ממתי שר החינוך פוסק בענייני חינוך?

ברור ששר החינוך אינו בדרגת פוסק הלכה. כדי לפסוק הלכה, יש להיות תלמיד חכם גדול" הרב אבינר מתייחס לתגובתו של בנט לרב הראשי

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 14/01/16 12:14 ד בשבט התשעו

ממתי שר החינוך פוסק בענייני חינוך?
הרב שלמה אבינר, צילום: הרב שלמה אבינר

שאלה:

הרב הראשי דיבר נגד לימוד מעורב של בנים ובנות בבתי-הספר. שר החינוך כתב בתגובה שהדבר אפשרי. כיצד להתייחס?

תשובה:

אם הדברים נכונים, ברור ששר החינוך אינו בדרגת פוסק הלכה. כדי לפסוק הלכה, יש להיות תלמיד חכם גדול. וכבר כתב הגרי"ד סולוביצ'יק, בספרו איש על העדה, שזה דומה להבעת דעת רפואית, שלשם כך יש ללמוד רפואה שנים רבות. או כדי להתבטא במתמטיקה, יש להיות בקי במקצוע זה. כך צריך לדעת את ההלכה על בוריה, כדי להיות ראוי לדון בכל השאלות שהיא מעוררת (איש על העדה מכתב 21).

ולענייננו, זה עוד יותר פשוט, כי כל הפוסקים כתבו שחינוך צריך להיות נפרד, כולל מרן הרב קוק באגרותיו, כפי שנפסק בשולחן ערוך (אה"ע כא א) שאנשים ונשים צריכים להתרחק זה מזה "מאוד מאוד", ובכיוון זה יש לחנך את ילדינו, אפילו לפני גיל בר-מצווה, וקל וחומר אחרי גיל זה שאז זהו חיוב גמור להתרחק "מאוד מאוד" (עיין שו"ת אגרות משה יו"ד א קלז. ג עח. ד כח. חינוך באהבה ב 77).

וכתב מרן הרב קוק: "מדת הצניעות גורמת טובות רבות בעולם, ומתוך כך היא זוכה לדחות מפניה דברים שהיו טובים מצד עצמם. אבל כיון שמפני יצר האדם וכוחו החלש יגרמו לפרוץ במדת הצניעות, שהיא קיומו של העולם הרוחני והחמרי... הצנוע מכיר כי לא מפני שנאה על המין הוא מתרחק ועושה גדרים כי אם מפני התכלית הכללי היפה" (מדות הראיה, ערך צניעות).