משרד החינוך קיים לראשונה חידון ארצי ב"פרקי אבות"

בחידון זכתה עדן דוד בתואר כלת החידון הארצי. השר גדעון סער: "אם הנוער כולו ילמד את החומר הזה, נהיה חברה מתוקנת יותר"

חדשות כיפה אורי פולק 06/05/12 18:45 יד באייר התשעב

משרד החינוך קיים לראשונה חידון ארצי ב"פרקי אבות"
מוקי שוורץ, יחצ, צילום: מוקי שוורץ, יחצ

בחידון הגמר של "פרקי אבות", אשר התקיים היום (א') לראשונה, זכו שלוש תלמידות ממערכת החינוך הממלכתית דתית: עדן דוד זכתה בתואר כלת החידון הארצי של החידון, לאחר שגברה על 14 המתמודדים שהעפילו אל שלב הגמר. תמר ג'ינלי זכתה במקום השני וחופית חדידה במקום השלישי.

החידון התקיים במסגרת מקצוע הלימוד "תרבות ישראל ומורשתו", אשר הונהג על ידי שר החינוך גדעון סער עם כניסתו לתפקיד, במטרה להעמיק את ידיעותיהם של התלמידים במורשת היהודית ובתולדות הציונית ולטפח את תחושת הזהות שלהם עם המורשת היהודית. המקצוע נלמד בכיתות ה'-ח' וכולל בין יתר הנושאים את פרקי אבות.

חידון הגמר כלל 4 חלקים שראשיתם בשלב פומבי, בו נדרשו התלמידים לענות על שאלון הכולל 20 שאלות סגורות. לאחריו החל שלב א', בו הופנתה שאלה לכל מתמודד, אשר הכילה 3 סעיפים, להם התלווה סרטון. שלב ב' - מקבילית המוחות, בשלב זה נדרשו 8-10 המתמודדים אשר הצליחו להמשיך בחידון לענות על 4 שאלות קצרות בתוך 60 שניות. החידון ננעל בשלב ג' - שאלת שר החינוך.

הלימוד לחידון התקיים לאורך כל שנת הלימודים, כאשר הוא כלל משניות מפרקי אבות, והעמיקו בערכים העומדים בבסיסן בהדגשה על יחסים מתוקנים בין אדם לחברו. המשניות העשירו את המשלב הלשוני של התלמידים וחשפו אותם לביטויים המהווים נכס צאן ברזל של התרבות היהודית.

שר החינוך, גדעון סער, אמר כי "מדובר באירוע שיא של המהלך לשילוב מורשת ותרבות ישראל בבתי-הספר הממלכתיים - לימוד יסודות הזהות שלנו בנושא היהודי והציוני. המטרה הגדולה של לימודי מורשת ותרבות ישראל היא לחבר את בני הנוער לשורשים שלנו ולהילחם בבורות שיש בחברה הישראלית בנושא הזה".

השר סער אמר למתמודדים כי הם צללו "בים החוכמה של פרקי האבות - זה אוקיינוס של חוכמה, מידות, מוסר, דרך ארץ, ערכים - היסודות שצריכים להיות בחברה מתוקנת". הוא הוסיף כי הוא "משוכנע שאם כולנו, ובוודאי בני הנוער, נלמד פרקי אבות נהיה חברה יותר מתוקנת, וברוח הימים הקשים האלה גם פחות אלימה".