נשירת החמ"ד: בין 15% ל-25% מתלמידי החמ"ד פורשים משורותיו

כך עולה מנתוני משרד החינוך, שגיבש כמענה תוכנית חדשה במסגרתה יוקמו מרכזים מיוחדים לשעות אחר הצהריים, בהם יתקיימו פעילויות חינוכיות משותפות להורים ולתלמידים

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 24/07/12 08:54 ה באב התשעב

נשירת החמ"ד: בין 15% ל-25% מתלמידי החמ"ד פורשים משורותיו
ajari-cc-by, צילום: ajari-cc-by

בין 15% ל-25% מתלמידי החינוך הממלכתי דתי נוטשים את מסגרותיו עם השנים ופונים ללמוד במסגרות חילוניות, חרדיות או פרטיות - כך עולה מנתוני משרד החינוך המתפרסמים היום (ג') בעיתון "מעריב".

בעיתון דווח כי כמענה לאותה "נשירה", יוזמים במשרד החינוך תוכנית חדשה, אותה הם מתכוונים להפעיל כבר בשנת הלימודים הקרובה בעלות של מיליוני שקלים, שמטרתה חיזוק ערכי הדת והמוסרת בקרב תלמידים והוריהם. הפעילות תתקיימנה במרכזים מיוחדים שיוקמו ויופעלו בשעות אחר הצהריים, תוך שימת דגש דווקא על המשפחות בפריפריה.

בדברי ההסבר לתוכנית נכתב כי "מרבית האוכלוסייה הוותיקה בפריפריה החברתית מגדירה עצמה כמסורתית ושולחת את בניה ובנותיה ללמוד במוסדות החינוך של החמ"ד, מגן הילדים ועד התיכון. למעשה, יותר מ-50 אחוז מתלמידי החמ"ד נמנים עם אוכלוסייה זו". היעד של הפרויקט מוגדר כ"צמצום תופעת הפיחות המספרי במוסדות החמ"ד".

עוד נאמר במסמך כי "יש בכוחו של פרויקט זה לתת מענה ייחודי לנשירת תלמידים מהמערכת וכן לנשירה הדרגתית למוסדות המוכרים שאינם רשמיים ולבתי ספר ממלכתיים. מדיווחי מנהלי בתי הספר עולה כי מרבית התלמידים אינם מבקרים בתנועות נוער או במתנ"סים, ובמשפחות רבות מתחולל משבר סמכות הורית".

הרציונאל שמאחורי התוכנית הינו "לחבר את משפחת התלמיד לקהילת בית הספר", וכן לבסס את בית האב כמוקד חינוך מרכזי. "המרכזים החינוכיים יחברו בין כל הגורמים הנוגעים לעיצוב אישיותו של התלמיד - הורים, מורים ותלמידים - בשעות הפנאי", נכתב במסמך הפנימי.

במשרד החינוך ציינו כי "המכרז נועד לחזק את החינוך הציבורי הדתי, וכן לשמור על צביונו של זרם זה. המנהל לחינוך דתי דוגל ומקדם מדיניות אשר מעניקה מענה רחב למגוון אוכלוסיית התלמידים הנקלטת בבתי הספר הממלכתיים דתיים מתוך הכרה בחיוניותו של כל אחד מהזרמים. המנהל קולט באופן מיטבי את כלל תלמידיו ונותן לכל האוכלוסיות מענה פרטני התואם לצורכיהן".