ישיבות תיכוניות: על התנ"ך ויתרנו. לא רוצים לוותר גם על הגמרא

משרד החינוך מונע מתלמידי הישיבות התיכוניות שנמצאים במסלול טכנולוגי להיבחן גם על גמרא בחמש יחידות. מרכז יב"ע בתגובה: מודעים למצב הבעייתי. נסדיר את העניין בהקדם מול משרד החינוך

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 10/04/16 17:09 ב בניסן התשעו

ישיבות תיכוניות: על התנ"ך ויתרנו. לא רוצים לוותר גם על הגמרא
Yossi Zamir, פלאש 90, אילוסטרציה, צילום: Yossi Zamir, פלאש 90, אילוסטרציה

בישיבות התיכוניות עם מסלול טכנולוגי שואפים למצוינות הן בתחום התורני והן בתחום הטכנולוגי במטרה שהתלמידים יוציאו תעודת בגרות שתהווה עבורם כרטיס כניסה לאוניברסיטאות. אך מתברר כי במשרד החינוך מסרבים לאפשר לנערים להיבחן חמש יחידות בגמרא וחמש יחידות במסלול הטכנולוגי שכולל שלושה מקצועות.

על פי נוהל ה'למידה משמעותית' שהנחיל השר לשעבר הרב שי פירון, התלמידים יכולים להיבחן רק בשלושה מקצועות בחמש יחידות (מלבד אנגלית ומתמטיקה) מה שמותיר את התנ"ך והגמרא מחוץ למבחני הבגרות לאלו שנבחנים במסלול הטכנולוגי שכולל פיסיקה, מחשבים ותכנות. עד עתה עבודת התכנות לא נחשבה כמקצוע מוגבר מה שאפשר לתלמידים לבחור בגמרא כמקצוע מוגבר, אך לפני כחודש וחצי הובהר למנהלי הישיבות כי עבודת התכנות תחשב כמקצוע מוגבר לכל דבר ועניין.

"על התנ"ך כבר ויתרנו לצערנו, אנחנו לא יכולים לוותר גם על הגמרא שהיא הדגל שלנו כישיבה תיכונית. אם נוותר על הגמרא במה מתבטאת הייחודיות שלנו?", אומר ל'כיפה' הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא בגבעת שמואל.

גם הרב אריאל ליבוביץ' מנהל התיכון בנחלים מתמודד עם הבעיה, "נקבעו כבר בחינות למחשבים שבוע לאחר חג הפסח ולא ניתן להירשם ליותר משלושה מבחנים מוגברים רשמנו אמנם את התלמידים מתוך תקווה שהבעיה תיפתר אך אנו צריכים תשובות מהירות לעניין ושלא נצטרך להתלבט בין גמרא למחשבים. לא ייתכן שנוותר על הגמרא", הוא אומר.

הרב ליבוביץ' מסביר כי הסיבות להגבלת מספר המקצועות המוגברים על ידי משרד החינוך נבע מכך שלטענת המשרד אם נבחנים על יותר מידי מקצועות לא לומדים אלא משננים דבר שמנוגד לנושא הלמידה המשמעותית, טענה נוספת של המשרד היא כדי למנוע שבתי ספר עשירים יוכלו להשקיע יותר בתלמידיהם ולהכין אותם במקצועות רבים יותר.

"אנחנו טוענים שבמילא הם לומדים את הגמרא חלק נכבד מהיום ולפעמים אף רוב היום, זה לא לימוד חדש שיפגע בנושא הלמידה המשמעותית. גם לגבי הפערים הכלכליים בכל מקרה ההורים משלמים הרבה מאד כסף לישיבות כך שזה לא ישנה מאומה", אומר הרב ליבוביץ'.

ראשי הישיבות עמם שוחחנו הסבירו כי העמדת הברירה הזו מול התלמידים היא בעייתית. "התלמידים צריכים לבחור בין לעשות את הבגרות הטכנולוגית שתפתח להם את הדלתות בעתיד כפי שאנו רואים אצל הבוגרים שלנו שמודים לנו על תעודת הבגרות שעשו אצלנו, לבין לעשות בגרות בגמרא. אני לא יכול לומר לו לגשת לחמש יחידות בגמרא על חשבון התעודה", אומר הרב ליבוביץ'.

"במשרד החינוך הציעו לנו לעשות בחינות פנימיות ברמת חמש יחידות שלא יחשבו לתעודת הבגרות אבל זה פוגע במוטיבציה של התלמידים שיעדיפו להשקיע במה שישנה להם בסופו של דבר את תעודת הבגרות וגם יש בזה אמירה חינוכית שגמרא היא לא מספיק חשובה כדי שייבחנו עליה בצורה מסודרת וברמה גבוהה. כמו שמשרד החינוך הבין שיש להחריג את המתמטיקה והאנגלית כך יש צורך להחריג את הגמרא", אומר הרב פרוכטר נחרצות. לדבריו, אם לא יהיה ברירה הוא יעשה בחינות פנימיות חובה ברמה של חמש יחידות, אך הוא מעדיף להימנע מכך.

בישיבות עם המסלולים הטכנולוגיים פנו למשרד החינוך ולמנכ"לית ואף הרב חיים דרוקמן נפגש עם שר החינוך, נפתלי בנט ושוחח איתו בנושא, אך עד עתה לא נמצא פתרון לבעיה. בישיבות טוענים כי לא מדובר בהתנכלות אלא בכך במשרד החינוך לא מספיק מבינים את הבעייתיות שבמצב. "אנו מקווים שעם הרצון הטוב יימצא פתרון במהירות", הם אומרים ל'כיפה'.

מישיבות בני עקיבא נמסר בתגובה ל'כיפה': הנהלת מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא מודעת למצב הבעייתי שנוצר לעניין ההגבלה על קיום מבחני בגרות בחמש יחידות אשר פוגעת בתלמידים הרבים המבקשים לגשת למבחנים במקצועות הטכנולוגיה והקודש. ההנהלה עומדת בקשר עם מנהל החמ"ד ד"ר אברהם ליפשיץ ולשכת שר החינוך נפתלי בנט והכל במטרה להסדיר את העניין בהקדם. מרכז יב"ע ימשיך ללוות את התלמידים והתלמידות וימשיך לעודד אותם למצוינות מתוך אמונה שלמה שבשיתוף ורצון טוב של כלל הגורמים העניין ייפתר".

ממשרד החינוך נמסר: כדי להעמיק את הלמידה המשמעותית, וכדי לאפשר למידה מעמיקה ואיכותית בשנת הלימודים שבכיתה י', וכדי להימנע מעומס יתר בכיתה י"א, החליט המשרד לצמצם את מספר המקצועות המוגברים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן