מי אמר שלימודים הם לא משחק ילדים?

איך אפשר באמצעות משחק לעודד את הבנת הנקרא? סטודנטים במכללת הרצוג עמלו כדי למצוא פתרונות יצרתיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/01/18 17:04 כג בטבת התשעח

מי אמר שלימודים הם לא משחק ילדים?
לקרוא ספר, צילום: shutterstock

הוראת הקריאה היא תחום חשוב מאין כמותו, איך הופכים אותו למעניין ויעיל כמה שיותר?
במסגרת  הקורס "הוראת הקריאה והבנת הנקרא- אבחון ומתודות" נדרשו הסטודנטים לחינוך מיוחד במכללת הרצוג להביא לידי ביטוי את חומר הלימוד בצורה נוספת- יצירת משחק לימודי. 

באמצעות המשחק, תלמידים מתמודדים באופן פעיל עם אתגרים ומצבים שלא תמיד באים לידי ביטוי בלמידה פרונטלית: חקירה, פתרון בעיות, מעורבות שווה של כל המשתתפים, פיתוח הסקרנות, דמיון ויצירתיות, שיתוף פעולה בין חברי צוות ועוד.
הכנת המשחקים דרשה מהסטודנטים בקיאות בחומר הנלמד בקורס​ ויישומו​.​ תהליך העבודה הצריך בחירה בתחום ספציפי  ​מתוך ​תהליך רכישת הקריאה, הגדרת מטרת למידה אופרטיבית  והפעלת שיקול דעת כיצד ניתן להשיג מטרה זו אצל ילדים בעלי פרופילים שונים​ בקריאה​.

משחק הטאבוסמנטיקה

משחק הטאבוסמנטיקהצילום: יחצ

משחק גלגל הצלחה

משחק גלגל הצלחהצילום: יחצ

"אחד המסרים שאנו מעבירות לסטודנטים בקורס הוא, שיש לשים לב לשיטות הוראה שונות, לחקור את התאמתן לתלמידים בעלי פרופילים שונים ולגוון בשיטות הלימוד, על מנת להתאים את ההוראה לשונות הקיימת בכיתה בהקשר לטיפוסי לומדים, לסגנונות למידה שונים ולתלמידים בעלי לקויות שונות. 
באמצעות המשחק, תלמידים מתמודדים באופן פעיל עם אתגרים ומצבים שלא תמיד באים לידי ביטוי בלמידה פרונטלית: חקירה, פתרון בעיות, מעורבות שווה של כל המשתתפים, פיתוח הסקרנות, דמיון ויצירתיות, שיתוף פעולה בין חברי צוות ועוד." מספרת שירה רוזנברג, מרכזת החוג לחינוך מיוחד במכללה שהנחתה את הקורס ואת הכנת העבודות יחד עם ​שירה גורדון ורושי פרידמן  "בעבודות הסטודנטים שהיו הפעם בעצם המשחקים עצמם, ניכרת התייחסות רצינית וחשיבה חינוכית ויצירתית למטרות המטלה"

השבוע הציגו התלמידים את העבודות במסגרת תערוכת משחקים  והראו שוב כמה היצירתיות מהווה נדבך חשוב בתהליך ההוראה. המשחקים היו מגוונים ומעוררי עניין אולי תרצו לאמץ אצלכם

משחק החרוזותי

משחק החרוזותיצילום: יחצ

משחק לקורא בכיף

משחק לקורא בכיףצילום: יחצ