הרב ברנדס: הגמרא לא ממליצה על יותר מ-25 ילדים בכיתה

הרב יהודה ברנדס מסביר בראיון לכיפה מדוע הוא תומך במחאת הסרדינים ומדוע לדעתו גם המורה הכי טוב לא יכול ללמד 40 ילדים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 28/06/15 14:08 יא בתמוז התשעה

הרב ברנדס: הגמרא לא ממליצה על יותר מ-25 ילדים בכיתה
יחצ, צילום: יחצ

"הגמרא במסכת בבא בתרא אומרת שגודל כיתה הוא 25 תלמידים בלבד מעל למספר זה היא אומרת שיש להצמיד למורה עוזר וב-40 תלמידים לחלק לשתי כיתות", אומר ל'כיפה' הרב יהודה ברנדס, ראש המכללה האקדמית הרצוג, כשהוא מתייחס למחאת הסרדינים שתופסת תאוצה בימים האחרונים. המחאה עוסקת במספר התלמידים בכיתה שגדל בשנים האחרונות באזורים מסוימים ל-40 ילדים בכיתה והביאה להחלטה להשבית בתי ספר בכל רחבי הארץ.

הרב ברנדס מסביר כי מאז נכתבה הגמרא שוב דבר לא השתנה בטבע האדם, "כשמורה מחלק את תשומת הלב שלו ל-25 זה עדיין נותר טוב יותר מ-40 ודברי הגמרא רלוונטיים גם בימינו". הרב מציין כי אחד מהאחרונים שאף נפסק להלכה בשו"ע טוען שבימינו גם 12 ילדים זה הרבה, "נגיד ש-12 זה קצת קיצוני אך 25 זה מספר סביר. ברור שחלוקת הקשב של המורה והיכולת שלו להפעיל את התלמידים ולתת להם ביטוי קטנה ככל שמספר התלמידים גדל".

הרב ברנדס מתייחס לטענה לפיה מורים טובים יכולים ללמד גם 40 תלמידים בכיתה, "יש בזה טעות כפולה, לא כולם מורים טובים ל-40, ישנם מורים מצוינים שיפרחו עם 25 תלמידים, בנוסף, מורה של 40 גם אם יצליח לרתק את הכיתה ולהטיל על התלמידים משמעת וסדר, הוא בעצם מרצה כמו באוניברסיטה, כריזמטי ככל שיהיה, אנו לא רוצים שאופן החינוך שלנו יהיה הרצאה ולא הוראה" מסביר הרב ברנדס.

הוא מצביע על הנושא הכלכלי שמהווה חלק בלתי נפרד מהנושא, "המדינה צריכה לקבל החלטה במה היא משקיעה א. כמה היא משקיעה בחינוך בכלל מתוך עוגת התקציב, כי יש עוד דברים חשובים כביטחון בריאות וכו' ב. בתוך תקציב החינוך עצמו כיצד לחלק את הכסף".

"על פי מורשת ישראל חינוך נמצא מעל הכל" אומר הרב ברנדס ומציין שהורים בעלי יכולת כלכלית וארגונית דואגים לכיתות קטנות. "בחינוך הדתי והחרדי מצוי הרבה יותר כיתות קטנות. קהילות שמודעות לצורך ומכונות להשקיע בזה משאבים דואגות לכיתות קטנות יותר כך שעיקר הבעיה היא בציבור הכללי ואני סבור שזו זכות שקיימת לכל ילד לישראל ללמוד בכיתה קטנה, וזו חובה של החברה והמדינה לספק את זה".

לשאלה האם הוא תומך בדרך של הפגנות ושביתות עונה הרב ברנדס נחרצות שחלק מהאופנים שבהם אזרחים יכולים להשפיע במדינה דמוקרטית הם בהפגנות והשבתות "כבר פסק הרב חי דוד הלוי שבשביל להיטיב את תנאי השכר מותר למורים לשבות, ואם מותר למורים שזה חמור הרבה יותר נראה לי שגם שילדים ישבתו זה בסדר אם המטרה היא חיובית", אומר הרב ברנדס ומצביע על כך שמדובר ממילא בסוף השנה זמן בו המתח הלימודי נמוך ממילא.

"לא משנים את מערכת החינוך ביום, זה עניין של תהליכים וזה לא יקרה ביום. אם המדינה שמה את זה בתור יעד היא יכולה לקדם את זה בתקציבים והכשרת מורים. מדובר במהלך חשוב שצריך להיות חלק מתוכנית החומש של משרד החינוך ואנו במכללות למורים נעמוד במטרה של הקצאת מורים איכותיים שיספיקו לכיתות שיתווספו" אומר הרב ברנדס.