צבי צמרת: לימודי האזרחות חסרים התייחסות לדת היהודית

יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך מתח ביקורת על הוראת לימודי האזרחות בישראל, שלדעתו "רק מגבירים את הניכור, הריב והפילוג" בחברה

חדשות כיפה אורי פולק 04/05/11 00:00 ל בניסן התשעא

צבי צמרת: לימודי האזרחות חסרים התייחסות לדת היהודית
צילום אילוסטרציה: תיכון הראל-cc-by, צילום: צילום אילוסטרציה: תיכון הראל-cc-by

"בהוראת מקצוע האזרחות חסרה התייחסות להיסטוריה ולדת היהודית", כך טוען יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, צבי צמרת. צמרת אמר את הדברים אתמול (ג'), במהלך יום עיון ב"מכון מופת" בתל אביב, במסגרתם מתח ביקורת על הוראת לימודי האזרחות הנהוג כיום בבתי הספר בישראל.

לטענתו של צמרת, "אופי הלימוד של מקצוע האזרחות הוא ניתוחי-ביקורתי, והתלמידים לא מספיק יודעים את העובדות". הוא מסביר כי בישראל "מוקדשות שעות רבות לאזרחות, אך איש לא בדק האם לימודי האזרחות מלכדים יותר את החברה או שמא רק מגבירים את הניכור, הריב והפילוג". לדבריו, "התלמידים בורות גדולה בכל הקשור לתולדות מדינת ישראל ולגיאוגרפיה שלה... בלימודי האזרחות בישראל חסרה התייחסות להיסטוריה ולדת היהודית, ועיקר הלימוד הוא על האופי הדמוקרטי של המדינה".

מדובר בביקורת פומבית ראשונה של צמרת נגד לימודי האזרחות שמנהיג משרד החינוך. בקיץ האחרון פרסם צמרת עדכונים לספר הלימוד העיקרי באזרחות המקובל בשנים האחרונות, "להיות אזרחים בישראל", זאת מפני שלדעתו הספר מלא מדי בביקורת על המדינה.

דבריו של צמרת נאמרו על רקע העובדה כי לפני מספר חודשים החליט משרד החינוך לקצץ באופן משמעותי בתמיכה בלימודי אזרחות בהיקף מוגבר של 5 יחידות לימוד והעביר את המימון למקצועות היהדות, כמו תנ"ך ותושב"ע. בעקבות לחץ ציבורי בנושא, החליט מנכ"ל משרד החינוך, שמשון שושני, לבטל באופן חלקי את ההחלטה.