להישאר רזה בחג השֶמן

למי שעדין חייב סופגניות ולביבות כדי לקיים את מצוות החג, הנה כמה טיפים לזכור את הנס ולהשאר רזים

חדשות כיפה שרה בר אשר 02/12/09 00:00 טו בכסלו התשע

להישאר רזה בחג השֶמן
mfajardo-cc-by-sa, צילום: mfajardo-cc-by-sa

נשגב מבינתי הקשר שבין זכירת נס פך שמן הזית, לבין המנהג של אכילת מאכלים מטוגנים בכל שמן אחר מלבד שמן זית.

בחג החנוכה, "מצווה מן המובחר" לאכול סופגניות ולביבות, שאם לא כן, לא יצאנו ידי חובת מצוות החג. אך בניגוד ל"פסח, מצה ומרור", כאן לא נאמר "כל שלא אכל סופגנייה ולביבה בחנוכה כאילו לא זכר את נס פך השמן" ולכן, אם ברצונכם להישאר רזים ובנוסף לזכור את הנס, המשיכו לקרוא את השורות הבאות.

ראשית, כמה עובדות על הסופגנייה (אחר כך נדון בלביבה).

  • כשמה כן היא, ספוג של שמן. אם חג החנוכה היה נמשך ערב אחד בלבד, היה אפשר לספוג את "הספוג". אך החג נמשך שמונה ימים, שבסופם אנו לא רוצים להראות כמו...
  • יהודה המכבי לא אכל סופגנייה אחרי שטיהר את בית המקדש וכך גם דורות רבים אחריו.
  • פעם שמעתי רוכל שמכר סופגניות וכך הוא הכריז: "סופגנייה זה כמו ארוחת ערב, יש בה לחם וביצה". אז נכון, תמיד אפשר להשקיט את המצפון, אך הסופגנייה המוכנה שמוכרים בחנויות היא הכי מזיקה. הסופגנייה הביתית היא בדרך כלל יותר מזינה.
  • עדיין קשה לכם לוותר על הסופגנייה? היעזרו במדע! ערכו ניסוי "מדעי" במטבח שלכם. מלאו קערה במים, שימו בתוכה סופגנייה והמתינו. הסופגנייה תתפח, והמראה שלה ידכא את התיאבון במיוחד כשתבינו שכך נראית הסופגנייה בקיבה שלכם.
  • אם גם זה לא עוזר. החליטו בתחילת החג, שאתם אוכלים סופגנייה אחת בלבד. את "סופגניית האושר", אכלו ביום האחרון של החג. אם תאכלו את הסופגנייה ביום הראשון, קיים סיכוי וסיכון רב שתאכלו סופגנייה בכל אחד מערבי החג.
  • התכנית הכלכלית - סופגניות מקבלים ולא קונים! די לנו בסופגניות שנקרות בדרכנו במהלך החג, בזמן שאנו מבלים במסיבות השונות, שבהן אנו נאלצים להתמודד, או לא להתמודד עם הריח והמראה של הסופגנייה. אין סיבה שנכניס אותה לבתינו כיוון שלא בטוח שנעמוד בניסיון, או במילים אחרות: לא מכניסים יוונים הביתה.
  • דבר נוסף שנשגב מבינתי הוא ( מסתבר שחנוכה הוא חג אפוף מסתורין) : מהו המקור לאכילת סופגניות מראש חודש ? לא ראש חודש כסליו אלא מראש חודש חשוון? ואם כך, מדוע לא אוכלים מאכלי חלב מראש חודש אייר?
  • סף הגירויים שלנו עולה משנה לשנה היצרנים מנסים כל שנה להפתיע אותנו מחדש עם מיני סופגניות שלא חשבו עליהן קודם, כמו סופגניות עם שוקולד ועוד. אין צורך לטעום את כולן ואם בכל זאת "חייבים", אפשר להסתפק בביס אחד. הרי ממילא לביס השני יהיה את אותו הטעם בדיוק.
  • לסיום - אפשר לאפות סופגניות בתבנית שקעים.



וכעת כמה עצות לאלה הרוצים באמת להיזכר בנס פך שמן הזית?

א. הכינו לביבות מתפוחי אדמה, או מבטטות, עם שמן זית ואפו אותן בתנור על גבי נייר אפייה.

ב. הכינו מטבלים של שמן זית. מתכונים מצוינים ניתן למצוא בספר - "בשלו נכון לפי סוג הדם שלכם".
ג. הכינו ממרח שמן זית - הניחו בצנצנת זכוכית שמן זית , סגרו את הצנצנת והניחו לה להצטנן במקרר. השמן יתקשה ויהפוך לממרח. ניתן לתבל את השמן, לפני שהוא מתקשה , בזעתר, או בכל תבלין אחר.

שרה בר אשר, תזונאית טבעית, המתמחה בתזונה לפי סוג הדם, למבוגרים ולילדים ובעלת קליניקות לתזונה טבעית