המורה, למה את לא עונה לוואטסאפ?

חיוך, קריצה, שלושה סמני קריאה - הם רק חלק מהאיקונים שמלווים את ההודעות שהתלמידות שלי שולחות לי, מזעזע. אבל אני מורה נחושה שלא מוותרת ומוכנה לחנך אותן גם בוואטסאפ

חדשות כיפה מורה צעירה 14/05/15 15:02 כה באייר התשעה

המורה, למה את לא עונה לוואטסאפ?

שעת לילה מאוחרת, ואני מוצאת את עצמי עובדת כבר כמה שעות על עבודה מסכמת לקראת סוף השנה. סיפור, יצירת אומנות שקשורה לנושא, you name it (הערכה חלופית בכל זאת...). הטלפון מצפצף בהתרגשות ומגלה לי שקיבלתי הודעת וואטסאפ מתלמידה: "הי המורה ממצב? (-;"

תקראו לי ארכאית / מיושנת / מקובעת, אבל מבטיחה שאני לא. ועדיין לא לגמרי ידעתי מה דעתי על זה שתלמידה שולחת לי הודעות וואטסאפ מהזן ששולחים לחברה או למדריכה בסניף. אבל מי יודע אולי קרה משהו, אז זרמתי.

"מה נשמע? הכל בסדר?"

"כן כן, רק רציתי לשאול לגבי המבחן שבוע הבא אם יהיו דפי חזרה או משהו כזה כי אני ממש אבודה חחח (סמיילי כלשהו)"

עוד בסידרה:

מדובר בתופעה שחוזרת על עצמה בכיתות שאני מלמדת בהן המון ניסיון לביטוי עצמי, שמתבטא בסופו של דבר במלל דל ולא נקי. גם אני לא כותבת סמסים כמו אבשלום קור, אבל אצלי זה נובע מעצלנות ולא מחוסר יכולת. פתאום הבנתי שחוץ מחינוך, ערכים ואפעס גם קצת ידע, אני מנסה גם להקנות להן הרגלי שפה, דיבור וכתיבה.

דבר ידוע הוא שבשיעורים שלי תמיד תהיה פינה בצד הלוח, בה ייכתבו מילים לא מוכרות והפירוש שלהם. יש לי תחביב מיוחד בכיתה, ללוש מילה חדשה עם הבנות: מה זה פוליתיאיזם? איזה עוד 'תיאיזם' אנחנו מכירות? מונו-תאיזם? (מה זה מונו?) א-תאיזם? (מה זה קידומת א-?)

מתוקף תפקידי, גם בהתכתבויות עם תלמידות וגם בקבוצת הוואטסאפ הכיתתית, ראוי להקפיד על שפה נכונה, על סימני פיסוק ועל כמה שפחות סמיילים. בכיתה אני יכולה להרשות לעצמי לדבר כמו צ'חצ'חית, אבל רק כדי לשאול אותן אם הן מכירות את נאומו המונומנטאלי של מנחם בגין על הצ'חצ'חים. - "המורה, מה זה מונומנטאלי?"

משהו במרחב הפתוח הזה של החלפת מילים ומסרים מסיר הרבה חומות. הרבה קולמוסים כבר נשתברו על שאלת המדיה ויחסי מורים-תלמידים, רק אגיד שעם כל פתיחותי וסחבקותי, הגבול האדום הוא ידידי הטוב ביותר. בתמונת הפרופיל שלי בוואטסאפ יש תמונת נוף ולא שום דבר אישי, דף הפייסבוק שלי זמין רק למי שאישרתי כחבר (ותלמידות עוד לא ניסו את מזלן, למזלן) והייתי בין הראשונים לבטל את ה"נראהתה לאחרונה בשעה". אני פה בשבילן 724 והן יודעות את זה, אבל החוקים הם שלי.

הכיף הגדול, אגב, היה לקבל הודעה בוואטסאפ הכיתתי מאחת הבנות שהודיעה לכולן על שיעור השלמה: "בנות שימו לב יש מחר שיעור השלמה (סמיילי עצוב) של המורה תגיעו בזמן כדי שנוכל לעוף מהר חח".

מישהי הגיבה עם סמיילי-משקפי-שמש וכתבה: "שיעורה המונומנטאלי!"


הכותבת היא בוגרת התוכנית למצטיינים במכללה האקדמית הרצוג
חינוך לומדים בהרצוג. לפרטים הקליקו >>>