מנהלת אולפנה לשעבר: להוציא הישיבות התיכוניות והאולפנות האליטיסטיות מתחרות ביה"ס הערכיים

במכתב ששלחה לשר החינוך טענה כי המשחק מכור מראש בגלל הסלקטיביות בבחירת התלמידים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/09/14 18:16 כו באלול התשעד

מנהלת אולפנה לשעבר: להוציא הישיבות התיכוניות והאולפנות האליטיסטיות מתחרות ביה"ס הערכיים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לפני כשבועיים נחשף כי לא פחות ממחצית מבתי הספר הערכיים ביותר הינם ישיבות תיכוניות ואולפנות. רבים ממוסדות הלימוד היו אלו שנחשף בכיפה כי הם היקרים ביותר במגזר או קרובים לכך, וכן שידוע עליהם כי הם מסננים תלמידים על פי איכותם. שרה אליאש, מנהלת אולפנת להב"ה לשעבר שלחה בשבוע שעבר מכתב לשר החינוך הרב שי פירון בו ביקשה שיסיר את האפשרות של ישיבות תיכוניות ואולפנות להתמודד מכיוון שהם בעלי תלמידים איכותיים מראש והדבר יוצא תחרות לא שווה.

"מתן הפרסים בחינוך צריך להיות בעזרת תחרות הוגנת. כמובן שיש משתנים אבל המינימום הוא שהתחרויות יהיו פתוחות רק לחינוך הציבורי. קשה לקרוא להישגים הצלחה במקום שבורר את התלמידים. הם קיבלו אנשים טובים, מסודרים, ומוציא אותם קצת יותר טובים. היה לי צורך לראות בתי ספר סלקטיביים שמקבלים פרס",, אומרת אליאש.

"הצלחות בחינוך קשורות מאוד למגוון התלמידים, לגודל הכיתה או לגודל בית הספר ומקום שבורר תלמידים מקבל נקודת פתיחה הרבה יותר קלה. עבודת ההוראה קשה בכל מקרה אבל יש מקומות דה לוקס והם מקבלים בונוס. זה בעייתי וזה פוגע בשמחה על כך שבתי ספר רבנים זכו בפרס הזה", הוא מספרת בשיחה ל'כיפה'. “כשרואים את הרשימה המכובדת ההרגשה היא שהמשחק מכור וכך ההרגשה גם בציבור החילוני. זו תחרות לא שוויונית ולא הוגנת".

במכתב ששלחה אליאש לשר החינוך הרב שי פירון היא מברכת על היוזמה לקידום חינוך ערכי במדינת ישראל. "כמחנכת דתית חשתי נחת בראותי את התוצאות אליהן הגיעו בתי ספר על יסודיים רבים בחינוך הדתי”.

"עם זאת, לקראת יצירת הדירוג בשנה הבאה, אני מציעה להכניס קריטריון נוסף אשר יצמצם מעט את מגוון בתי הספר הנמצאים בתחרות”, הוסיפה אליאש. "לענ"ד התחרות יכולה להיערך אך ורק בין בתי ספר שאינם סלקטיביים.

כאשר אחד הקריטריונים המשמעותיים לפרס הוא מניעת נשירה, צורם הדבר שבתי ספר המנשירים מלכתחילה מקבלים אותו. ההוגנות של המהלך נפגעת כאשר אין מביאים בחשבון את הנתונים הבסיסיים: אינטגרטיביות מול סלקטיביות בקבלת תלמידים, גודל כיתות, גודל בית הספר. הוספת קריטריונים אלה זה יובילו לחיזוק החינוך הציבורי שאתה ממוביליו.

נאמני תורה ועבודה הגיבו על יוזמת משרד החינוך ואמרו: מדובר ביוזמה נפלאה וחשובה לחיזוק החינוך הערכי. היוזמה מוכיחה שוב את יתרונותיה הערכיים של מערכת החינוך הדתית בה מתחנכים ילדינו. יחד עם זאת, עם שכלול התחרות בעתיד, אנו מציעים שהתחרות תיקח בחשבון אלו בתי ספר סלקטיבים ואלו פתוחים לכל. לא ניתן להשוות שיפור באחוזי נשירה, ציונים ועוד, בין מוסדות שלקחו אחריות על כלל הפונים אליהם, לבין אלו אשר העבירו את הפונים דרך מסננת של מבחני מיון. בתחרות שכזו ראוי לחזק דווקא את החינוך הציבורי הדתי ולקדם את המוסדות שדאגו לכלל עם ישראל.