הרבנית פיוטרקובסקי: עדיין לא התאוששנו מפרשת הרב אלון

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, כועסת: החברה הדתית הפכה את האישה לשטן, הרבנים דחקו את בנות המגזר לתכנון משפחה לקוי ומערכת החינוך מתעלמת לחלוטין מהיצר המיני

חדשות כיפה אורי פולק 20/05/12 15:34 כח באייר התשעב

הרבנית פיוטרקובסקי: עדיין לא התאוששנו מפרשת הרב אלון
יחצ, צילום: יחצ

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי מתייחסת באופן נחרץ לסוגיית "שירת נשים" בחברה הדתית, אשר הוצפה לדיון ציבורי בחודשים האחרונים וטוענת כי שורש הבעיה היא התנהגות המגזר אשר הפכה את האישה לשטן ממנו יש להתרחק.

בראיון לעיתון "גלובס" שהתפרסם בסוף השבוע האחרון, אמרה פיוטרקובסקי כי הצוערים הדתיים מבה"ד 1 אשר יצאו מטקס שכלל שירת נשים הם "מבלבלים את המוח, הם לא חרדים. העיקר של חיי החיילים האלה הוא שלא לשמוע שירת נשים? במקום ללמד אותם איך לשמור על יחסים בין המינים בצורה שפויה ומאוזנת, אנחנו הפכנו אישה לדמון". לדבריה, המציאות הזו הובילה לידי כך שאבות לא יכולים לראות ילדה בכיתה ג' מופיעה ושרה. "מה, אנחנו פדופילים? היצר כל-כך מפחיד אותנו, שאנחנו כולאים וכולאים וכולאים, ומדמיינים שזה מה שיעזור לנו", היא מציינת.

לדבריה, המציאות הזו באה לידי ביטוי גם בהתנהגות המגזר ביחס לתכנון המשפחה. "במציאות של ימינו זוג חייב לתת את דעתו על תכנון המשפחה. המציאות השתנתה, מעמד האישה השתנה, לא עוד הסדר החברתי המאוד מובהק - את מגדלת ילדים, אני מפרנס - המצב הכלכלי השתנה. זו ממש חובתם של בני הזוג לתכנן מתי ילד ראשון, מתי שני. לפי ההלכה המוכרת לי, לא רק שזה לא אסור לתכנן משפחה, זו חובה. בנוסף לכך, זה ממש לא עניינו של הרב להגיד לי כמה ללדת, מתי ולמה".

לדבריה, בייעוץ אישי שהיא מוסרת לזוגות, היא שומעת על מקרים רבים של נשים המתארות את ריסוק חייהן בעקבות תכנון לקוי של התא המשפחתי. "רוב הזוגות המרוסקים שאני מטפלת בהם, הם אנשים נורמטיביים שבגיל 27 קורסים מלגדל שלושה פיצקלך, להתחיל חיים מקצועיים במקביל ולדאוג לפרנסת המשפחה. זה בלתי נסבל. העולם היום נעשה כל-כך הרבה יותר מורכב, וגם ההלכה חייבת להפוך למורכבת", היא מתארת.

לדבריה, הפתרון ההגיוני הוא "שיהוי בקיום מצווה". היא טוענת כי "דווקא כדי לעשות את המצווה בצורה משובחת, עדיף לפעמים לדחות אותה. אני דוחה את קיום המצווה מתוך מוטיבציה לעשות את זה נכון. אותו דבר בתכנון המשפחה. חייבים בפרו ורבו מרגע שאפשר ללדת? אז למה בנים לא מתחתנים בגיל 14? למה בנות לא מתחתנות עם קבלת המחזור? הרי יש פה 'מצווה הבאה לידך אל תחמיצנה'. מה זו השטות הזו?".

פיוטרקובסקי, חברת פורום "תקנה", התייחסה גם ללקחים שהפיקה מפרשת הרב מוטי אלון, החשוד לכאורה בביצוע מעשים מגונים בקטינים. לדבריה, הציונות הדתית עוד לא התגברה על השבר שיצרה הפרשה. "השבר נעוץ בדבר הרבה יותר בסיסי, וזה היחס שלנו לגוף, ליצר וליחסים בין המינים. אנחנו מגדלים ילדים במאה ה-21 עם כל האתגרים שהמציאות מזמנת, ומתנהלים כאילו אנחנו בקהילה יהודית בפולין במאה ה-16. אין גוף. אין יחס לגוף. לא מדברים על ההבדל בין טיפוח הגוף לפרובוקטיביות מינית. מה זה יצר. בחברה הדתית יצר זה אוטומטית יצר הרע. אפילו שאין יצר הרע, יש דרכים רעות להשתמש ביצר", טוענת פיוטרקובסקי.

המסקנות האישיות שהפיקה מהפרשה, כפי שהיא מתארת בראיון, היא שאדם, ככל אדם, מתמודד עם תשוקות ותאוות. "ברגע שהציבור נותן לו מעמד של קדוש-על, יותר קשה לו-עצמו להישיר מבט אל מי שהוא ולנסות לתקן את דרכיו. זה לקח שהציבור צריך ללמוד. וזה קשה. זה משבש הרמוניה. אבל ראייה מורכבת היא מה שמעיד על כך שאדם הוא בוגר. בנושאים רבים מדי החברה שאני משתייכת אליה לא מסוגלת להתבוננות בוגרת במציאות", היא מסכמת.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן