רבנים על נשף הסיום של התלמידים הדתיים: "דוחה ומצער"

חשיפת כיפה על יוזמת תלמידי התיכון הדתיים להפקת נשף סיום לימודים בו יחגגו "כמו חילונים", הכתה גלים במוסדות החינוך של הציונות הדתית. רב הישיבה התיכונית ממנה יצאו המארגנים: "כואב לי הלב"

חדשות כיפה צוריאל הורוביץ, כיפה 06/06/12 08:24 טז בסיון התשעב

רבנים על נשף הסיום של התלמידים הדתיים: "דוחה ומצער"
danperry.com-cc-by, צילום: danperry.com-cc-by

הפרסום בכיפה על נשף סיום תלמידי התיכון הדתיים המבקשים "לחגוג כמו חילונים" את סיום תקופת לימודיהם, הכה גלים במוסדות חינוך רבים בישראל, שכמו הופתעו לגלות את מימדיה של תופעה שעד כה נתפסה כעניין שבשוליים.

כזכור, כאן בכיפה דיווחנו השבוע על יוזמה לה שותפים מאות תלמידי ותלמידות תיכונים דתיים ואולפנות, שיזמו הפקת "נשף סיום" חגיגי, אשר יתקיים במתכונת דומה לזו המקובלת בתיכונים חילוניים לסיום תקופת הלימודים, לאחר מבחני הבגרות של כיתות יב'.

הרב שרגא פרוכטר, ראש הישיבה התיכונית בגבעת שמואל שרבים מתלמידיו נמנים על משתתפי ומארגני אותו נשף, אומר לכיפה כי הוא "רואה את הדברים בצער רב. כואב לי הלב על הסיפור הזה". הרב פרוכטר אמר כי הוא דיבר עם תלמידיו בכיתות יב', שהתנערו מהאירוע ובישרו לו כי הם אינם מתכוונים להשתתף בו. "רובם הגדול לא מתכנן ללכת לדבר הזה. גם אותו בחור אחראי שהתראיין וסיפר על האירוע לא מייצג את המחזור, והוא בעצמו אמר לי אתמול שהוא לא מתכוון להגיע לאירוע", אמר הרב פרוכטר. "ברגע ששמעתי על הסיפור החלטתי לכנס ישיבת ר"מים דחופה ולדון בנושא. אני אוביל מהלך שבו נשב עם כמה נציגים מכל כיתה במחזור ונארגן יחד איתם אירוע סיום אלטרנטיבי".

הרב פרוכטר מספר שהדרישה לאירוע סיום חלופי הגיעה מהתלמידים עצמם: "אתמול לקחתי כמה תלמידי כיתה י"ב הביתה באוטו שלי, ושאלתי אותם על הסיפור. כולם הם אמרו לי - 'תן לנו משהו אלטרנטיבי! אנחנו בכלל רוצים את השטויות האלה'. אנחנו בישיבה מודעים למצב. קראנו בפייסבוק וראינו הכל, עכשיו אנחנו רוצים לארגן אירוע סיום מוצלח וחינוכי יחד עם הנוער, כתחלופה לזה שמתארגן ברשת. אלה חבר'ה נפלאים, 85% מהם הולכים בשנה הבאה לישיבות הסדר. זה לא מתאים להם".

"אני מאמין שהדור מחפש, הנוער תועה אחרי הדברים האלה, והמטרה שלנו היא ליצור יחד איתם אירוע שלא נופל ברמתו ובאיכותו, אבל שיהיה חינוכי. אני מתפלל שאנחנו נצליח, ואעשה את כל המאמצים כדי להבטיח שזה יקרה", ציין הרב פרוכטר.

הרב חיים נבון, רב קהילת השמשוני במודיעין, התייחס לנשף המתוכנן. בהודעה שפרסם בדף הפייסבוק שלו כתב: "נדמה לי שאת היוזמה הזו אפשר לסכם במילה אחת: דוחה". הרב נבון מיצר על כך שיותר ויותר תיכונים ברחבי הארץ מאמצים את ה"פְּרום המעונב", אותו הוא מכנה "מין חיקוי מגוחך לטקסי הסיום של תיכונים באמריקה". הרב נבון מזכיר שלא כל האשמה צריכה להיות מוטלת על הנוער, וחותם: "גם אנחנו המחנכים צריכים לעשות חשבון נפש... אבל כמה שלא יהפכו המחנכים את היהדות לאטרקטיבית, עדיין לא יצליחו להעלים את היצר הרע".

גם תנועת "נאמני תורה ועבודה" התייחסו לנשף, שעד כה נרשמו אליו כ-300 תלמידים ממגוון מוסדות חינוך דתיים: "קיים הבדל חשוב בין פתיחות לתרבות ולערכים חיצוניים, שהיא כשלעצמה הינה דבר חיובי ומעשיר, לבין הליכה חסרת גבולות וחסרת מחויבות אחרי תרבות חלולה ההולכת בניגוד לרוח התורה וההלכה... להשקיע בחינוך להבנת הגבול שבין חברה פתוחה, מעורבת וצנועה, לבין חברה מתירנית שמסירה מעליה את גבולות ההלכה והצניעות". בתנועה קוראים לאנשי החינוך ולהורי התלמידים "להציב אלטרנטיבות תרבות איכותית לנוער, ולהבין שסגירות אוטומטית לכל תרבות חיצונית, אינה הפתרון".

במקביל, לכיפה נודע כי בימים האחרונים מתגבשת קבוצה שנייה של תלמידי תיכון המבקשים ליזום אירוע שונה, "כשר" יותר, מתאים יותר לאורח החיים הדתי המקובל. "חשוב לנו מאוד להבהיר- אנחנו לא באים כנגד הנשף", אומרת לכיפה תהילה זינגר, אחת מיוזמות האירוע השני, "מארגני הנשף הם חברים שלנו, וחלק מהם מתכוונים גם להגיע אלינו לאירוע שאנחנו מפיקים. המטרה שלנו היא לתת מקום לאלה שהנשף לא מתאים לאורח החיים הדתי שלהם. כי לכולם מותר ליהנות". התכנית של האירוע המקביל תכלול מגוון פעילויות חברתיות שאין בהם פגיעה בהלכה או בדברי הרבנים.

בשיחה עם אחד ממשתפי האירוע החדש, הוא מסביר כי "כשראינו שמתארגן הנשף ושהוא לא לרוחנו, החלטנו לארגן אירוע מקביל. לא מתאים לנו ללכת נגד דעת הרבנים, ולכן אנחנו יוזמים אירוע הולם ומכובד שלא יפגע באף אחד. אנחנו לא רוצים לצאת נגד מארגני הנשף - אנחנו בסה"כ מחפשים ליצור לנו מסגרת שנרגיש בה בנוח".