כך תעזרו לילדיכם לנחות חזרה לשגרת בית הספר

העובדה כי הילדים מצויים בחופש במשך כחודשיים תמימים גורמת לא אחת לערבוב מוחלט של סדר היום ושעות השינה, כשכהורים אנו מצפים מהילדים לחזור מידית ממצב של חוסר מעש לאקטיביות ואחריות מלאה

חדשות כיפה הרב מנחם גולדברג 30/08/15 11:18 טו באלול התשעה

כך תעזרו לילדיכם לנחות חזרה לשגרת בית הספר
shutterstock, צילום: shutterstock

המעבר מהחופש הגדול שבו אין כמעט מסגרות חיצוניות, בחזרה לבית הספר כולל בחובו לא מעט קשיי הסתגלות ודרישה מצד ההורים והמערכת החינוכית לעבור ממצב של חירות מוחלטת ,לעיתים אף מוגזמת, לעבר סדר יום משמעותי וקפדני ביותר. העובדה כי הילדים מצויים בחופש במשך כחודשיים תמימים גורמת לא אחת לערבוב מוחלט של סדר היום ושעות השינה, כשכהורים אנו מצפים מהילדים לחזור מידית ממצב של חוסר מעש לאקטיביות ואחריות מלאה.

על מנת להפוך את הנחיתה חזרה לבית הספר ולגן לרכה ככל שניתן אמנה מספר טיפים שיעזרו לנו ולילדנו לחזור לשגרת בית הספר והגן ביתר קלות:

1. הדבר שהכי חשוב לזכור הוא, שמדובר במעבר משמעותי, וחשוב להתכונן אליו. גם אם הילד לא רוצה לשמוע על החזרה לבית הספר, לא נעזור לו אם עד היום האחרון נתעלם איתו מהשינוי הצפוי. כמובן שאין צורך להזכיר לאורך כל החופש שיש שנת לימודים באופק, אך כן מומלץ להזכיר זאת לילדים ולהכינם מנטלית חזרה במהלך השבועיים האחרונים שלפני פתיחת שנת הלימודים

2. עדיף להתחיל בתהליך רכישת הציוד הלימודי כבר עם תום החודש הראשון לחופש על מנת להתחיל ולהחזיר אט אט את הילדים לעניינים ולעובדה ששנת הלימודים ממשמשת ובאה. בכך, מומלץ לצאת לקניות עם רשימות מוכנות, ולאחר שבדקתם מה כתוב ברשימות שקיבלתם מבית הספר, ומה יש בבית משנים קודמות.

3. אם אתם יוצאים לבד לקניות, וכדאי לשתף את הילדים בהכנת הרשימה. במידה ואתם יוצאים עם הילדים על מנת להכניס אותם ל"אווירה", או מסיבות אחרות, כדאי לתאם מראש מה קונים. אפשר להקציב לכל ילד "פינוק" אחד, או סכום קטן שבו יוכל לבחור "פינוק". (יכולת הבחירה הופכת אותם לשותפים לתהליך החזרה ללימודים).

4. כדאי בשבוע האחרון, להוציא תיקים, להביא את כל הציוד לבית הספר, ולשתף את הילדים בסימון החפצים שלהם. זה מפנים את התחושה שהנה אוטוטו מתחילים ללמוד.

גם אם קניתם מוקדם את הציוד לבית הספר, כדאי לשמור אותו לשבוע האחרון, ואז להוציא ולסמן יחד.

5. אם שעות השינה של הילדים בחופש, שונות משמעותית מאלו שבשנת הלימודים, אזי כדאי להחזירם לשעות הקימה בצורה הדרגתית. כדאי לדבר עם הילדים, ולקום כל יום מעט יותר מוקדם- עד שביום הראשון של החופש הילדים יקומו בשעה המתאימה לשנת הלימודים.

6. לשוחח עם הילדים, ולשאול מה הם מצפים מעצמם מהשנה הבאה. מטרת השיח לעודד הסתכלות חיובית על השנה הקרובה. בנוסף- אם יש לילד פחדים, הרי שישנו סיכוי גבוה שהם יצופו במהלך השיחה וכך נוכל לשמוע אותו, לתת לו גב, ולסייע לו.

7. כדאי לעשות "אירוע" קטן לציון ההתחלה החדשה ולהכין לכל אחד מהילדים צ'ופר קטן לצד פעילות מהנה.

הכותב הוא איש חינוך ומנכ"ל מכון סת"ם "קשרי תפילין"