קריאה למורים: "חזקו את אמירת הקדיש בעשרה בטבת"

לקראת יום הקדיש הכללי קרא ראש מנהל החמ"ד אברהם ליפשיץ לעודד את התלמידים והוריהם להצטרף לאמירת התפילה לזכר נספי השואה, כדי שזכרם לא יישכח. "זה הזמן שאנו, בני הדור השני והשלישי ניקח אחריות", כתב

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/12/17 11:19 ח בטבת התשעח

קריאה למורים: "חזקו את אמירת הקדיש בעשרה בטבת"
רכבת במחנה ריכוז, צילום: פלאש 90. סרגיי אטל

ראש מנהל החמ"ד במשרד החינוך, אברהם ליפשיץ, שלח היום (ג') איגרת למורים שבו קרא לחזק את אמירת הקדיש לזכר קרבנות השואה במהלך צום עשרה בטבת שיחול בעוד יומיים.

"מנהיגי חינוך יקרים, אנחנו מבקשים מההורים של תלמידי החמ"ד, ומתוך כך, כלל הציבור היהודי במדינת ישראל, לחזק את הוראת הרבנות הראשית לישראל בהוראת הרבנים הראשיים הרב הרצוג והרב עוזיאל זצ"ל - לומר קדיש בעשרה בטבת", פתח ליפשיץ את האיגרת.

ראש מנהל החמ"ד הביא את דבריו של רב העיר רמת גן הרב יעקב אריאל, שהתייחס לנושא בשו"ת באהלה של תורה, חלק ה'. "במענה לשאלה על אמירת הקדיש הכללי למי שהוריו בחיים, יום עשרה בטבת נקבע כיום הקדיש הכללי על הנספים בשואה, שרבים מהם לא הותירו אחריהם שם ושארית ואין מי שיאמר אחריהם קדיש", צוטט הרב אריאל.

"בתקנת הרבנות הראשית נקבע כי הציבור כולו יצטרף לאמירת קדיש יתום, משום שלעניין הקדיש הנספים הם כמת מצווה והכל הם קרוביהם. ואם כי, בשנים האחרונות דומה שיש רפיון גדול בקיום תקנה זו ככתבה וכלשונה, נראה לעניות דעתי שהצורך בתקנה רק גובר והולך ככל שהשרידים החיים הולכים ופוחתים והשכחה גוברת.

"לעניות דעתי, צריך להשפיע ולחזור ולהשפיע על הציבור, שלא ישכח את אשר עשה לנו עמלק של דורנו ולעורר את כולם לומר קדיש. וכך הנהגנו בבית הכנסת שלנו ברמת גן והורינו כן גם לבתי הכנסת האחרים, וב"ה הצלחנו להחדיר את המנהג הראוי הזה. ואדרבה, אמירת הקדיש על ידי כולם ואפילו מי שהוריו בחיים, תלמד את האחרים שכולם יגידו קדיש ביום זה, ולכל הפחות אלו שהוריהם אינם בחיים יישאו קל וחומר בעצמם, ויצטרפו אף הם לאמירת הקדיש. ואני מעיד שאמירת הקדיש הכללי על ידי כל הציבור קורעת את הלב".

לדברי הרב אריאל שהובאו באיגרת צירף ליפשיץ מסמך שעליו חתם יחד עם יו"ר מועצת החמ"ד, הרב אבי גיסר, שאותו ביקשו השניים להעביר להורי התלמידים. "דור ראשון לאומרי הקדיש הולך ופוחת . השכחה וההשכחה הולכות וגוברות. זה הזמן שאנו, בני הדור השני והשלישי ניקח אחריות ונאמר קדיש", כתבו.

"מי שאין לו קרובים שנספו בשואה, צריך אף הוא להרגיש מחויבות אישית לאמירת הקדיש. זהו קדיש כלל ישראלי ולא קדיש אישי. נר דולק בכל בית בעשרה בטבת, וקדיש של רבבות (בלי קשר לעדה ומוצא) מכבד ומנציח  את ששה מיליון הנספים מתוך קדושה ותפילה. ילדינו, שיענו אמן אחרי קדיש כזה, ייקחו בבוא היום, בעז"ה, את אמירת הקדיש על כתפיהם, ויעבירו אותו הלאה", הוסיפו.

בסיום המסמך כתבו השניים כי "בידנו הדבר, אם קדיש של רבבות לזכר הקדושים יישמע בעולם מכאן ובדורות הבאים ביום הקדיש הכללי. 'ונתתי להם... יד ושם…'  -  לפיד הקדיש לא יכבה".