בתי ספר בחמ"ד: תקנון צניעות לתלמידות, הצהרת דת להורים

תנועת "נאמני תורה ועבודה" אספה נתונים המצביעים על מגמת הקצנה בקרב בתי הספר הציבוריים של החינוך הממלכתי דתי. במרכז המגמה: קוד לבוש מחמיר לתלמידות, מקביל לזה המקובל בחינוך החרדי

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 20/08/12 06:35 ב באלול התשעב

בתי ספר בחמ"ד: תקנון צניעות לתלמידות, הצהרת דת להורים
hoyasmeg-cc-by, צילום: hoyasmeg-cc-by

תנועת "נאמני תורה ועבודה" טוענת כי יותר ויותר בתי ספר ציבוריים של החינוך הממלכתי-דתי מאמצים תקנוני צניעות המקבילים למקובל בחינוך החרדי, לקראת שנת הלימודים הבאה. על פי נתונים שאספה התנועה באחרונה, שהתפרסמו הבוקר (ב') בעיתון "מעריב", מפרסמים חלק מבתי הספר תקנוני צניעות וטפסי קבלה המחייבים את ההורים, במעמד רישום בניהם ובנותיהם לבתי הספר, לקוד לבוש מחמיר ביותר - כמעט חסר תקדים לאורך שנותיו של החינוך הממ"ד.

בית ספר ממ"ד בבית שמש פרסם תקנון במכתב רשמי להורי תלמידות בית הספר, בו נכתב כי "'כל כבודה בת מלך', התלבשי באופן נאות. על התלמידה ללבוש חצאית המכסה את הברך. שימי לב! החצאית צריכה לכסות את הברך גם בישיבה. יש להגיע לבית הספר עם חולצה ששרוולה מכסה את המרפק". בבית ספר אחר במעלה אדומים נדרשו ההורים להקפיד על הפרדה בין בנים לבנות גם לאחר שעות הלימודים ולאחר שבבית הספר החליטו להפריד בין ההפסקות לתלמידים לבין ההפסקות לתלמידות.

בבית ספר אחר, שמפעילה רשת "צביה" באופקים, פורסם תקנון צניעות אחר, במסגרתו הורו לתלמידות כי עליהן להתלבש כך ש"השרוולים יכסו את המרפקים גם כאשר מרימים את הידיים. יש לדאוג שהצווארון של החולצה לא יהיה פתוח, קרי עד העצם. על התלמידה להקפיד שהחולצה תכסה את הגב ואת הבטן בכל מצב ובכל תנועה. על התלמידה להקפיד שלא ייראו מכנסיים מתחת לחצאית בכל מצב ובכל תנועה".

עוד מציינים ב"נאמני תורה ועבודה" כי בבתי ספר רבים נדרשו ההורים למלא טפסים בו הם מצהירים כי הם לא מחזיקים טלוויזיה בבית, מחוברים לאינטרנט כשר ונוהגים להתפלל באופן יום-יומי.

בתנועה מדגישים עם זאת כי נכון להיום, רוב החינוך הדתי נוהג אחרת ולא מאמץ את הכללים הנוקשים הללו. "עיסוק אובססיבי בדרישות הצניעות של בנות גורם להפנמת מסר קשה על ידי תלמידות, שעליהן לכסות כל רמז של 'פיתוי'".

במשרד החינוך ציינו כי "המנהל לחינוך דתי במשרד החינוך מקדם מדיניות אשר מעניקה מענה רחב למגוון התלמידים הנקלטים בבתי הספר המשתייכים אליו. יצוין כי התקנונים הבית-ספריים הכוללים גם הנחיות בנושא אופן הלבוש נקבעים על ידי הנהלות בתי הספר בשיתוף מלא עם קהילת ההורים."