בשל סכסוך: תלמידים ביישוב מבואות יריחו בבית כבר שבוע

הורים לתלמידים בכיתות א-ב ביישוב מבואות יריחו לא שולחים את ילדיהם ללימודים בשל סכסוך באשר למימון הסעות לבי"ס תורני. ראש המועצה: שמשרד החינוך יממן ההסעות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/09/15 15:48 ח בתשרי התשעו

בשל סכסוך: תלמידים ביישוב מבואות יריחו בבית כבר שבוע
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

תלמידי כיתות א-ב ביישוב מבואות יריחו אינם נשלחים לבית הספר בשבוע האחרון, בשל סכסוך הנוגע למימון הסעת הילדים לבית ספר תורני.

הסכסוך החל לאחר שבית הספר האזורי הדתי לאומי החדש שהוקם במהלך השנה החולפת, הוגדר כ'ממלכתי דתי' ולא 'תורני', זאת בניגוד להחלטות קודמות, ובניגוד לעמדת רוב ההורים ביישובי מרכז הבקעה.

"עד היום”, מספרים ההורים, "לאורך כל השנים ילדי היישוב מבואות יריחו למדו בבי"ס תלמוד תורה מצפה יריחו, מכיון שבי"ס זה מגדיר עצמו "תורני" וכך הוא גם מתנהל. בי"ס החדש 'תמר' מוגדר ממ"ד עם השלכות מאד ברורות, לפי דברי מנהל בי"ס, הנוגעות להתנהלות יומיומית בבי"ס מטיולים ועד הגדרת קוד לבוש".

בעקבות ההחלטה על הגדרת בית הספר החדש כממ"ד, 12 תלמידים מהיישוב מבואות יריחו נרשמו לשנת הלימודים הבאה לתלמוד תורה מצפה יריחו, ולא לבי"ס החדש. בניגוד לשנים קודמות, בהן מומנו הסעות לבית הספר התורני, השנה, בעקבות הקמת בית הספר החדש, הודיעו במועצה להורים כי ההסעות לא ימומנו, ואם הם מעוניינים לשלוח את התלמידים לבית הספר במצפה יריחו, יעשו זאת במימון פרטי, דבר אשר עורר זעם בקרב ההורים.

"התפלאנו לשמוע ממחלקת ההסעים במשרד החינוך שבית הספר במצפה יריחו מוגדר כממ"ד ולא כתתמ"ד ועל כן ילדינו אינם זכאים להסעות אליו, אלא רק לבי"ס תמר. לדבריהם, אם היינו שולחים לבי"ס המוגדר כחרדי היינו זכאים להסעות אך להגדרת הזרם התורני אין הכרה מספקת אומרים בחמ"ד”, טוענים ההורים הנזעמים.

"פליאתנו גדלה לנוכח העובדה כי לישובי צפון הבקעה הוקצו הסעות במיפוי כפול, במימון המועצה האזורית, לשני בתי ספר: 'בי"ס שדה אליהו' אליו שלחו את ילדיהם לאורך השנים, ובי"ס 'תמר' החדש שהוקם במרכז הבקעה, בטענה כי 'בי"ס תמר' נועד לישובי מרכז-דרום הבקעה. שני בתי הספר מוגדרים ממ"ד. עד כה פנינו מספר פעמים וביקשנו לנסות ולפתור את הבעיה הזו, לצערנו לא נענינו”, אומרים עוד ההורים.

"המאמצים להסעת הילדים באופן עצמאי בימים אלו היו קשים ומסובכים והקשו מאוד עלינו ועל ילדינו, שאינם יודעים איך יחזרו כל יום וכמה זמן יחכו עד שיגיעו לאסוף אותם, איננו מסוגלים לכך יותר", מציינים ההורים ומוסיפים כי "כיוון שפניותינו עד היום לא הועילו, ולא נמצא פתרון להסדרת הסעה לילדנו בכיתות א'-ב' לבית הספר במצפה יריחו - אנחנו נאלצים בצער רב להשבית את ילדינו מלימודים. אנו מבקשים בכל לשון של בקשה לפתור את בעיית ההסעות, ולאפשר לנו לשלוח לשם את ילדינו בשקט ובבטחה".

ראש המועצה: משרד החינוך צריך לממן את ההסעות

"אף אחד לא מכריח את ההורים לשלוח את הילדים לבית ספר מסוים", אומר בשיחה ל'כיפה' ראש המועצה דוד לחיאני. “הם יכולים לשלוח את הילדים מבחינתי למצפה יריחו, לירושלים, לתל אביב או ללונדון, אבל זה צריך להיות על חשבונם. “אם אדם רוצה לשלוח את הילד לבית ספר פרטי זו זכותו אבל זה לא צריך להיות במימון של המועצה".

לדבריו, אין מיפוי כפול לתלמידי צפון הבקעה, אלא מימון מיוחד מטעם המועצה, על מנת לעודד שליחת תלמידים לבית הספר החדש, ואם ההורים מעוניינים לקבל מיפוי כפול, כלומר אישור ממשרד החינוך לשלוח את הילדים לשני בתי ספר נפרדים, הרי שהם צריכים לפנות למשרד החינוך. “משרד החינוך לא מאפשר מיפוי כפול, והדבר נכון גם לגבי תלמידי צפון הבקעה. מכיוון שאנו מעוניינים לעודד כניסה לבית הספר החדש, התחייבנו לשלוח את התלמידים בחינם לבית הספר החדש".

"המיפוי של מבואות יריחו כרגע הוא בית הספר החדש", מוסיף לחיאני. "רוצים לשלוח לבית ספר אחר? שישלחו, אבל לא על חשבון המועצה. יש אנשים ביישוב חמדת ששולחים את הילדים לקשת יונתן על חשבונם ואף אחד לא מפריע להם לעשות את זה. אנחנו כמועצה לא יכולים לממן הסעות, אבל אם משרד החינוך יאשר את המיפוי הכפול אהלן וסהלן. זה מטופל ברמות הגבוהות ביותר ואמורים לדון בנושא במשרד החינוך בקרוב. זה שההורים משאירים את התלמידים בבית זו בחירה שלהם. הם מאמינים שהלחץ יזרז את העניינים. הלוואי ויצליחו".

כך או כך, עד להודעה חדשה מושבתים הלימודים ביישוב מבואות יריחו, ו-12 תלמידים ביישוב בכיתות א-ב כרגע נמצאים בבית עד להודעה חדשה. ביישוב מבהירים כי אם הבעיה לא תטופל, הרי שהיא תוחמר בשנים הקרובות, זאת מכיוון שככל שהשנים יעברו, יוקמו עוד כיתות בבית הספר החדש, שכרגע קיימות בו כיתות א-ב בלבד.