לא רק וואטסאפ ומשחקים - שימוש חינוכי בסמארטפון

אין ספק שניתן לראות בעייתיות בשימוש בסמארטפונים, ולא ניתן להתווכח עם העובדה שהם לרוב יוצרים בעיות ומורכבויות בכל הנוגע לקיומן של תקשורת בין-אישית ודינמיקה קבוצתית. מהעבר השני, קשה להתעלם מההיבטים החיוביים שיש לסמארטפונים להציע לכולנו

חדשות כיפה אלון בן יוסף 22/06/15 11:00 ה בתמוז התשעה

לא רק וואטסאפ ומשחקים - שימוש חינוכי בסמארטפון
shutterstock, צילום: shutterstock

כבר בתחילת שנות התשעים הגיח הסמארטפון הראשון אל העולם, כאשר חברת IBM הציגה לעולם את ה'סיימון'. מאז כידוע השתנה תחום הטלפונים החכמים ללא היכר, וכיום ישנם אלפי סוגים של מוצרים המשווקים לציבור ומתחרים על הבכורה.

לאורך השנים הלכו והתרבו מגוון השימושים והאפליקציות שמציעים הטלפונים החכמים, והיום התלות שלנו במכשירים הקטנים הללו כבר גדלה למימדים הרסניים. עיקר הביקורת בעניין, מופנית כלפי הדור הצעיר, שלרוב הינו הראשון לאמץ כל טכנולוגיה חכמה וחידוש שמציע השוק.

המוחים, אשר מרביתם נמנים עם קהילת אנשי החינוך במסגרות הפורמאליות, טוענים כי דור האינטרנט והסמארטפון חווה פחות התכנסות חברתית על בסיס קבוע, אשר כוללת שיח והפנמה על ידי שיעור פרונטלי. הם טוענים, ואולי בצדק, שהצעירים מעדיפים לצרוך מידע באמצעות טכנולוגיות שונות ואמצעי תקשורת וירטואליים.

אין ספק שניתן לראות בעייתיות בשימוש בסמארטפונים, ולא ניתן להתווכח עם העובדה שהם לרוב יוצרים בעיות ומורכבויות בכל הנוגע לקיומן של תקשורת בין-אישית ודינמיקה קבוצתית. לאור כך, מרביתנו נוטים להתמקד בהשפעות השליליות על דור המסכים (ואולי גם קצת עלינו המבוגרים), תוך שהשיח הציבורי דן בכך ללא הרף. כך מציאות זו יוצרת כברירת מחדל אנטגוניזם מצד בני הנוער ומידה מועטה, אם בכלל, של שיתוף פעולה מצדם.

מהעבר השני, קשה להתעלם מההיבטים החיוביים שיש לסמארטפונים להציע לכולנו, כך שנראה כי מוטב יהיה עם מוסדות חינוך וארגונים ציבוריים ינצלו את משאבי המדיום הבלתי נדלים למטרות חינוכיות. כך לדוגמה, במסעות רגליים ובטיולים ניתן להפוך את הסמארטפון מאויב לאוהב.

לא בכדי בתקופה האחרונה, הטלפונים החכמים הפכו לחלק בלתי נפרד ממערך ההדרכה בקרב דמויות חינוכיות, הן בתחום החינוך הבלתי פורמאלי והן בחלק ממסגרות החינוך הרשמיות.

איך עושים זאת? מדריכים פותחים קבוצות להעברת מסרים מהירים בוואטסאפ, בהם שולחים בזמן הטיול סרטון או מידע רלוונטי אחר הנוגע לנושא ההדרכה. כך הם מאמינים שיצליחו לזכות במלוא תשומת הלב של התלמידים במהלך הטיול, ואפילו כבר עם העלייה על האוטובוסים או במפגש בנקודות האיסוף. וזה עוד לא הכל - הסמארטפון מאפשר עדכון הקבוצה און ליין גם שלא בפניהם, פיתוח דיונים ויחידות תוכן שונות ואף עריכת תחרויות משימתיות הקשורות לסוגיות חינוכיות באמצעות אפליקציות צילום, כתיבה, ניווט ועוד.

הגיעה העת שמדריכים, הורים, מורים ומנהלים יכירו במגוון האפשרויות הרחב שעומד לרשותם לעזר ולא לרוע. שכן עדיף לעשות שימוש תכליתי ותועלתי במכשיר שכבש את קהל היעד שלנו, מאשר להילחם בו ולומר להם ללא הרף כמה הוא רע ולא חינוכי. כך נהפוך את הטיול, המסע ואפילו השיעור בכיתה לתהליך מתמשך של שיח ותקשורת, ולא לשיח של חרשים.

הכותב הוא מנהל חינוכי במדרשת הגולן הפועלת בשיתוף 'אשכולות', אשר תקיים בעוד כשבועיים את כנס "שיח השדה" שידון באתגרים החדשים העומדים בפני המדריך והמורה