המורים הדתיים יצילו את בתי הספר החילוניים

תוכנית חדשה של מכללת הרצוג-גוש עציון תכשיר מורים דתיים להוראת יהדות במערכת החינוך הממלכתית בישראל. במכללה מסבירים: אין לנו כוונה להטיף, אלא להציג צדדים נוספים ליהדות

חדשות כיפה אורי פולק 15/09/11 15:26 טז באלול התשעא

המורים הדתיים יצילו את בתי הספר החילוניים
ajari-cc-by, צילום: ajari-cc-by

מידי שנה ניגשים סטודנטים דתיים רבים ללימודי הוראה, מתוך תקווה להשתלב במוסדות החינוך הרבים של הציבור הדתי. בתקופה האחרונה החלה מגמה נוספת בקרב בוגרי המכללות הדתיות ומורים רבים שלא מצאנו מקום עבודה במסגרות החינוך הממלכתי דתי, פוזלים לעבר בתי הספר החילונים, שלרוב שמחים לקבל את המורים הדתיים הערכיים.

כעת מבקשת מכללת הרצוג לפתוח בשנת הלימודים הקרובה את תוכנית "גוונים", שתכשיר את אותם המורים להיקלט בבתי הספר החילונים. סגן ראש המכללה, ד"ר עזרא קהלני, הסביר בשיחה עם כיפה כי התוכנית החדשה "נולדה" מהשטח, אך הוא איננו מסתיר כי מעורב בכך גם רצון אידיאולוגי להשפיע על מערכת החינוך החילונית.

כיום קיים חוסר משמעותי במורים למקצועות היהדות בבתי הספר החילוניים בישראל. "כמעט ואין מורים חילונים העוסקים בתחום, והדרישה למורים במקצועות הללו היא גבוהה במיוחד", מסביר קהלני. לדבריו, במכללה הבינו כי תלמידים רבים במכללה פונים עם תום הכשרתם אל בתי הספר החילונים - ועל כן החליטו להכשיר אותם ללימודים אלו כאפשרות "מלכתחילה" ולא "בדיעבד".

"רצינו להכשיר את התלמידים שלנו אל מערכת החינוך הממלכתית, גם מבחינת תכני הלימוד, השונים לחלוטין בין החינוך הדתי לחינוך החילוני, וגם מבחינת אופי העבודה וההוראה המקצועית באותם בתי ספר", ציין קהלני והדגיש כי למרות שהמכללה לא מבקשת להשפיע או להטיף לקיום מצוות או החזרה בתשובה, הרי שבעצם המפגש של התלמידים החילונים עם המורים הדתיים עשוי לחשוף צדדים שונים של היהדות שהתלמידים חילונים כלל לא מכירים.

התוכנית החדשה כוללת בין היתר הכשרה מקיפה לכלל תוכניות הלימודים המקובלות במערכת החינוך הממלכתית, אך גם "הכנה מנטאלית" המכשירה את המורים לקיומו של דיאלוג אמוני-חינוכי עם התלמידים החילונים. "הבנו שאנחנו צריכים לתת להם ידע תיאורטי ומעשי על מנת להתמודד עם החינוך הממלכתי, עיסוק בשאלות של זהות יהודית וקיומו של דיאלוג פתוח", אומר קהלני.

קהלני מציין כי במשרד החינוך מתייחסים בחיוב אל התוכנית החדשה, "הם בהחלט תמכו ושיתפו פעולה", מציין קהלני. לדבריו, גם תלמידי המכללה הביעו היענות גבוהה בשלב זה, ובמכללה מקווים להרחיב את התוכנית כבר בשנים הקרובות מתוך תקווה כי המהלך יחולל שינוי לא רק במורים אלא גם בתלמידים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן