הרב פירון: צריך לשנות מן היסוד את שיטת הבגרויות

שר החינוך התייחס בעמוד הפייסבוק שלו לטענות התלמידים על כך שהבגרות בהיסטוריה הייתה "קשה מדיי" והדגיש כי הוא "מתחייב לבדוק כל טענה הנוגעת להגינותן של הבחינות"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 11/06/13 12:48 ג בתמוז התשעג

הרב פירון: צריך לשנות מן היסוד את שיטת הבגרויות
מוקי שוורץ, צילום: מוקי שוורץ

שר החינוך, הרב שי פירון, מתייחס היום (ג‘) למעמדן של בחינות הבגרות, זאת לאחר יממה בה הביעו מאות תלמידים מחאה על הבגרות האחרונה בהיסטוריה, שנערכה אתמול, בטענה כי היא הייתה קשה ומורכבת מהחומר הנלמד.

בדברים שכתב בעמוד הפייסבוק שלו, ציין הרב פירון כי הוא ”מתחייב לבחון כל טענה הנוגעת להגינותן של הבחינות. הבדיקות תהיינה חדות ושקופות תוך הפקת לקחים לעתיד. בד בבד, במידה והבחינות היו קשות יתר על מידה, נמצא דרך שלא תפגע בתלמידים“.

”אני מבקש להתייחס לשאלות המהותיות: זה לא סוד. יש לי בעיה עם עודף מדידה הבוחנת שינון. תלמידים רבים מידי עסוקים בלימוד מתוך "מיקודיות" או "תשובונים" - והם מצפים לשאלה שכבר ראו. הדקלום, השינון המוגזם אינם חשובים בעיני. אכן - הם הבסיס אבל הם לא מטרת הלמידה. צריך לשנות את השיטה מן היסוד. יותר עבודת צוות, עבודות חקר, דו""חות וכו'. יותר הצגת נושאים - כהרצאה בפני הכיתה“, כתב הרב פירון.

שר החינוך הדגיש בדברים שכתב כי הוא איננו נגד בחינות אלא ”לא מאמין בבחינות במתכונתן הנוכחית. הן הפכו למהות הלמידה. הייתי שמח אם היינו משוחחים יותר, חושבים יותר. זה לא במקום הבקיאות בחומר הנלמד. אבל - הפרטים צריכים להיות בסיס לדיון עומק. ובעיקר הם צריכים לעורר השראה ולכוון את החיים העתידיים שלנו“.

”ניסוח השאלות הוא עניין חשוב, אך חשובים יותר שאלות העומק המעוררות ומניעות אותנו למקומות אחרים. כיצד תשפיע היווצרותה של הלאומיות החדשה באירופה על תפיסתם של התלמידים את מדינת ישראל? כיצד ישפיע חזונו של הרצל על עולם החלומות ("אם תרצו אין זו אגדה")? על הנאמנות של האדם לחזונו (אלטנוילנד) ובעיקר - על הבנת שורשיה של הזהות הלאומית שלנו? זה צריך להשתנות. ואנחנו נשנה“, סיכם הרב פירון.