מאות תלמידים דתיים מארגנים נשף סיום "כמו חילונים"

ריקודים מעורבים, מוזיקה אלקטרונית ואלכוהול – תלמידים ותלמידות מתיכונים דתיים ואולפנות החליטו לארגן נשף סיום לימודים באווירה חילונית לחלוטין. המארגנים: "הרבנים חיים בסרט"

חדשות כיפה צוריאל הורוביץ, כיפה 04/06/12 18:08 יד בסיון התשעב

מאות תלמידים דתיים מארגנים נשף סיום "כמו חילונים"
צילום מסך, צילום: צילום מסך

למעלה מ-300 בני נוער מסיימי כיתה י"ב מתיכונים דתיים, אולפנות וישיבות תיכוניות ישתתפו בנשף סיום המוני שיערך בתחילת החופש הגדול. הנשף, שיתקיים בגן אירועים באזור גוש דן, יהיה דומה במתכונתו לאירועי סיום מקבילים שנפוצים בחברה החילונית ויכלול ריקודים מעורבים של בנים ובנות, מוזיקה אלקטרונית ואלכוהול.

בקבוצת פייסבוק שפתחו מארגני האירוע, בניסיון לשכנע בני נוער להצטרף למסיבה, נכתב כי "חשבנו לעשות נשף סיום, משהו שלא תראו בכל יום - אירוע שבאמת יהיה כיף בטירוף... עדיפות לנוער דתי". בינתיים אישרו הגעה תלמידים דתיים ממוסדות מרכזיים ונחשבים בציונות הדתית, ביניהם ישיבת בנ"ע רעננה, אולפנית ישורון, אולפנת עפרה, ישיבת נחלים, הישיבה התיכונית כפר גנים, אולפנת צפירה ועוד.

מכתב בהול בנושא נשלח מטעם רכז בתנועת "בני עקיבא" למנהלי המוסדות התיכוניים הדתיים בגוש דן. במכתב, שהגיע לידי כיפה, נאמר כי "מדובר במסיבה ככל המסיבות... שתייה חריפה מרובה, מוזיקה לועזית, לבוש מאוד לא צנוע, ריקודים מעורבים... הנוער שלנו הוא היוזם, המארגן, המבצע וכמובן- המשתתף". במכתב מצוין ששאלתה של אחת הבנות בקבוצה, אם תהיה מחיצה הפכה לבדיחה, ושבתקופה האחרונה יש התגברות חדה של תופעות קצת פסולות.

בשנה שעברה התקיימה מסיבת סיום דומה ביער בן שמן בהשתתפות כ-400 תלמידים ותלמידות שסיימו כיתה י"ב במוסדות דתיים. לאירוע ניתנה הכותרת "בירה ונשירה" והוא נשא אופי בלתי-צנוע. מארגני האירוע היו באותו הזמן תלמידי הישיבה התיכונית כפר גנים. המסיבה התחילה בקריוקי המוני ולקראת חצות החל תקליטן שהוזמן מראש להרקיד את המשתתפים לצלילי מוזיקה אלקטרונית, כשמקביל מוגשים משקאות אלכוהוליים. מספר לא מבוטל של משתתפים השתכרו באותו ערב ותמונותיהם דלפו לרשת, מה שגרם מבוכה רבה למחנכים של אותם צעירים. במסיבה השתתפו גם מיעוט של רוקדים חילוניים.

פרסום על האירוע ביער בן שמן שהופיע בקריית ארבע נתלש על-ידי עובדי המועצה המקומית, ובמקומו נתלה שלט בו נכתב שהמועצה מוקיעה את התופעה של המסיבות למיניהן והיא מוחה על פרסום האירוע על לוחות המודעות שלה ללא ידיעתה וללא הסכמתה.

לא ראיתי רבנים שיוצאים נגד ריקודים באירועים משפחתיים

שאולי מגנזי (18), תושב שהם, תלמיד כיתה י"ב בישיבה התיכונית בגבעת שמואל, הוא ממארגני האירוע השנה. "הנשף שאנחנו עושים הוא לא כמו שהרבנים חושבים. הם חיים בסרט אחר קצת משלנו", אומר שאולי לכיפה. לדבריו, "שנה שעברה שהיה נשף בעייתי קצת. השנה יש הגבלה על האלכוהול. מה שהאולם מאפשר לנו להביא זה קצת בירות".

