מורים, הפסיקו עם ציוני המגן המופרזים

"מורה שעושה הכל כדי שהתלמיד שלו יוציא ציון טוב בבגרות, מחנך אותו לחוסר לקיחת אחריות על חייו ועל עתידו". אלישיב רייכנר קורא את המורים לסדר

חדשות כיפה אלישיב רייכנר 24/05/12 09:25 ג בסיון התשעב

מורים, הפסיקו עם ציוני המגן המופרזים
צילום אילוסטרציה: תיכון הראל-cc-by, צילום: צילום אילוסטרציה: תיכון הראל-cc-by

לכבוד המורים המגישים לבחינות הבגרות,

אני מן הסתם תופס אתכם באמצע בדיקת מתכונות, הגשת ציוני מגן או שידול נוסף של אחד מתלמידיכם לגשת לבחינת הבגרות הקרובה למרות שאין לו שמץ של מושג מה הוא עומד לכתוב בה.

ועל זה בדיוק אני רוצה לדבר אתכם, מורים יקרים. דווקא מתוך ההערכה הרבה שאני רוחש לכם ולמקצוע בו בחרתם, אני פונה אליכם בבקשה שלא תבזו את עצמכם ואת המקצוע שלכם בתקופה האינטנסיבית של בחינות הבגרות.

משיחותיי לאחרונה עם מורים הורים ותלמידים, מצטיירת תמונה מדאיגה. לא כולכם חלק ממנה, אבל כולכם מכירים אותה. מספרים על מורים שנותנים לתלמידיהם ציוני מגן מופרזים ללא כל קשר להישגיהם הלימודיים, על מורים שמוסיפים עוד ועוד בחינות מתכונת לתלמידיהם עד שישיגו את התוצאה הרצויה שתאפשר להם לקבל ציון מגן גבוה, על מורים שמסייעים לתלמידים שלהם בבחינות באופן לא הכי ישר, ובאופן כללי - על הרבה מאוד מורים שרודפים אחרי התלמידים ומסכימים לעשות עבורם כמעט הכול בשביל שייגשו לבחינות הבגרות וישיגו בהם ציונים גבוהים.

אם נניח לרגע בצד את ההסבר הציני שהכול נעשה רק בשביל שיפור הסטטיסטיקה הבית ספרית, אפשר לראות בתופעה הזאת אכפתיות והתמסרות שלכם לתפקיד, רצון טוב לעזור לתלמידים, ודאגה גדולה לעתידם האישי. ובכל זאת, חבריי המורים, בתופעה הזאת יש גם חינוך לחוסר אחריות של התלמידים לגורלם. מורה שרודף אחרי התלמיד שלו, מאכיל אותו בכפית את החומר הנלמד ומסכים לעשות עבורו כל דבר ובלבד שיוציא ציון טוב בבגרות, מחנך אותו לחוסר לקיחת אחריות על חייו ועל עתידו.

ואל תגידו לי שהצלחת התלמידים שלכם בבחינות מונחת על כתפיכם ושכל המרדף הזה הוא חובתכם הבסיסית כמורים. אנחנו מדברים כאן על נערים ונערות שבעוד שנתיים או שלוש יחזיקו בידיים נשק או תינוק. אם עכשיו הם לא ילמדו לקחת קצת אחריות על הלימודים שלהם, מה יכין אותם לאתגרים המשמעותיים יותר שמחכים להם מעבר לפינה?

ברור שמותר ואפילו מוטל עליכם לעזור להם לעבור את הבחינות בקלות. בשביל זה אתם מלמדים אותם כל כך הרבה חודשים במסירות, ובשביל זה נועדו בחינות המתכונת וציוני המגן, אבל כמו שאתם נוהגים לומר לתלמידים שלכם - המטרה לא מקדשת את כל האמצעים, ולפעמים מרוב רצון לעזור, אתם פשוט גורמים להם נזק.

לא לחינם נקראו הבחינות הללו 'בחינות בגרות'. ההתבגרות של התלמידים שלכם בתקופה הזאת, צריכה להיות חלק מהמבחן.

המכתב יתפרסם השבוע במוסף "יומן" של 'מקור ראשון'.