מדריך להורים: כך תבחרו ישיבה תיכונית לילדיכם

הרב שמואל שפירא, ראש ישיבת צביה באילת, מציג את השיקולים השונים בבחירת ישיבה תיכונית ומתווה להורים דרך חינוכית וראויה לבחירת הישיבה המתאימה ביותר

חדשות כיפה הרב שמואל שפירא 03/12/13 14:47 ל בכסלו התשעד

מדריך להורים: כך תבחרו ישיבה תיכונית לילדיכם
shutterstock, צילום: shutterstock

אתם עומדים בפני בחירת ישיבה תיכונית לבנכם, וברצוני להעלות כאן מספר נקודות היכולות להוות כלי עזר בקבלת החלטה חשובה זו, ולתת מענה לשאלה: "כיצד נבחר ישיבה?".

הנקודות אותן אני מעלה יכולות לסייע הן בבחירת הישיבה המתאימה, הן בהקטנת הנשירה מהישיבה מחמת אי התאמה בשלב מאוחר יותר, והן במניעת עוגמת נפש רבה ופגיעה באמון העצמי, הנגרמות לנער המקבל שוב ושוב תשובות שליליות ממספר ישיבות.

הצעד הראשון בדרך הוא לברר לעצמנו את התובנה לפיה אנו, כהורים, אחראיים - ואולי אף היחידים - על חינוך בנינו הכולל, לאורך כל הדרך. גם אם בית הספר בו הוא ילמד יהיה "הכי טוב בעולם", הוא לא יוכל לבצע את כל התהליך החינוכי אותו אמור הילד לעבור. האחריות על התהליך החינוכי הכולל תמיד תישאר מוטלת על כתפי ההורים.

כהורה וכמחנך, אני מרגיש כי תובנה זו ראויה להיות משוננת על ידינו כל הזמן. קל לנו מאוד לתלות את החינוך בבית הספר, אך אני - גם כאדם העומד בראש מוסד חינוכי העושה מאמץ ניכר "לגעת" בכל התלמידים - טוען בכל תוקף כי אסור לנו לסמוך רק על בית הספר.

לאחר שהגענו לתובנה הזאת, הצעד הבא יהיה בניית תכנית חינוכית, אותה יצטרך בננו לעבור בארבע השנים הקרובות. עדיף מאוד שכמה שיותר חלקים מהתכנית ייבנו בשיתוף הנער. על מנת להכין תכנית זו, עלינו להתבונן בנער, לבחון לעומק את התנהלותו, לציין לעצמנו במה הוא חזק ובמה הוא חלש, ואילו תכונות הוא צריך עוד לבנות.

התכנית צריכה לכלול הן את התחום הרגשי, הן את התחום האמוני, והן את התחום הלימודי. ככלל, עלינו לחזק בו כוחות חלשים, ולתגבר דברים בהם הוא חזק. עלינו להשתדל לבנות תכנית כזו, שלא ייעדר ממנה אף תחום באישיות אותה צריך הנער לבנות. בתחום האמוני, חשוב מאוד לדעת היכן מקומו של הנער כעת, מהי תפילה עבורו, מה יחסו לתלמוד תורה, וכד'. חשוב מאוד שהמידע שלנו בתחומים אלו יהיה מדויק, וינבע מתוך שיחה משותפת עמו, ולא מתוך מסקנות או תובנות שלנו.

לאחר שאספנו את המידע, אנחנו יכולים לבנות תכנית חינוכית שלמה, שתיתן ביטוי לתהליכים אותם אנחנו מרגישים שהוא צריך לעבור בארבע שנים הקרובות, וזאת - על פי התאמה לרצונות הנער. ככל שנהיה כנים יותר באיסוף המידע, נוכל לבנות עבורו תכנית יותר אמיתית ויותר מתאימה.

לאחר שהתכנית החינוכית של הילד מוכנה, נוכל לצעוד עוד צעד. כעת עלינו לברר לעצמנו, אילו חלקים של התכנית יכולים להתממש בישיבה, ואילו חלקים צריכים להיות באחריותנו, בתור "מובילי החינוך של ילדינו". ודאי שלא את כל תכנית החינוך תוכל לבצע הישיבה, ותהיה זו הכי טובה שיש. ישיבה, אף כזו שיש בה התייחסות רחבה לפרט, היא מסגרת לימוד כללית, הפונה למשותף שבין כולם. מקום הפיתוח של התכונות היותר אישיות הוא, באופן טבעי, הבית, בו ניתן לפתח בצורה משמעותית כל תכונה אישית.

כאשר בהירות לנו המגמות אליהן צריך לשאוף בתקופת הלימודים בישיבה, אנחנו כבר יכולים לצאת לדרך החיפוש אחר ישיבה מתאימה, שתוכל לעזור לו לפתח אותן בצורה מיטבית. ההמלצה היחידה בבחירת ישיבה היא, לעמוד מול האמת, ולוודא שהישיבה באמת מתאימה לתהליך אותו צריך הנער לעבור. ובכל זאת, כמה מרכיבים משמעותיים יהיו שייכים כמעט לכל "תכנית לימודים" שתיבנה עבור כל נער, ואת הימצאותם באותה ישיבה בה הוא רוצה ללמוד יש לברר:

האם קיימת אפשרות סבירה של חיבור נפשי של הנער לצוות באותה הישיבה (לא כל נער מתחבר לכל איש צוות)?

האם הצוות בישיבה יהיה כזה המאמין בכוחות של הנער שלנו?

האם הצוות של הישיבה יהיה מסוגל להעניק לנער שלנו מקום ומרחב "כפי שהוא"?

האם חבריו לישיבה יתאימו לו, מבחינה מנטלית ורוחנית?

אני בטוח שאם ניגש בצורה כזו לתהליך חיפוש הישיבה, נאתר מראש את קבוצת הישיבות המתאימות לו ביותר. כך הוא גם ימצא עצמו לומד במקום המתאים לו ומקדם אותו, ובנוסף, גם נמנע ממנו קבלת תשובות שליליות מיותרות ממקומות שאולי מלכתחילה אינם מתאימים לו.

בע"ה, מתוך תפילה למציאת המקום המתאים ביותר לילדינו, נעשה ונצליח.