אברהם ליפשיץ: התמלאנו הערכה לצוות החינוכי בעתניאל

ראשי החמ"ד ביקרו הבוקר בעתניאל במוסדות החינוך ושוחחו עם התלמידים. ראש מנהל החינוך הדתי, אברהם ליפשיץ, מסביר לכיפה כיצד מתמודדים עם הכאב והטרור

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 20/01/16 11:36 י בשבט התשעו

אברהם ליפשיץ: התמלאנו הערכה לצוות החינוכי בעתניאל
נטעאל בנדל, צילום: נטעאל בנדל

"באנו לחזק ויצאנו מחוזקים, עד כמה שזה נשמע קלישאתי זאת האמת לאמיתה", אומר ל'כיפה' מנהל החמ"ד, אברהם ליפשיץ על ביקורו הבוקר (ד') בעתניאל. "הגענו היום הנהלת החמ"ד באופן טבעי ופשוט כדי לחזק את המערכת החינוכית בהתמודדות מול האסון. הגענו מהבוקר בקבלת התלמידים בשמחה וסוכריות משם הלכנו לכל גני הילדים עם מנהל המחלקה לחינוך וראינו את ילד האמנה של משפחת מאיר משם המשכנו לישיבה התיכונית והתחזקנו עם התלמידים שחוו לאחרונה אסון נוסף כשהטבח שלהם אברהם חסנו נרצח בפיגוע טרור ליד חברון".

מנהלי החמ"ד הגיעו גם לניחום אבלים אצל משפחת מאיר, שאם המשפחה דפנה נרצחה באכזריות ליד ילדיה, "לראות את האבא והילדים והאהבה והאמונה שלהם זה מדהים. הוא סיפר לנו שכאחות בסורוקה חיפשה דפנה הי"ד בכוונה את המחלקה הכי קשה והכי מורכבת, עם שעות הכי קשות והכי מורכבות ואמרה מראש שאחרי חמש שנים תעזוב שם כדי שהחושים שלה לא יכהו ותמיד תרגיש כאילו היא חדשה ורעננה. היא למדה ערבית ורוסית כדי לתקשר עם החולים שלה בצורה טובה יותר ולעזור להם. קיבלנו הרבה כוחות מהאבא והילדים, קשה להאמין ולהבין את כוחות הנפש שלהם", אומר ליפשיץ בהתפעלות.

לשאלה מה אומרים לילדים בבית הספר שחווים אסונות רבים כל כך בסביבה הקרובה שלהם, עונה ליפשיץ "קודם כל אוהבים, מחזקים מרגישים שכולם ביחד בבעיה, זה לא עסק של משהו פרטי וזה מה שבאנו לשדר היום לילדים ולצוות החינוכי, שאנחנו יחד איתם בהתמודדות", הוא מסביר.

"צריך לתת מענה לפחד של הילדים ויש פחד כפי שהילדים שיתפו אותו איתנו. חלק מהילדים שגרים בישובים בית חגי ומעון גם סיפרו סיפורים שסגרו אותם בבית בשל חשש לפיגוע ודברים מסוג כזה, חשוב להתמודד עם זה ובמצב כזה הכי חשוב ויעיל לדעת שאתה חלק מקבוצה ולא לבד", אומר ליפשיץ ומספר כי מחנכת הכיתה של אחת הבנות של משפחת מאיר אמרה לו, "אנחנו בוכים ביחד מתרגשים ביחד והיחד נותן לנו כוח".

"ההבנה שהכל זה חלק מדבר גדול, חלק ממלחמה ומאבק על ארץ ישראל, זה נותן משמעות למה שקרה", אומר ליפשיץ ומשבח את הצוות החינוכי שפגש בעתניאל, "ראינו צוות מגויס מחויב מאמין שלא זז ימינה ושמאלה ומלא באהבה גדולה לתלמידים, משהו שקשה להאמין עליו".

ליפשיץ מסביר כי ההתמודדות מול הילדים לפעמים נראית הפוכה ממה שמרגישים המבוגרים, "אמרתי לצוות שמותר לומר לילדים לשמוח ולרקוד. באתי לבית הספר ממשפחת האבלים ואתה רואה ילדים שמחים וצריך לתת מקום לנורמליות ולשמחה".

לשאלה כיצד מתמודדים בחמ"ד באופן כללי עם נושאי שכול וטרור, שכן הילדים נחשפים כיום דרך התקשורת לסיפורים קשים, משיב ליפשיץ כי "אנחנו ערניים לנושא לאורך כל הדרך, עם ישראל חי את הדברים והקשיים האלה כבר תקופה ארוכה, כל הזמן אנחנו חווים אותם דרך כל מיני מעגלים וצריך להיות כל הזמן עם יד על הדופק, עם חשיבה ויועצים כיצד לנהוג, להיות קשוב לצורך של הילדים. היועצים שלנו משתלמים כל העת בתחום הזה ולומדים כיצד לגעת אך לא לגעת יותר מידי ולפעול בצורה הנכונה".

"אנו רואים בבית החינוך כמשפחה. חברה נמדדת ביחס שלה לחוליה החלשה, ברגעים האלה שם המבחן שלנו והיום כשראינו בעתניאל שהמורים ממש כמו הורים לילדים, התמלאנו הערכה לצוות ולאמונה שלהם בדרך. באנו לומר להם שהם לא לבד, זה היה משמעותי לנו ואני מקווה שגם להם", מסכם ליפשיץ.