חנוכה: הגיע הזמן לשינוי בשיטת החינוך

איך יכול להיות שתוך 6 שנות לימוד הילדים שלנו מסיימים את לימודי התורה? ואיך התנ"ך הפך להיות רק סיפור?

חדשות כיפה אלעד צדיקוב 14/12/15 11:34 ב בטבת התשעו

חנוכה: הגיע הזמן לשינוי בשיטת החינוך
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ערב שמיני של חנוכה, נר שמיני אחרון לשנת תשע"ו, תזכורת רשמית אחרונה לנס פך השמן ולנסים אשר חולל השם למכבים לפני 2153 שנים. אבל מתחת לפני השטח נראה כי מלחמת המכבים לא באמת הסתיימה. מאבק התרבויות בין זו שנבנתה על חווית ההתגלות בהר סיני ובין זו החילונית המתיימרת לדעת הכל ולשרטט בעצמה את גבולות הטוב והמוסר, ניטש כאן עדיין בכל עוזו.

בוגר מערכות החינוך בישראל שומר על גרף קבוע ויציב עם מושגי החג ועומקו: 'נס פך השמן', 'נצחון המכבים- מעטים מול רבים', הפיל המפורסם שדרס את אלעזר בקרב גבורה וכמובן- 'באנו חושך לגרש'!, אין שינוי בהכרות עם החג עד סוף מערכת החינוך. את הכוחות משקיעים בנושאים משמעותיים לחיי היומיום, לשיפור והשתדרגות בידיעה כגון: טריגונומטריה, פונקציה פרבולית או נוסחאת שטח לטרפז ישר זוית.

יש הסוברים כי המקור לשם 'שייטת 13' הוא בשלושה עשר המכבים שהעזו לקרוא תיגר ולצאת למלחמה מול צבא האוייב הגדול ביותר באותם ימים. באמת, אם היינו מנסים לתרגם את גבורתם של המכבים לימינו, זה בערך כמו שיצא צוות של יחידה מיוחדת לקרב מול צבא איראן. בלתי הגיוני בעליל. אבל כאלה היו החשמונאים שלא הסכימו להיכנע לקול ההיגיון האומר להיכנע ומצאו בתוך עצמם כוחות שלא ידעו על קיומם ויצאו לקרב הזה. ממש בימים ההם כמו בזמן הזה- ב'עופרת יצוקה', חנוכה 2008 על שערי עזה, ראינו את חברינו הלוחמים, המכניסים את ספר התהילים לראשונה בחייהם, אל הפאוצ'ים. כאשר המודיעין מדבר על 30 הרוגים ליום לחימה, אתה מגלה פתאום שהרציונאליות לבדה לא מספיקה כדי לתת כוח הנעה ומוטיבציה.

המכבים לא תכננו לנצח את הצבא הגדול בתבל. הם 'בסה"כ' עמדו נחושים אל מול גלגלי הענק שבשיניהם איימו לרמוס, לכבוש להעלים את הרוח היהודית. הם ראו את עצמם כמי שמוכרחים לעמוד על כבודם הלאומי, הם לא היו 'קבלני הצלחות' ,אלא 'קבלני השתדלות', הממתינים למי שבידו להכריע, לבורא עולם, להכריע. .

מאז הקמת המדינה, ברירת המחדל התפיסתית במערכת החינוך הייתה כי את ילדי ישראל יש לגדל ללא 'העול התאולוגי' של יהדותם. ודאי שלא מתכוונים להתעלם מכך, אבל בכיתה ב' מסמנים 'וי' על ספר בראשית ועד כיתה ה' מסמנים 'וי' על התורה כולה. וזהו גמרנו! מה שלמדנו על אברהם, יצחק ויעקב בכתה ה', זו התודעה המספקת עבורנו לדרכנו להמשך דרכנו הלאה בחיים בארץ הזו... יסודותיו של עם ישראל, הגדרת תפקידו והאסמכתא לבעלותו על הארץ- כל הנושאים היסודיים האלו, חולפים ביעף אל מול עיניהם של ילדי ישראל בריפרוף יבש, לעיתים גם ציני ומלגלג בגילאי 7,8 ו-זהו! מספיק. זכור לי שיעור תורה בגיל 9, עם המורה נורית שהמירה את השם 'אלוקים' בתואר המוזר- 'הסופר המקראי' . כששאלתי על כך, נעניתי בצחוק מלגלג שלה הנענה כמובן בשחוקם של חברי לכיתה, שכל כך נהנו להתנשא על הילד המסורתי שבא מבית 'פרימיטיבי', , שמה לעשות? אחרי הכל אצלו אברהם היה אבינו ושרה היתה אמנו והסופר המקראי הוא לא אחר מבורא עולם...

גם את לימודי התנ"ך בתיכון , דאגה כמובן מערכת החינוך לייבש ולשזור במכוון ולדאוג שנלמד אותם ברוח 'ביקורת המקרא'. התנ"ך כמו שייקספיר. טקסטים לא רלואנטים שטוב לו לחניך הישראלי שידע, אבל שחלילה לא יישאף אותם יותר מדי לעומק...

את המקצוע בעל הפוטנציאל מכולם המדהים ביותר, להרים את רוח האדם, את התנ"ך שלומדים אותו אפילו נוצרים בעולם ברטט של קדושה, הפכה מערכת החינוך למקצוע משמים, יבש , זר ומעוקר ממשמעות. למדנו להשוות נוסחים, שמענו דיבורים נבובים על גרסאות של 'כותבים שונים' שהשתתפו בכתיבת חמשת חומשי התורה ועוד כהנה וכהנה דברים, שגרמו לנו לבוז באופן העמוק ביותר למה שנכנס תחת הכותרת 'יהדות'. לא פלא שכולנו הצבענו על התנ"ך כמקצוע הראשון שהיינו שמחים לוותר עליו. למי יש כוח לנתח טקטים חסרי משמעות...

חג החנוכה בעומקו, מהווה מלחמת תפיסות, השקפות. התוקף של מע' חינוך לילדי ישראל בארץ ישראל הוא רק מתוקף תורת ישראל, מקור יהדותנו. הגיע הזמן שנדרוש חינוך טוב ואמיתי לילדינו. בימים בהם נשיא המדינה הופך את תפקידו לליצנות ונותן לגיטימציה לרבה רפורמית להדליק עבורו נרות חנוכה, בימים בהם יו"ר מפלגת הציונות הדתית מעניק מקום כבוד לתנועה הקונסרבטיבית שמפוררת את יהדותנו, הגיעה הזמן שנתעקש ונוביל קו יהודי חינוכי בבתי הספר והגנים של ילדינו. זה צריך להתחיל מלמטה, ברמת ועדי ההורים וחייב להגיע עד למעלה בפסגת מקבלי ההחלטות של עם ישראל.

הכותב הינו חבר מועצת העיר הרצליה, לוחם ומפקד ביחידה מיוחדת, סרן. השתתף ונלחם בין היתר באינתיפאדה השניה, לבנון השניה, עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן