כיצד תפגשו את ההורים

המפגש בין ההורים לבין המורה חשוב ויכול להשפיע מאד על שנת הלימודים ועל הקשר בין המורה לילד. 10 טיפים למורה לפני המפגש

חדשות כיפה ד"ר רבקה בלאו 30/08/15 11:53 טו באלול התשעה

כיצד תפגשו את ההורים
shutterstock, צילום: shutterstock

לקראת פתיחת שנת הלימודים, 10 טיפים למפגש מוצלח בין מורה להורה:

  1. אתה המארח, זה הבית שלך, אתה אחראי על המתרחש במפגש.
  2. להתרגש זה טוב הנה מגיעים ההורים של... מפגש בין מורה להורה הוא קודם כל מפגש בין שני אנשים, מפגש מטבעו מסקרן מרגש, תן לעצמך להרגיש, זה נפלא שאתה מתרגש! בטא זאת במילים! 'כמה טוב שבאתם וכמה נעים להכיר'.
  3. פנה מקום, פינוי מקום בתוך עצמי, זהו מאמץ אקטיבי אבל משתלם. שים בצד עניינים אישיים, חששות, דעות קדומות, שיפוטיות, הערכה. היה כאן ועכשיו.
  4. ספר לי... בקש מההורה לספר, לפני שהוא שואל, מבקש אולי מתלונן ותובע ולפני שאתה מציע פתרונות. גלה עניין במי שיושב מולך "ספר לי מעט על עצמך, כאדם כהורה.". ספר לי עוד. ועכשיו על הילד , איך הוא בבית?, ואיך זה להיות הורה שלו?..מהי חווית בית הספר עבור הילד שלך? זכור ההורה הוא המומחה לילד. תן כבוד לתואר, אל תקטין אותו ואל תתחרה בו. בסוף השיחה הצע לו שותפות.
  5. הקשב באופן פעיל, שאל כשלא מובן, לעיתים בקש הבהרה, דוגמא, חזור על דברי ההורה במילים שלך כדי לוודא שהבנת.
  6. לפני שתגיב, הרשה לעצמך להרגיש. היה קשוב לרגשות שעולים בך לשמע הסיפור של ההורה. בדוק האם אתה מזדהה עם התוכן או שמתעוררים בך רגשות אחרים.
  7. סכם את דברי ההורה מה למדת עליו, על הילד ועליך במפגש בנכם (מה ריגש אותך). התחל מנקודות החיוביות והקפד להיות כנה.
  8. סוד החיבור, נסה לחבר בין תכנים שהעלה ההורה לבין דברים המתרחשים בכיתה. בקש מההורה דוגמאות לדברים שאתה מעלה. ואיך זה בבית? איך הוא מגיב בבית במצבים דומים?.
  9. הפיתרון נמצא אצלו, מתקרבים לסיום השיחה, אולי עצם השיחה הבהירה משהו חדש ולעיתים יש צורך בפיתרון? בשלב זה המפתחות נמצאים אצל ההורה, אבל עליך המורה לעזור לו למצוא אותם. צריך לדעת להקשיב, לאתר ולהמיר את שדובר בפגישה לחיי בית הספר.
  10. פותחים יומנים. המשך יבוא אנו שותפים במסע הזה. מפגש בין מורה להורה אינו אירוע חד פעמי, זהו חלק מתהליך. חשוב לסכם על קיומו של מפגש נוסף. בכדי ליצור רצף ולשמור עליו. חשוב לשמוע מה התחדש התפתח, ללמוד מהניסיון המצטבר המשותף, לשנות.

אז מתי נפגש? אולי באספת ההורים הבאה ואולי לפני כן בעוד שבועיים או חודש, חשוב שניפגש.

הכותבת היא מנחת הקורס "יחסי מורים והורים" במכללה האקדמית "הרצוג".