לא להאמין: קורס הכנה למבחני כניסה לישיבה תיכונית

התחרות בין הישיבות התיכוניות הולידה צורך חדש: קורסי הכנה מיוחדים לקראת המיונים לישיבות, ואפילו פגישה אחד על אחד עם פסיכולוג כהכנה לראיונות

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/01/16 14:38 כה בטבת התשעו

לא להאמין: קורס הכנה למבחני כניסה לישיבה תיכונית
Yossi Zamir, פלאש 90, אילוסטרציה, צילום: Yossi Zamir, פלאש 90, אילוסטרציה

בשנים האחרונות החלו ישיבות תיכוניות רבות להעביר את המבקשים להצטרף לשורותיהן כתלמידים מן המניין, מבחנים פסיכוטכניים או מבחן קבלה במתמטיקה. כמובן שניתן להתכונן למבחנים בצורה עצמית, אך רבים המעוניינים לשפר את ציוניהם ולהתקבל לישיבה בה הם מעוניינים ללמוד משקיעים בכך סכומים לא מבוטלים על ידי הכנה לבחינות באמצעות ערכות אינטרנטיות או אפילו באמצעות מורים פרטיים המתמחים בכך. גם נושא הראיונות האישיים זוכה לטיפול מקצועי ויש קורסי הכנה מקצועיים לראיון.

כמו בכל תחום גם פה נכנסו למשחקים שחקנים גדולים יותר שפתחו מסלולי הכנה מסודרים, הבולט שבהם הוא 'מכון נועם' שמכין כבר שלוש שנים באופן רשמי למבחני הקבלה לישיבות תיכוניות. "מספר התלמידים שנרשם לקורסי ההכנה שלנו גדל מידי שנה ואנחנו שמחים לראות שמדובר במגמת עלייה בולטת", אומרים במכון נועם ל'כיפה'.

"רצינו מאד שילדינו יתקבל לישיבה ספציפית שהומלצה עבורנו. הוא ילד טוב אך לא מבריק במיוחד המליצו לנו לעבור קורס הכנה למבחנים שאכן עשה ככל הנראה את מלאכתו והתקבלנו", מספר משה מפתח תקווה לדבריו הורים נוספים שהוא מכיר מכיתתו של הילד שלחו את ילדיהם לקורסים דומים כשהפחד להיכשל במבחן היה הסיבה המרכזית.

כאמור, מדובר במבחן פסיכוטכני שפחות עוסק בידע קודם והוא מוכוון יותר ליכולות הקוגניטיביות והשפתיות של הנבחנים. המבחן כולל את החלקים הבאים:

מילולי - בודק יכולות שפה כגון קריאה וכתיב, שימוש נכון באוצר מילים, ויכולת חשיבה מילולית ברמות שונות.

מספרי - בוחן יכולות מתמטיות של חישובים והפעלת מערכות מתמטיות פשוטות ומתקדמות. חלק זה כולל גם בעיות בחשבון הבודקות יכולת הבנת קשר מתמטי ושימוש בנוסחאות מתמטיות.

צורני - בודק את יכולת המועמד לזהות ולעקוב אחרי הקשרים צורניים לוגיים ויכולת ראייה והבנה תלת ממדית של המרחב.

אנגלית - בוחן את יכולות המועמד בשפה אנגלית בתחום הבנת הנקרא ואוצר מילים.

הכנה מוקדמת מעלה את הסיכויים

המבחנים במכוני המיון השונים שמרכזים את הבחינות עבור הישיבות נמשכים לרוב מספר שעות, כאשר כאמור לעיל ישנם מספר חלקים בבחינה כל אחד מהם מתוזמן בפני עצמו. כל חלק בבחינה כולל שאלות רבות, והמענה עליו מוגבל בזמן. לרוב, תלמידים בגילאי בית ספר בדרך כלל אינם בעלי היכרות עם מבחנים שכאלו ואינם מתורגלים במבחנים הקצובים בזמן. המבחנים הפסיכוטכניים מושפעים באופן ישיר מרמת ההכנה של התלמיד אליהם והוכח באופן ברור כי תרגול מוקדם מגדיל באופן משמעותי את סיכויי הצלחה של הילד.