שאולי מדגיש שהנשף לא מתקיים בשביל לפגוע במחנכים, אבל שהוא מרגיש שהתגובה של הרבנים לנשף היא בגדר חדירה לפרטיות: "אנחנו לא עושים את זה בשביל להכעיס אף אחד. אנחנו עושים את זה בשביל לכבד אותנו. אף אחד מהרבנים לא התקשר לספר לי שהוא כועס, או שיש לו בעיה עם זה. היה יותר יעיל אם במקום לשלוח מכתב מאחורי הגב שלנו הרבנים היו פונים אלינו ישירות. אנחנו מכבדים את כולם, ורוצים שהאירוע יתנהל ברוח טובה".

"לגבי הריקודים המעורבים - זה עניין של החלטה. אנחנו נותנים אופציה למחיצה, למי שמעוניין", מתאר שאולי. "אגב, זה קורה גם באירועים משפחתיים, ואני לא רואה שום רב שיוצא נגד ריקודים מעורבים באירועים משפחתיים. מי שיבחר ככה כנראה זה הדרך שלו, משהו שלא ישתנה בנשף אחד. אותו אחד יכול גם לנסוע למסיבות בסופי שבוע בתל אביב והריקודים המעורבים שם יהיו בוטים הרבה יותר. איש איש באמונתו יחיה", הוא אומר.

על ההורים להתאמץ ולקיים דו-שיח עם ילדיהם

הרב יונה גודמן, ראש תחום חינוך אמוני במכללת אורות ישראל באלקנה ומזכ"ל תנועת "בני עקיבא" בישראל לשעבר, הוא חלק מצוות "קשר רבני" שעזר בהפצת המכתב. "החשוב ביותר הוא להבין שמסיבה כזו היא קצה קרחון של שאלות עקרוניות בדבר העולם התרבותי שחלק מצעירנו מאמצים. עלינו להקדיש מחשבה כדי לנסות להבין מדוע הם נגררים לשם, ולבחון כיצד להעצים את פועלנו החינוכי לאורך השנה ולא רק נוכח מסיבה זו או אחרת. צריך לנסות ולפתח שיח עם התלמידים עוד לפני הקיץ, על המשמעות של נטילת חלק באירועים כאלה", הוא אומר.

"עלינו להבין שישנם צעירים שחיים בו-זמנית בשני עולמות. בעת שהם בבית המדרש או בבית הכנסת הם באמת שם, ובשעות הפנאי עת שהם מבלים - הם במקום אחר לגמרי. צריך לבחון מה מאפשר פער קיומי זה ומה תפקידנו, המחנכים, לגביו", ציין הרב גודמן. הוא התייחס גם למקום של ההורים בהקשר הזה והדגיש כי "הורים חייבים בחינוך ילדיהם, גם אחרי כיתה יב'. על ההורים להתאמץ להרבות בדו-שיח עם ילדיהם, בין השאר על התרבות הרווחת ומשמעויותיה".

הרב גודמן תהה על הטענות בדבר "החדירה לפרטיות" שמעלים מארגני הנשף והסביר כי "הטענה אודות "בילוש" של מחנכים אחרי תלמידיהם היא תמוהה. צעירים שטוענים שמותר לכתוב הכול בפייסבוק, וכי מי שירצה לקרוא, שיקרא - מה מפריע להם שחלק ממוריהם קוראים את החומר? ידוע לי שהדיון הציבורי שהתעורר בעקבות מכתב המחנכים עורר דיון מקביל בפייסבוק בין אלו שתכננו להשתתף באירוע, כשחלק מהשמיניסטים מציעים חשיבה נוספת אודות אופי האירוע והאם הוא הולם נוער דתי. זו דוגמה כיצד דיון גלוי וכן של מבוגרים עשוי לעורר הד ולחולל דיון ענייני גם אצל הצעירים".