החמ"ד יעסוק במורשת הרצי"ה – גם בשיעורי אזרחות ולשון

הרב צבי יהודה, הדמות המרכזית שעומדת במרכז תוכנית הלימודים של החמ"ד השנה, תקבל ביטוי גם בשיעורים השונים במקצועות החול. יו"ר החמ"ד לכיפה: "מאמינים כי הקודש רלוונטי בכל המקצועות"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 25/10/12 11:57 ט בחשון התשעג

החמ"ד יעסוק במורשת הרצי"ה – גם בשיעורי אזרחות ולשון

החמ"ד אמנם כבר פרסם כי הרב צבי יהודה יעמוד במוקד הנושא של החינוך הדתי השנה, אך מי שחשב שההתייחסות לרצי"ה תתמקד בשיעורים ייעודיים בלבד - טעה: בחמ"ד השיקו תוכנית חינוכית מלאה הכוללת התייחסות לרב צבי יהודה לא רק בשיעורי מחנך, אלא גם בשיעורי היסטוריה, אזרחות ולשון.

אברהם ליפשיץ, יו"ר החמ"ד שיזם את המהלך, הסביר לכיפה כי "בחרנו לשים דגש על כך שלימוד דמותו של הרב יבוא לידי ביטוי במערך הלימודים הכולל. זאת משום שאנו מאמינים כי הקודש יכול להיות רלוונטי גם בלימודי החול".

על פי התוכנית שהגיעה לידי כיפה, שיעורי האזרחות יעסקו בין היתר גם בתכנית החלוקה וההצדקות לקיומה של מדינת ישראל, מנקודת מבטו של הרב צבי יהודה. בשיעור לשון, למשל, ילמדו התלמידים על צירופי לשון המופיעים בסיפורים שסיפרו מוקיריו של הרב צבי יהודה בספרי זיכרונות שונים.

"מורשתו של הרב צבי יהודה נוגעת במיגוון רחב של תחומים", מנמק הרב פרופ' נריה גוטל, נשיא מכללת "אורות ישראל" ומתלמידי הרצי"ה. "תנ"ך ואמונה - ידוע לכל, אך תחום ההלכה למשל, אולי פחות ידוע אך הרצי"ה עסק בו רבות ואף הותיר אחריו כתבים חשובים; כך גם בכל הנוגע להיסטוריה ולאזרחות, אשר בעניינם התבטא הרב צבי יהודה רבות, ואפילו תחום הלשון, כדוגמה. הרב צבי יהודה התברך בסגנון כתיבה ייחודי, הוא גם ערך לא מעט כתבים (ולא רק של הראי"ה), ובהחלט נכון לתת על כך את הדעת. הוא הדין תחום המדעים, אשר לגביו הייתה לו דעה מובהקת, גם אם מורכבת", הוא מסביר.

החמ"ד אף מתכוון להשיק תחרות כתיבת סיפורים קצרים לאור מורשתו של הרצי"ה, בין תלמידי החמ"ד, תוך חלוקת פרסים לכותבים המצטיינים. התוכנית החדשה תושק בכנס שיתקיים בשבוע הבא במכללת "אורות ישראל". ליפשיץ מסביר כי הרעיון קרם עור וגידים לאחר שתחרות סיפורים על הרב עוזיאל זצ"ל, שעמד במוקד תוכנית הלימודים בשנה שעברה, זכתה להיענות גבוהה. "מצאנו שזו דרך מצויינת עבור התלמידים לביטוי עצמי וכי דרך הסיפור הם מזדהים עם הדמות המדוברת ומתחברים אליה", הסביר ליפשיץ.