במכון נועם מסבירים בנוסף, כי "פעמים רבות תלמידים נשאלים אודות חומרים אשר טרם נלמדו בבית הספר או שאינם נכללים בתוכנית הלימודים. על כן, חשוב במיוחד להיערך למבחנים אלו ולבסס היכרות עם סוגי המבחנים והנושאים השונים. כמו כן, היכרות ותרגול של מבחנים פסיכוטכניים חושפת את התלמיד לטכניקות פסיכוטכניות המסייעות לפתירת המבחן בהצלחה. במרבית המקרים למבחני הקבלה אין מועד ב' ועל כן חשוב במיוחד להגיע מוכנים".

נפלאות הטכנולוגיה מאפשרות לבצע תרגולי אונליין של המבחנים הפסיכוטכניים במכון נועם מציעים לדוגמא ערכת אונליין המותאמת לתלמידים שנבחנים במכונים אדם מילא, קרני, מכון ברק או תיל. כשניתן לבחור את הערכה על פי גיל התלמיד והמכון בו יערכו המבחנים. הערכה כוללת תרגול רב של מבחנים בחשבון, מבחני צורות, מבחנים מילוליים, מבחנים באנגלית.

היתרונות של ערכה אינטרנטית על פני המורה הפרטי הפיזי, שהיא אינה מוגבלת בשעות ספציפיות, כך, ניתן לתרגל ללא הגבלת זמן בשעות הנוחות למשתמש מכל מחשב, דפדפן טאבלט או אפילו ממכשיר הסמרטפון.

כמה עולה הכיף? מחירי הערכות נעים בין 339 ₪ לערכה ל- 489 ₪ לערכה. במכון נועם מסבירים כי השוני במחירים נובע ממספר סיבות. קיימות ערכות בסיסיות וערכות מורחבות, בהן כמות רבה יותר של מבחנים לתרגול וכן מבחני פיתוח החשיבה. קיימות ערכות ל-3 חודשים, לחצי שנה וכן הלאה.

כמובן שניתן לרכוש חוברות הכנה למבחנים פסיכוטכניים במחירים נמוכים בהרבה אך יעילותם נמוכה שכן אין בהם את מימד הזמן ואת הבדיקה המיידית ושלל השאלות שישנם בערכות האינטרנטיות.

ישנם כאלו שלא מסתפקים בהכנה העצמית ומעוניינים בהדרכה פסיכוטכנית אישית באורך של שעה וחצי ובעלות נוספת של 250 ₪. מדובר בהדרכה אחד על אחד עם מאבחנת פסיכוטכנית, המיומנת במתן שיטות לפתרון מבחנים פסיכוטכניים. במכון נועם מסבירים כי ההדרכה הינה מובנת ומקיפה, כוללת נושאים עיקריים שיופיעו במבחן הקבלה ושיטות מומלצות לפתרון מבחנים פסיכוטכניים. ההדרכה גם במקרה הזה מותאמת למכון אליו הילד מתמיין ולכיתה אליה הוא עולה. בנוסף, ההדרכה מותאמת לנושאים בהם הילד מתקשה.

"זה לא מעט כסף אם מצרפים את הסכומים שאנו משלמים בכל מקום אך המטרה של להתקבל לישיבה הרצויה היא הייתה שווה לנו יותר ושילמנו את הכסף מבלי להניד עפעף", אומר משה מפתח תקווה כשהוא נשאל על הסוגיה הכלכלית.

מי מפחד ממתמטיקה?

בשנים האחרונות, נעשתה רפורמה בהליך הרישום לבתי הספר והישיבות, בהתאם לחוזר מינהל החינוך הדתי (חמ"ד). במסגרת הרפורמה, נערך מבחן במתמטיקה ובעברית לכלל התלמידים בכיתות ח'. בתי הספר היסודיים השונים כותבים מבחן במתמטיקה לתלמידי כיתה ח'. ציוני מבחן זה מועברים לישיבות אשר אליהם התלמידים מעוניינים להתקבל, ומהווים למעשה מרכיב בתהליך ההרשמה.

גם למבחנים האלו ישנם קורסי הכנה שונים דוגמת מבחני הפסיכוטכני, במכון נועם יש ערכה אינטרנטית עם אלפי שאלות במתמטיקה לתרגול (בתחום המספרי, האלגברי, הגיאומטרי, לרבות הוכחות בגיאומטריה) שמבוססת תוכנית הלימודים של משרד החינוך.

