היסטריית הדרכה

הילד במתח לקראת הכניסה להדרכה? מפחדים שמא הוא לא יכנס להדרכה? הפסיכולוגית תמי סאמט משיבה לשאלות הורים בנושא הכניסה להדרכה

חדשות כיפה תמר סאמט 26/02/12 10:08 ג באדר התשעב

היסטריית הדרכה
תמונת אילוסטרציה - למצומים אין קשר לנאמר באדיבות בני עקיבא, צילום: תמונת אילוסטרציה - למצומים אין קשר לנאמר באדיבות בני עקיבא

אני הורה לבן שעתיד להיכנס להדרכה. במקצועי אני איש עסקים שאחת לתקופה עומד לפני עסקה גדולה, וגם הבית שלי מכיר את הרגשת המתח שלפני עסקה גדולה שאני עתיד, לעשות אבל דבר לא משתווה לרמות המתח שקיימות אצל בני כעת לקראת הכניסה להדרכה. הבית במתח אדיר, הילד בלחץ אטומי וכל הבית מושפע מכך. מה לעשות כעת ומה לעשות אם חס וחלילה הילד לא ייכנס להדרכה?

דאגתך הכנה לבנך והמעורבות המשפחתית ניכרים מאוד. ברור שאתם רוצים בטובתו ודואגים להצלחתו.

מדבריך עולה שאתם ברוך ה' משפחה שחווה הצלחות ועומדת באתגרים לא פשוטים. נראה שההצלחה וההישגים חשובים לך מאוד וממלאים תפקיד חשוב בחייכם. המתח שלפני עסקה גדולה מוכר לכם היטב. כל עסקה היא למעשה יעד שצריך 'לכבוש' וכל המשפחה שותפה למאמץ ולמתח. גם לילדיך יש משימות ואתגרים. נראה שהיחס המשפחתי לאתגרים אלו דומה ליחס הקיים כלפי משימות בעולמכם כמבוגרים. כל המשפחה שותפה למתח. ההדרכה דומה לעסקה שצריך להצליח בה. האם בנכם יכול להרשות לעצמו במשפחתכם לא להצליח? האם הוא יכול לא להיכנס להדרכה? האם לו ולאחרים במשפחה יש לפעמים זכות לקושי ואפילו לכישלון?

הביטחון העצמי האמיתי והיכולת להצליח תלויים במידה רבה ביכולת להיכשל לפעמים מבלי להתפרק. תפקידנו כהורים, בצד העידוד והדחיפה של ילדינו להצלחה, לבנות להם ביטחון ויכולת התמודדות. בנך צריך לדעת ולהרגיש שגם אם לא ייכנס להדרכה וגם אם לא יצליח במשימה זו או אחרת, אין הוא מאבד את ערכו בעיניכם. ילד צריך להרגיש אהוב ומקובל בעיני הוריו בכל מצב. האמירה 'אם חס ושלום הוא לא ייכנס להדרכה' היא אמירה קשה ביותר. המסר שבנך מקבל הוא שאסור לו לא להצליח. אם לא ייכנס להדרכה היחס של כל המשפחה יהיה כאל אירוע קשה. תפקידכם הפוך מזה! תפקידכם לעודד אותו, להציג את הכניסה להדרכה בפרופורציה הראויה, ובעיקר לשדר לו כמה הוא אהוב ומוערך על ידכם בלי קשר לכניסתו להדרכה. יחס זה יבנה את ביטחונו של בנכם ויפתח את יכולתו להתמודד עם תסכולים. בצד התגובה המקומית לכניסה להדרכה, יש לך הזדמנות מיוחדת להעביר למשפחתך מסר שלא רק ההצלחה העסקית או החברתית חשובה. לכל אחד מבני המשפחה מקום אהוב גם במצבים של קושי.

אנחנו מדריכים של השבט שעתיד להיכנס להדרכה. יש לנו חניך שממש רוצה להיכנס להדרכה, אבל אנחנו המדריכים מרגישים שהוא ממש לא מתאים. החניך ממש לוחץ להיות מדריך ואנחנו לא יודעים כיצד להגיד לו את דעתנו מבלי לפגוע בו?

תפקידכם כמדריכים המחליטים מי מהחניכים ייכנס להדרכה הוא חשוב וקשה ביותר. אין ספק שהרגישות שאתם מגלים כלפי החניך שאינו מתאים להדרכה היא רגישות ראויה.

כניסה להדרכה היא אחת הפעמים הראשונות שבהן נער צריך להתמודד עם שאלת כישוריו והתאמתם לתפקיד. אין ספק שתפקידכם הוא להכניס להדרכה את המדריכים הראויים ביותר. עם זאת ניתן לנצל את ההזדמנות לשיחה עם החניך על יכולותיו ולמצוא תחומים חזקים משמעותיים שבהם יוכל לתרום לסניף. במקרים כאלו כדאי לשבץ את בעלי התפקידים השונים במקביל להכנסה להדרכה, או אפילו לפניה. ברגע שהתפקיד המיועד לחניך בסניף יהיה ידוע לו מראש, ייחסך המתח סביב השאלה אם ייכנס להדרכה. הוא לא צריך להרגיש שלא הכניסו אותו להדרכה, אלא שקיבל תפקיד משמעותי המתאים לו. מומלץ בשעת ההודעה הפומבית על כניסה להדרכה להודיע גם על בעלי תפקידים נוספים. כך יוכל כל חניך למצוא את מקומו בפסיפס הסניפי.

שאלות נוספות בנושא כניסה להדרכה יתפרסמו בקרוב בעלון בני עקיבא, זרעים