דו"ח המבקר: רוב המורים למקצועות ההומניים בחמ"ד - לא הוכשרו לתפקידם

דו"ח המבקר מתח ביקורת חריפה על מצב הכשרת המורים במערכת החינוך הממלכתית דתית בישראל. "נאמני תורה ועבודה": מערכת החינוך הדתית חייבת לבצע שינויים מערכתיים

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 09/05/13 12:28 כט באייר התשעג

דו"ח המבקר: רוב המורים למקצועות ההומניים בחמ"ד - לא הוכשרו לתפקידם
ajari-cc-by, צילום: ajari-cc-by

דו“ח מבקר המדינה שפורסם אתמול (ד‘), הצביע לא רק על ליקויים בתפקודן של המועצות הדתיות בישראל, אלא גם מתח ביקורת על התנהלות מערכת החינוך הממלכתית דתית.

מהנתונים שפורסמו בדו“ח עולים פערים בין בתי הספר בחינוך העל-יסודי (חטיבות ביניים וחטיבות עליונות) שבפיקוח הממלכתי-יהודי, בתי הספר שבפיקוח הממלכתי-ערבי ובתי הספר שבפיקוח הממ"ד. במקצועות היסטוריה, ספרות וכן עברית, לשון והבעה, שיעור המורים שלא הוכשרו לתפקידם גבוה במיוחד בבתי ספר שבפיקוח הממ"ד (כ-50%-60%), ושיעורם בבתי ספר בפיקוח הממלכתי-יהודי הוא הנמוך מבין שלושת המגזרים במקצועות ההומניים באופן יחסי, ונע בין 30% ל-40%.

המבקר ציין כי בכל הנוגע למקצועות ההומניים, רוב המורים בפיקוח הממ"ד לא הוכשרו לתפקידם, וכמוהם גם 30%-45% מהמורים בפיקוח הממלכתי-יהודי ובפיקוח הממלכתי-ערבי.

בתנועת ”נאמני תורה ועבודה“ ציינו כי אחת הסיבות לכך היא העובדה כי הסטודנטים הדתיים מעדיפים, באופן ברור, לפנות למקצועות הקודש על פני המקצועות ההומוניסטיים האחרים. בתנועה טוענים כי גם מנהלי מוסדות רבים אינם מקפידים על ההכשרה הראויה, ולעתים, בגלל תדמית לא נכונה, יעדיפו מי שלמד יהדות על מי שלמד לשון ויבקשו מהמורה ליהדות ללמד לשון, לדוגמה.

”ברוב רובן של המכללות להכשרת מורים בחמ"ד אין כלל הכשרה להיסטוריה ולשון - אם מפני שאין תכניות, אם מפני שאין ביקוש“, טוענים בתנועה ומציינים כי נכון להיום ”במכללות הדתיות כמעט ואין לימודים לתואר שני במקצועות החול“.

"דברים אלו מציבים בפנינו אתגר גדול המחייב את מערכת החינוך הדתית לבצע שינויים מערכתיים. בנוסף, בראש ובראשונה הדבר מחייב את אלו הרוצים בחינוך לתורה ומדע, ללכת לתחום החינוך ולהתמקצע בו וע"י כך להאדיר ולחזק את החיבור הנכון שבין קודש וחול“, מסכמים בתנועה.