% שתומכים בכך שתגובש תכנית לימודים עם תכנים החשובים לחברה החילונית ותכנים החשובים לחברה הדתית.

כשהציג ד"ר נתנאל מצב בו מדינת ישראל תקים מערך חינוך שלישית, נוספת לממלכתי והממלכתי דתי, כזו שתשלב תלמידים חילונים ודתיים, 44% הביעו עמדתם כי ירשמו ילדיהם לחינוך הנפרד ואילו 33% אמרו כי ירשמו את ילדיהם לחינוך המשלב. 27% העידו כי הם מתלבטים.

פילוח התשובות לפי הגדרה עצמית-דתית מראה כי הרצון העז ביותר לרשום לבית הספר הממזג הוא בקרב אלו שהגדירו עצמם מסורתיים לא דתיים (46%) ומסורתיים-דתיים (41%). התמיכה ברעיון פחותה בקרב אלו שהגדירו עצם חילונים (29%), ואף פחותה מכך בקרב אלו שהגדירו עצמם דתיים (11%). עם זאת, ראוי לציין כי 51% מהדתיים מדווחים שהיו רושמים בוודאות את ילדיהם לבית ספר ממלכתי-דתי, ו-30% יתלבטו.

המחקר החדש מוכיח כי החברה הישראלית אמנם תומכת בהפרדה הקיימת כיום במערכת החינוך, וככל שמידת החילוניות או הדתיות עולה כך גם מידת הרצון בהפרדה, אולם כאשר תינתן האופציה לחינוך משלב רבים מהם יבחרו דווקא באפשרות הזו.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il