במכון נועם מדגישים שמאחר והערכה מותאמת לרמת וחומר הלימוד של תלמידים בכיתה ח' העולים לכיתה ט'. מאחר שהערכה מכילה את כל החומר הלימודי במתמטיקה של כיתה ח', ניתן לתרגל בערכה בתחילת השנה, באמצע ובסופה, בהתאם לחומר הנלמד בבית הספר. למרות שמשיחות עם הורים עולה כי בתחום המתמטיקה עדיין שולטים המורים הפרטיים שמסבירים את החומר אחד על אחד לתלמיד מה שהתוכנות גם המשוכללות ביותר עדיין לא עושות בצורה מושלמת.

בנוסף להכנה למבחנים ישנה גם אפשרות של הכנה מקצועית לראיון האישי שנמצא במרכז כל הליכי המיון בישיבות השונות. במכון נועם מציעים לעבור הכנה אישית על ידי פסיכולוג מקצועי ומיומן בדומה לקורסים דומים לראיונות עבודה. במהלך ההכנה תיערך סימולציה של ראיון הקבלה האמיתי ולאחריה יינתן משוב. כך יגיע התלמיד מוכן ככל האפשר לראיון ולהפחית מתחושת הלחץ וחוסר הוודאות, שכן סיטואציה זו הינה זרה למרבית התלמידים בגילאים אלו. משך ההכנה הנו כשעה. יצוין כי מדובר בקורס יקר יחסית שעלותו היא 450 ₪, בהחלט לא סכום השווה לכל נפש.

"ההנחיה שלנו בלי מבחנים חיצוניים"

"ההנחיה שלנו בישיבות בני עקיבא שלא לעשות מבחנים חיצוניים אלא רק מבחנים במקצועות קודש הסתמכות על התעודה וראיון אישי", אומר ל'כיפה' אלחנן גלט, מנכ"ל מרכז ישיבות בני עקיבא ומציין כי ייתכן ובמקומות מסוימים יהיה בשל נסיבות ספציפיות מקרה יוצא מהכלל ואכן יערכו מבחנים כאלה. לדבריו, השנה הוכנס חידוש נוסף בתהליכי הקבלה, "השנה הכנסנו משהו ניסיוני חדש בכל מה שקשור למוסדות הפנימייתיים. אנחנו עושים מאמץ גדול שתלמיד לא יקבל רק תשובת "לא התקבלת מחוסר מקום" לקונית דבר שקורה במוסדות מבוקשים במיוחד, אלא גם הצעות למוסדות אחרים שיכולים להתאים", אומר גלט ומוסיף, "יש לנו מגוון גדול של מוסדות ויש מקום לכולם כך שאנו מעוניינים למנוע תחושת כישלון לילד ומציעים מענה מגוון כך שגם אם לא תלמד פה אתה יכול ללמוד במקום אחר".

המבחנים הפסיכוטכניים שנהוגים כאמור בישיבות רבות מעוררים ביקורת מלבד הנושא הכלכלי שאין להתעלם ממנו. מבחנים מסוג כזה יכולים להעמיד לעתים רף גבוה שלא בהכרח תמיד קשור ליכולות של התלמידים או לצורך של הישיבה בכישורים כאלו בדומה למבחני הפסיכומטרי שהפכו אף הן לתעשייה של ממש ולמצב בו ישנם כאלו שמשקיעים סכומי עתק כדי להעלות באופן כמעט מלאכותי את ציוניהם במבחנים הפסיכומטריים כדי להתקבל לפקולטות השונות. "אני מבין שצריך לעשות סינון אך המצב בו הילדים צריכים להביא לשיא את יכולת מיון הצורות שלהם הוא בעיניי אבסורד שעליו אני משלם מחוסר ברירה", אומר משה מפתח תקווה.

באופן כללי מציע גלט להורים שלא להתרגש יתר על המידה מהמבחנים ולא להתעקש על מוסד אחד ספציפי, "העצה שלנו להורים היא, אל תתבייתו על מוסד אחד תבדקו מה רלוונטי ותבחרו מספר מקומות יחד עם הילד כדי שילמד את תהליך הבחירה וההתאמה למה שמתאים לו כך יש יותר סיכוי שהוא ישתלב באחד המקומות האלה וגם ייהנה מהלימודים".