מורים? אלו חמש הטעויות שלא תרצו לעשות ביום הראשון ללימודים!

רצינות יתר, הצגה עצמית קשוחה או מבולבלת, לימוד קשה ביום הראשון או פעילויות היכרות, אלו הם הטעויות שלא תרצו לעשות ביום הראשון מול התלמידים בכיתה החדשה.

חדשות כיפה יהודית גרובר 21/08/19 17:14 כ באב התשעט

מורים? אלו חמש הטעויות שלא תרצו לעשות ביום הראשון ללימודים!
מוכנים לכיתה א, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

לקראת פתיחת שנת הלימודים הבאנו לכם את חמשת הטעויות שלא תרצו לעשות ביום הראשון מול התלמידים בכיתה החדשה.

הצגה עצמית

מורה המציג עצמו בצורה קשוחה מידי או חברמנית מידי, זה יכול לבוא לידי ביטוי במילים או בשפת גוף, ההצגה צריכה להיות מכובדת ומדויקת למי שאתה, כי אין הזדמנות שניה לרושם הראשוני. מהצד השני לא לטעות ולוותר על הצגה עצמית, התלמידים סקרנים, מוטרדים מי זה שילווה אותם במשך השנה וחשוב לענות על השאלות שלהם. ככל שהתלמידים קטנים יותר המורה היא תחליף אם וצריך להרגיע אותם. המסר ושפת הגוף בהצגה עצמית צריכים לשדר חמישה דברים: אני יודע ואוהב את מה שאלמד, אני רוצה ויודע לדאוג לכם, אני מתכוון למה שאני אומר, אני לא מפחד מכם, ואני מצפה שתפנו אלי בכל קושי.
 

רצינות יתר

מורים המתחילים ללמד כאילו זה יום רגיל, צריך לזכור שינויים הם קשים גם למורים וגם לתלמידים, והילדים מגיעים אחרי חופש גדול עם הרבה חרדות וצריך להפיג להם את החששות. החשש המשמעותי לילד בתחילת השנה זה האם יהיו לי חברים ולכן מאוד חשוב להשקיע ביום הראשון בהיכרות ובדינמיקה קבוצתית, ולא לדלג על זה ולהתחיל ללמד כאילו זה יום רגיל. בנוסף חשוב שהמורה עצמו ישקיע ויכיר את התלמידים בשמם כבר ביום הראשון ויקדיש זמן להיכרות ולביטחון חברתי. אך כמובן לא להפוך את בית הספר לסניף אלא ללמד ולהעשיר את עולמם של התלמידים.

מורה בבית ספר. אילוסטרציה

אל תהיו יותר מידי רצינייםצילום: shutterstock

הרחקת החלשים

מורים המתחילים בלימוד קשה או באיזה נושא או שאלה שרק התלמידים החזקים יכולים לענות, זה דבר שמיד מפחית את תפיסת המסוגלות של התלמידים הבינוניים והחלשים וממסגר אותם כפחות. חשוב דווקא להתחיל ממשהו יצירתי שכל התלמידים יכולים להשתתף ולחוות הצלחה.
 

הבטחות צריך לקיים

מורים נוטים להבטיח דברים שלא יוכלו לעמוד בהם, המורה צריך לברר מה החוקים בבית הספר, למה הוא מחוייב וכך יציג זאת לתלמידים ולא יבטיח דברים שבסוף לא יוכל לעמוד בהם דבר שיגרור אותו למקום של פופוליזם והבטחות שווא.
 

חוקיות יתר

מורים רוצים לקבוע גבולות ולכן קובעים יותר מידי חוקים ביום הראשון, יותר מידי מצוות לא תעשה. גבולות נחווים על ידי רוב האנשים ובכלל זה ילדים כמשהו פוצע ומכאיב כגדר תיל, וחשוב שהגבולות יהיו חוויה של הגנה ומעקה כמשהו ששומר על התלמידים ולא נגדם, חשוב להציב גבולות אך תוך תיאום ציפיות עם התלמידים ולא כרשימת דרישות מהם.

 

מטרת היום הראשון היא יצירת אווירה אופטימית והשראת ביטחון לקראת שנה מוצלחת לתלמידים ולמורים, וכל מה שעושים ביום הראשון צריך לכוון במדויק למטרה הזו. כי אחרי התחלה טובה קל הרבה יותר להמשיך את השנה בכיף!

 

הכותבת היא מרצה ומדריכה פדגוגית במכללת אפרתה